21 °C Budapest

Így szépülnek meg Budapest lerohadt terei + képek

Pénzcentrum
2014. március 23. 11:02

Összegyűjtöttük, hogyan szépülnek meg a főváros legrosszabb állapotban lévő és legforgalmasabb közterei.

Széll Kálmán (Moszkva) tér

Bel-Buda legfőbb csomópontja, a Széll Kálmán tér már régóta rászorul egy teljes felújításra. Jelenleg nem több, mint vágányok és buszmegállók halmaza, ahol az utasok még a következő járatuk indulásáig sem szívesen időznek. Ha elkészül a tér felújítása, mely a Fővárosi Önkormányzat és a BKK egyik kiemelt beruházása, akkor végre egy élhető közterületté válhat.

A felújítást már hosszú évek óta ígérik, tényleges eredmény azonban még legalább másfél évig nem várható. 2011-ben kezdtek el aktívan foglalkozni a projekttel és 2012 decemberében hirdették ki a tervpályázat eredményét. A nyertesek, az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. feladata ezek után az volt, hogy - akár más pályaművek elemeit felhasználva - a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel együttműködve elkészítsék a tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit. A közbeszerzési eljárást 2014 januárjában írták ki, ha az sikeresen zárul, idén nyáron el is kezdődhetnek a munkálatok. A tervek szerint 2015 harmadik negyedévében készülnének el. A rekonstrukcióra 3-5 milliárd forint közötti összeg áll rendelkezésre, a kapcsolódó fonódó villamos nélkül a projekt költsége a BKK szerint mintegy 2,8 milliárd forintra rúg, amit az állami és a fővárosi költségvetés biztosít. A villamosépítéssel együtt az 5 milliárd forintot is elérheti a beruházás értéke, ehhez azonban uniós támogatás is társul.

A felújítás eredményeként megkönnyítenék az átszállásokat a buszvégállomások és villamosmegállók átépítésével, valamint mozgólépcsővel és lifttel is elérhetővé tennék a Várfok utcát. Továbbra is 18 buszvonal érintené a teret, melyből 15 ott végállomásozna, de a tervek szerint logikusabban helyeznék el őket a kevesebb gyaloglás érdekében. A villamoshálózat átalakítása során megszüntetnék a csak helyet foglaló régi villamoshurkot, valamint helyet biztosítanának a később megépülő budai fonódó villamosnak és a fogaskerekű tervezett meghosszabbításának.

A zöldfelületek növelése mellett kerékpársávok és új szolgáltatóközpontok épülnének, hogy az utasok ne csak egy kellemetlen várakozásként éljék meg a Széll Kálmán téren eltöltött időt. A tér építészeti arculata is egységessé válna, ami szintén régóta esedékes. Bár a tér közvetlen közelében viszonylag kevés lakóingatlan található, azok árára is kedvezően hathat a felújítás.

A tervek szerint csökkentenék az autóbusz-tárolók által elfoglalt hely nagyságát, valamint átépítenék az amellett lévő közúti csomópontot. Ezzel és a zöldfelületek növelésével végre kevésbé éreznék magukat egy autópálya közepén a térről a Fény utca felé átkelők, akik a II. kerület központja felé igyekeznek. Arra található a Mammut bevásárlóközpont, a Fény utcai piac, a "Széllkapu" projekt keretében további fejlesztések előtt álló Millenáris Park, valamint a sétálóutcává alakított és lassan Bel-Buda szabadidős és gasztronómiai főutcájává váló Lövőház utca. Ezek a létesítmények mind profitálhatnak a tér felújításából.

A Széll Kálmán tér egyben a "Vár kapuja" is, a 16-os busszal vagy akár gyalog is könnyen megközelíthető a főváros egyik legfőbb látványossága. Mégsem ajánlanánk valószínűleg a turistáknak, hogy a jelenlegi formájában lévő téren keresztül menjenek fel a várba. A felújítás azonban számukra is egy hasznos csomóponttá tehetné a teret, egyes tervek szerint a Postapalota melletti üres telken parkoló épülne a turistabuszoknak.

A jobb sorsra érdemes Postapalota már 2008 óta a Wallis Ingatlan (Wing) Zrt. tulajdonában van, a tér felújítása végre ösztönözhetné a céget az impozáns épület hasznosítására. Az aktuális tervek szerint Buda Palota néven irodaház lesz belőle és az 1920-as években született karakteres épületet stílusában megújítva a legkorszerűbb technológiával és környezettudatos megoldásokkal szerelik fel.

