Cégalapítással foglalkozó cikkeinkkel körbejártuk Magyarországot, azonban van még olyan ország a tárházban, ahová érdemes lehet benézni. Új lehetőséget jelenthet egyik déli szomszédunk is, Szerbia.
Miért pont Szerbia?
Úgy tűnik Szerbia gazdasága fényes jövő előtt áll, bár talán még korai lenne a balkán tigriseként emlegetni az országot. Igaz, a közelmúltban egyre több befektető keresi fel ezt az országot azt remélve, itt megtöbbszörözhetik pénzüket.

A közvetlen külföldi befektetések tekintetében hazánk 2007 első négy hónapja alatt kilencedik helyen áll. A Szerbiáról alkotott idilli képet megzavarhatja a még mindig igen magas, 33 százalékos munkanélküliségi ráta.
A Világbank csoport által évente az üzleti környezet alapján felállított Doing Business rangsorában 2005-ben a 95., 2006-ban pedig már a 68. helyet foglalta el.

Milyen cégünk lehet Szerbiában?
A szerb gazdasági társaságokról szóló törvény rendelkezései alapján 4 formában lehet céget alapítani. Az egyes társaságok vagyoni hozzájárulása lehet pénzbeli és nem pénzbeli, ez utóbbi egy társaság kivételével lehet elvégzett, elvégzendő munka, vagy szolgáltatás is.
Közkereseti társaságot (o.d.) két vagy több jogi, vagy természetes személy alapíthatja, akik a vállalat által vállalt kötelezettségekért korlátlanul és egyetemlegesen felelősek. Az egyes tagok vagyoni hozzájárulásának mértéke meg kell, hogy egyezzen.
Betéti társaságot (k.d.) szintén nagyon hasonlatosan a magyar társasági joghoz, legalább két természetes, vagy jogi személyiség alapíthat. Legalább egy korlátlan felelősségű beltaggal, és egy korlátozott felelősségű kültaggal kell rendelkeznie.
Korlátolt felelősségű társaságot (d.o.o.) már egy jogi, vagy természetes személy is alapíthat, de maximum 50 tagja lehet. A társaság által vállalat kötelezettségekért egyedül a tagság okán nem lehet felelős a tag, kivéve a rögzített mértékű vagyoni hozzájárulásából még meg nem fizetett rész erejéig. Az alaptőke minimuma 500 eurónak megfelelő szerb dínár, melyből a cég bejegyzéséig 50 százalékot kell teljesíteni, a bejegyzés után két éven belül pedig 100 százalékot.
Részvényes betéti társaságot (a.d.) legalább egy jogi, vagy természetes személy alapíthat. A nem pénzbeli hozzájárulás értékének megállapításához hivatalos értékbecslő szükségeltetik, s ebben a társasági formában nem lehetséges az apportot munkában, vagy szolgáltatásban teljesíteni. A részvényes betéti társaság lehet zárt, vagy nyílt, zártkörű társaság esetén maximum 100 részvényese lehet a társaságnak.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Hogyan lesz vállalkozásunk?
A Korlátolt felelősségű társaság példáján keresztül bemutatunk néhány lépést a szerbiai cégalapítás kapcsán. Először is meg kell vásárolnunk a bejegyzéshez szükséges űrlapokat, ezek költsége 65 szerb dínárt tesz ki (ez elenyésző mértékű, 200 forintos költséget jelent). Az űrlapok egyébként interneten keresztül is megszerezhetőek.
Második lépésben a társasági szerződés hitelesíttetésére van szükség, melynek költsége az alaptőke függvénye. Ezután ideiglenes bankszámla nyitására van szükség, ahol letétbe kell helyezni az alapítótőke egészét, vagy annak egy részét, valamint az egyéb alapítással kapcsolatos fizetendő díjakat.
Ha ezeken a lépéseken túljutottunk, akkor a cég bejegyzése következik, melyet a Serbian Business Registers Agency-nél (SBRA) tehetünk meg. Ennek hozzávetőleges költsége 4000 szerb dínár (12 500 forint) körül mozog. Ezután a bélyegző elkészítése következik, illetve az adószám megszerzése szükségeltetik. A következő lépésben már megnyithatjuk a vállalkozás bankszámláját valamely kereskedelmi bankban. A cégalapítás teljességéhez elengedhetetlen a munkaszerződések bejelentése, valamint a nyugdíj- és egészségbiztosítási alapnál történő regisztráció.
Jobb lehet, mint itthon?
Rengeteg vállalkozás azért keres másik országot az alapításra, mert ott kedvezőbbek az adózási, működési körülmények. Nézzük, milyen adókkal találkozhatunk Szerbiában!

Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








