Sivó Imre: Nehéz évet tudhat maga mögött a söripar A Magyar Sörgyártók Szövetsége közzétette 2007-es éves jelentését. A csütörtöki sajtótájékoztatón bemutatták a söripar elmúlt évi eredményeit, a sörfogyasztási adatokat, az ágazat érdekvédelmi iránymutatásit és a Szövetség társadalmi szerepvállalását. A szövetségbe tömörült gyártók 2007-ben 4,7 %-kal növelték termelésüket, az egy főre eső éves sörfogyasztás körülbelül 82 literre tehető a felnőtt lakosság körében.
Sivó Imre: "Nehéz évet tudhat maga mögött a söripar."
Az előadást a szövetség elnöke, Sivó Imre nyitotta meg, aki első körben bemutatta az iparág értékesítési adatait. A 2007-ben értékesített 7335 ezer hektoliter sör több mint fele a közkedvelt hagyományos sörmárkákból került ki. A Heineken, a Dreher a Borsodi és a Pécsi Sörfőzde termékei tették ki az eladott mennyiség 52 %-át. A Magyarországon értékesített sörmennyiség 98 %-át belföldön állítják elő, a fennmaradó 2 %-ot a hazai gyártásban nem szereplő sörkülönlegességek teszik ki. Elsősorban a belga és a bajor söröket importáljuk, az ínyencek körében népszerűek a gyümölcs-alapú és a búzasörök. A nagy hazai gyártók egymás közötti piaci részesedése nem változott jelentősen az elmúlt év során.

A csomagolási típusok szerint tovább növekedett a dobozos sörök aránya, a többutas csomagolás ellenére még mindig túlzónak tartják az iparágra kivetett termékdíj mértékét. Termékcsoportok szerint a középkategóriás sörök teszik ki a fogyasztás több mint felét, azonban az elnök szomorúan konstatálta, hogy a prémium termékek kárára nőtt az olcsó, gyengébb minőségű sörök fogyasztása.

Az alkoholmentes termékek forgalma 16 %-kal növekedett az elmúlt évben, de a 172 ezer hektoliteres fogyasztás még így is a várakozások alatt maradt, a gyártók szerint további piaci bővülésre lehet számítani a következő években. Az alkoholmentes söröket is prémium, közép és alacsonyabb minőségű kategóriákba sorolják, sok esetben ezek vételára meghaladja az alkoholtartalmú társaikét.

A közterhek mellett súlyosan érintette a söripart a felhasznált mezőgazdasági termékek áremelkedése és a növekvő energiaárak. A csökkenő termőterületek mellett a 2007-es év szokatlanul gyenge volt a mezőgazdaságban és ezt általános drágulás követte. Az elnök szerint az uniós aránytévesztés, miszerint fokozni kell a bioüzemanyagok gyártását, előbb-utóbb felülvizsgálatra szorul, mert elsősorban az élelmezést kell megoldani és csak azt követően jöhetne szóba az egyéb hasznosítás. A gyártók által felhasznált legfontosabb termékek ára 6,45 milliárd forinttal 25,7 milliárd forintra emelkedett, de a magasabb költségeket nem tudták teljes mértékben érvényesíteni a fogyasztói árakban.

A 2007-ben fizetett adók és egyéb elvonások mértéke is 3,5 milliárd forinttal több, mint egy évvel korábban, a 62,3 milliárd forintos terhek közül a csomagolási termékdíjak két és félszeres emelése a legfájóbb. Az elnök beszámolt arról, hogy a sör vételárának adótartalma elérte a 60 %-ot, ezzel duplája a szlovák adatnak, de az osztrákoknál is alacsonyabb az egységnyi sör adótartalma.


Dr. Dobos Ágnes és Sivó Imre a sajtótájékoztatón
Dr. Dobos Ágnes: "Célunk a társadalmi szerepvállalás fokozása!"
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Dr. Dobos Ágnes a szövetség PR Bizottságának elnöke a söripar társadalmi szerepvállalásáról, a különböző kampányokról és rendezvényekről ejtett néhány szót. Az elmúlt évben hagyományteremtő céllal megtartott Szent Arnold Napi sörünnep idén júniusban is megrendezésre kerül a Budai Vár gótikus udvarán. A rendezvényt bemutatók és sörkóstolás is tarkítja. Az eseménynek nem az a célja, hogy tömegrendezvénnyé váljon, hanem a sörkultúra iránt érdeklődők ünnepi összejövetelének szánják.
A JÓFEJ (Józan, felelős járművezető) kampány segítségével elsősorban a fiatalokat célozzák meg, s leginkább a mértékletességre hívják fel a figyelmet, másrészt pedig az ittas vezetés következményeiről adnak tájékoztatást. Tiltó feliratok kihelyezésére kötelezik a vendéglátó és az értékesítő egységeket. A zéró toleranciával összhangban ezzel a pozitív modellel a józan vezetést népszerűsítik, mivel uniós statisztikák szerint az ittas vezetés a három leggyakoribb a baleseti ok között szerepel. A hirdetések, a szórólapok és az ajándékok mellett a közeljövőben társadalmi célú televíziós anyaggal is jelentkezni fognak.
A gyártók szerint indokolttá vált a kukorica felhasználása is a söriparban, a prémium termékek általában 100 %-ban malátából készülnek, de mindenkinek megvan a saját titkos receptje, egyesek a 80-20-as maláta-kukorica arányra esküsznek. Hozzátették, hogy a magasabb kukoricatartalom a vételárban is tükröződik, mert az ilyen termékeknek alacsonyabb az önköltségük.
A tájékoztatón egy kisebb tárlattal részt vettek a söriparral kapcsolatos relikviákat gyűjtők is, akik elmondták, hogy eddig mindegy kétezer-ötszáz címkét gyűjtöttek össze a történelmi Magyarország területéről, de nagy kincsnek számítanak a korabeli sörösüvegek, söröskorsók, sőt még az 1910-20-as években megjelent sörnyitók és a gyártók címerével ellátott hamutartók.
Amit a gyártókról tudni kell!
Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.:
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