Nyugati tér

A Nyugati pályaudvarral szembeni Skála előtti tér Budapest egyik legforgalmasabb, mégis rendkívül elhanyagolt része. Tavaly nyáron mindenki nagy örömmel fogadta a látványterveket, melyek szerint elbontanák a Skála áruházat a felüljáróval összekötő hidat, valamint felszámolnák az áruház előtti kaotikus aluljáró- és lépcsőrendszer nagy részét. A végeredmény egy zöldebb, élhetőbb közterület lenne.

Úgy tűnt mindez meg is valósul, részben a Skála Metró finanszírozásában, azonban a fővárosi önkormányzat által kiírt TÉR_KÖZ pályázaton a Terézváros csak 295,5 millió forintot nyert el. Ez sajnos messze elmarad a tervezett 583,4 milliós összköltségtől, de a résztvevők így is ragaszkodnak ahhoz, hogy 2014 szeptemberére elkészüljön az átalakítás. A költségcsökkentett tervek még nem ismertek, vélhetően azonban jelentősen nem változik majd látvány, legfeljebb a felhasznált alapanyagok minőgégén látszik majd meg a vártnál kisebb támogatás.

(Forrás: Index)

A környék emellett is látott már fejlesztéseket és valószínűleg fog is. Néhány éve adták át az Eiffel teret, ráadásul a pályaudvar melletti üres épületekkel teli terület, ahová korábban még kormányzati negyedet is terveztek, szintén fejlesztés előtt áll. A főváros és a helyi önkormányzat már összefogott, bár még nem találták meg az optimális hasznosítási módot. A jelenleg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő területrészt sport- és rekreációs célra hasznosítaná a várhatóan 2020 után kezdődő fejlesztés során Terézváros.

Blaha Lujza tér

A Nagykörút egy másik nagy csomópontja, a Blaha Lujza tér szintén régóta felújításra szorul. A környező épületek alapján akár Budapest egyik legszebb tere lehetne, azonban ebbe belerondít a Corvin áruház, valamint a buszmegálló melletti elhanyagolt közterület és parkoló. Az Europeum bevásárlóközpont átadása után már készültek átalakítási tervek, azokat azonban a Fővárosi Tervtanács nem támogatta. Egy újabb koncepciót 2012 áprilisában elfogadott a főváros, mely információnk szerint több ütemet tartalmaz. Az I. ütemet az Europeumot is fejlesztő Ablon finanszírozná, a II. ütem pedig fővárosi (a tér telkei ugyanis nem kerületi, hanem fővárosi tulajdonban állnak) forrásból valósulna meg, ez a két ütem pedig ideális esetben együtt épülne meg. A tervek alapján jelentősen megnőne a zöldfelület és megszűnne a parkoló. A kivitelezés dátuma egyelőre ismeretlen.

Erzsébet tér

Budapest központi terének felújítása jelenleg már-már titkosítva zajlik, minden oldalról körbe van zárva az egykori Gödör, amelynek nevével és tulajdonosi struktúrájával kapcsolatban már régóta nem lehetünk teljesen biztosak. Vitathatatlan, hogy ráfért a térre az újrafüvesítés, de azon kívül a hivatalos látványtervek szinte semmilyen változást nem mutatnak, néhány kisebb szökőkutat leszámítva. A márciusra ígért felújítás nettó 400 millió forintba kerül és magában foglalja a munkálatok kezdete előtt Akvárium Klubként üzemelő kulturális központ átalakítását és bővítését is. A lépcső mellett Erzsébet Műhely névvel létrehozásra kerül egy családi szabadidős centrum is, mintegy nettó 1,6 milliárd forintból. A Design Terminál felújítása kapcsán decemberben még az is felmerült, hogy étterem nyílik a helyén. A cikk megjelenése után azonban megkeresett minket a Design Terminál és megtudtuk, hogy az Erzsébet tér átadását követően visszaköltöznek a térre, így biztos a jelenlegi helyük. Továbbá kiderült az is, hogy a mi értésüléseink sem voltak megalapozatlanok, hiszen a Terminál épületében, a földszinti kiállítótér helyén nyílik majd meg egy új étterem.

