Óvatosan ezekkel az utazási ajánlatokkal: könnyen bukhatod a pénzt és a nyaralást is

Óvatosan ezekkel az utazási ajánlatokkal: könnyen bukhatod a pénzt és a nyaralást is

2021. augusztus 3. 05:48

Még így augusztusban is rengetegen kínálnak különféle utazási kuponokat, üdülési jogokat, sokszor elég jutányos áron. Ám könnyen rémálomba fordulhat az álomnyaralás, ha nem vagyunk elég figyelmesek. A Budapesti Békéltető Testület elnöke szerint mostanában a leggyakoribb szabálytalanságok az utazások lemondása miatti pénzvisszatérítéssel kapcsolatosak. Dr. Inzelt Éva elmondta, mire kell figyelnünk, ha vouchert, kupont, üdülési jogot vásárolnánk az interneten.

Magyarországon egyre többen nézelődnek a nagyobb hirdetési weboldalakon akkor is, ha utazást vásárolnának. Hiszen, a járványhelyzetben könnyen előfordulhat, hogy valaki mégsem tud elmenni a már lefoglalt útjára, esetleg kihasználni a korábban megvett üdülési jogát. Így pedig jobb ötlet híján sokan meghirdetik azt az interneten, jellemzően az eredeti árnál jóval olcsóbban. De gyakorta futhatunk bele különböző kuponos oldalak, egyéb szállásközvetítők akcióit hirdető reklámokba is.

Az ilyen ajánlatokkal akár jól is járhatunk, ám ha nem vagyunk elég figyelmesek, akkor csak hosszas huzavona után érvényesíthetjük az igazunkat. A Pénzcentrum dr. Inzelt Évával, a Budapesti Békéltető Testület elnökével beszélgetett arról, mire érdemes figyelni, ha hirdetési weboldalon vásárolnánk utazási kupont, vouchert, üdülési jogot. A szakértő szerint e témakörben érdemes megkülönböztetni három esettípust, csoportot.

Az első a különböző kuponokat áruló oldalak, amelynek közvetlenül fizeti ki a vásárló az utazás értékét, ennek ellenében kap egy kupont, amelyet be lehet váltani az adott szállásadónál. Annak ellenére, hogy a kuponos oldalt üzemeltető vállalkozásnak fizeti a fogyasztó a vételárat, a cég Általános Szerződési Feltételekben foglalt szabályok alapján a jogviszony a kupont vásárló fogyasztó és a szállásadó között jön létre

- magyarázta az elnök. A probléma itt akkor merül fel, amikor az utazás meghiúsul,nem jön létre, például a járvány miatti korlátozások okán, és a fogyasztó kéri vissza a kupon árát a kuponos oldalt üzemeltető vállalkozástól.

Aki pedig széttárja a kezét és küldi a szállásadó vállalkozáshoz mondván, hogy vele áll szerződéses kapcsolatban. A szállásadó cég pedig nem fizeti vissza a befizetett összeget, mert azt nem kapta meg a kuponos oldalt üzemeltető vállalkozástól.

A második csoportba tartoznak az olyan oldalak, amelyek szállások közvetítésével foglalkoznak. Ezen oldalak csak platformot adnak és közvetítenek a felek között. A szállás összegét soha nem az oldalnak, hanem közvetlenül a szállásadónak fizeti ki az utazó.

A harmadik az üdülési jogok ún. másodlagos piaca, vagyis amikor egy vállalkozás üdülési jogot vesz egy fogyasztótól, akivel aláíratnak egy szerződéscsomagot. Rendszerhasználati, vagy regisztrációs díjat fizetnek a fogyasztók, ahol más a szóbeli ígéret, mint a szerződéses tartalma, valamint annak fogyasztói szerződési minősége is kétséges, továbbá nem tájékoztatják a fogyasztókat annak pontos tartalmáról. Az üdülési jog tényleges megváltásáról nincsen szó - magyarázta Inzelt Éva.

Sokan a járvány miatt bukják a pénzüket

A Budapesti Békéltető Testület elnöke kérdésünkre kifejtette,hogy a leggyakoribb szabálytalanságok az utazások lemondása miatti pénzvisszatérítéssel kapcsolatosak.

Ezen ügyek koronavírus újabb hullámai miatt, legyen szó akár belföldi, akár külföldi utazásról, rendszeresen előfordul. Itt mindig alaposan át kell tekinteni a vállalkozás Általános Szerződési Feltételeit, a fogyasztóval kötött szerződést, a hazai és uniós jogszabályi rendelkezéseket, valamint Magyarország Konzuli Szolgálata által az egyes országos aktuális biztonsági besorolását

- sorolta a szakértő, aki szerint a fogyasztónak tisztába kell lennie azzal, hogy kivel áll jogviszonyban és kitől mit követelhet.

Meg kell különböztetnünk az utazásszervezőt és az utazásközvetítőt. A fogyasztó felé lemondott út esetén az előbbinek kell helytállnia. Azonban sok esetben nem a megfelelő vállalkozással szemben szeretnénk igényt érvényesíteni a fogyasztók.

Inzelt Éva kiemelte az úgynevezett utazási e-utalványokat is, amelyeket egy konkrét szállodába vált meg a fogyasztó. Azonban előfordul, hogy ahelyett alternatív szálláshelyet ajánlanak fel a vásárlónak. Ilyen esetben előfordulhat, hogy eltérő szolgáltatást kap, például szoba helyett apartmant, amely akár felárfizetési kötelezettséget von maga után. Vagy kevésbé jó kondíciójuk helyet kap panoráma helyett a parkolóra néző kilátást vagy all inclusive ellátás helyett félpanziót.

Ezt tehetjük, ha beütött a baj

Azt is megkérdeztük a szakembertől, hogy milyen lehetőségei vannak azoknak az utazóknak, akiket valamilyen hátrány ért.Mint kiemelte, ha megvalósult utazásról van szó, de nem megfelelő szolgáltatást kapott a fogyasztó, akkor arról vetessen fel jegyzőkönyvet a szállásadóval, és tegyen panaszt.

Azon esetekben, ha nem tud létrejönni az utazás és a befizetett összeget (például egy kupon értékét, vagy az előleget) szeretné a fogyasztó visszakérni, akkor először közvetlenül a vállalkozásnál kell panaszt tennie

- húzta alá Inzelt Éva. Ha ez nem vezet eredményre, akkor fordulhatnak a békéltető testületekhez, így a Budapesti Békéltető Testületehez is.

Fontos hangsúlyozni, hogy a békéltető testület két magánszemély közötti vitában nem tud eljárni. Segíteni fogyasztók és vállalkozások közötti jogvitákban tudunk!

- tette hozzá.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 29. szerda
Mihály
39. hét
Szeptember 29.
Nemzetközi kávé nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?