Erősödött a forint hétfő reggelre a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
A nemzetgazdaság bruttó kibocsátásán belül a turizmusra jellemző tevékenységek aránya a 2020. évi előzetes adatok szerint 5,1 százalékra esett vissza, míg a pandémia előtti évben, 2019-ben még 6,4 százalékkal járult hozzá az ágazat a GDP-hez - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi, Turizmus-szatellitszámlák, 2019-2020 című kiadványából.
A 2020. évi előzetes adatok szerint az ágazat hozzájárulása a GDP-hez a multiplikátor termelési hatásokat is figyelembe véve 8,1 százalék volt, 2019-ben még 10 százalékot tett ki. A turizmushoz köthető ágazatok hozzáadott értékének aránya a nemzetgazdaság egészének 5,4 százaléka volt 2020-ban, 2019-ben 6,8 százaléka, ez a tovagyűrűző hatással együtt 8,5 százalékot jelentett 2020-ban, míg 2019-ben még 11 százalékot.
A 2020-as előzetes adatok szerint a külföldiek magyarországi turisztikai kiadásai az előző évinek mindössze 44 százalékát, 978 milliárd forintot tettek ki folyó áron. A magyar lakosság hazai turisztikai kiadásai 2020-ban 44 százalékkal estek vissza az egy évvel korábbihoz képest, és 406 milliárd forintot tettek ki. Így a külföldiek és a magyarok magyarországi turisztikai kiadásai 1384 milliárd forintra zsugorodtak, ami a 2019. évinek kevesebb mint a fele.
A KSH adatai szerint 2020-ban a turisztikai szektor két fő ágazatában, a szálláshely-szolgáltatásban és a vendéglátásban együtt - amely a turisztikai foglalkoztatásnak mintegy 42 százalékát teszi ki - a foglalkoztatottak száma 8 százalékkal csökkent az előző évhez képest. 2020 végén a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás nemzetgazdasági ágban 73 ezer vállalkozást tartottak nyilván, ami 0,5 százalékkal maradt el az előző évitől. A működő kereskedelmi célú szálláshelyek egységeinek száma visszaesett (több mint 15 százalékkal), ennek következtében csökkent a szoba- és a férőhely-kapacitás is - közölte a KSH.
A jelentésben arra is kitértek: az UNWTO World Tourism Barometer 2020-ra vonatkozó jelentése szerint a globális turizmus az eddigi legmélyebb válságát szenvedte el 2020-ban, mialatt a nemzetközi utazások száma 74 százalékkal, mintegy 1 milliárddal csökkent az előző évhez képest. Ázsiában és a Csendes-óceán térségében 84 százalékos, a Közel-Keleten és Afrikában egyaránt 75 százalékos csökkenést regisztráltak. Európában 70, Amerikában 69 százalékos volt a visszaesés.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A nemzetközi utazások összeomlása 1,3 milliárd dollár exportbevétel-kiesést jelentett, ami több mint 11-szerese volt a 2009-es gazdasági világválság idején regisztrált veszteségnek. A válság 100 és 120 millió közötti közvetlen turisztikai munkahelyet veszélyeztetett, ezek közül sokat a kis- és középvállalkozásoknál.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