(Forrás: Index)
(Forrás: Akvárium Klub Official Facebook)

Madách tér

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A népszerű Gozsdu udvar kapujának tekinthető Madách tér felújítása is elkezdődött tavaly októberben. A projektre, melynek célja, hogy a tér hatalmas parkolóhely helyett élhető, közösségi tér legyen, 150-200 millió forintot szán Erzsébetváros önkormányzata. A befejezésre pontos dátum még nincs, de mindenképp 2014 szeptembere előtt ígérik. A látványtervek alapján gyakorlatilag egy sétálóutcára számíthatunk, a jelenleginél több, bár így is kevés zöldfelülettel. A felújítás hatása és a Gozsdu udvar közelsége már érezhető, a téren egyre több étterem, bár és bisztró nyílik.

(Forrás: Index)
(Forrás: Index)

Szervita tér

Az V. kerület legelhanyagoltabb tere a Nyugati térhez hasonlóan a megpályázottnál kevesebb pénzt nyert el a TÉR_KÖZ pályázaton. Az összesen 815 millió forint értékű beruházásra 600 helyett végül csak 350 milliót kapott a kerületi önkormányzat, a maradékot saját forrásaiból finanszírozza. A tervek szerint felszámolják a már évtizedek óta összkép-rondító állványzatot a Szent Anna templomom, valamint megszüntetik a kaotikus parkolót a Mária-szobor körül és végre birtokba vehetik a gyalogosok a szomszédos parkolóház melletti területet is. A téren lévő, régóta üresen álló épület pedig Szervita Irodaház néven megújul az Orco Property Group fejlesztésében. Hét szinten kínálnak majd irodahelyiségeket, a földszinten egy hatalmas előcsarnokot, a felső szinten pedig teraszt alakítanak ki. Az irodaházzal szomszédos, nyolcszintes parkolóházat szintén átalakítja a tulajdonos: a két felső szint, a földszint, a lépcsőház, valamint a tető is megújul a beruházás során.

(Forrás: Város Szíve blog)

Széchenyi tér

Eredetileg a Ferenciek tere és Március 15. tér átalakítását magában foglaló Budapest Szíve program része lett volna a Széchenyi tér átalakítása is. A tervek már elkészültek, jelentősen nagyobb lenne a gyalogos és zöldfelület, ami elsősorban a Bazilika és Duna-part között sétáló turistáknak lenne kedvező. Megszűnne a tér északi és keleti oldalán menő autóút, így mindkét irányban a Sofitel hotel előtt haladna a forgalom a Lánchíd és az Erzsébet tér között. Jelenleg azonban bizonytalan, hogy mikor indulhat meg az átalakítás, mivel pénz nincs rá, így csak más beruházás kárára valósulhatna meg. Ráadásul bármennyire is zavaró a gyalogosok számára a téren uralkodó betondzsungel, a Széchenyi tér esztétikailag messze nincs olyan rossz állapotban, mint a Nyugati tér vagy a Szervita tér.

(Forrás: Városjáró blog)
(Forrás: Városjáró blog)

Városliget

A kormány már három éve bejelentette, hogy új múzeumi negyedet tervez a Városligetbe, ahol öt új múzeumépület épülne. Idén februárban ki is írták a nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot, melynek várhatóan decemberben lesz eredménye. Ha minden terv szerint halad, 2015-ben lezajlik majd a részletes tervezés, az engedélybeszerzés és a közbeszerzési eljárások lebonyolítása, majd 2016-ban elkezdődhez az építkezés. Az építkezés összköltségét 75 milliárd forintra becsülik és 2018-ra tervezik a befejezést.

Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter március 3-ai sajtótájékoztatója szerint a Városliget megújításával a beruházás összköltsége elérné a 150 milliárd forintot. Az állam ráadásul garanciát vállal a projektre, ami azt jelenti, hogy az megépül akkor is, ha nem sikerül EU-s finanszírozást szerezni hozzá. A liget megújulása tartalmazná a cirkusz átépítését, az állatkert területének jelentős bővítését a korábbi Vidámpark területén, a tórendszer rehabilitációját, a zöldfelületek rekonstrukcióját, egy Gyermek és Ifjúsági Tudás- és Élményközpont felépítését, a Petőfi Csarnok elbontását, valamint a Közlekedési Múzeum részleges rekonstrukcióját.

(Forrás: Urbanista.blog.hu)

A térség közlekedésének átalakításáról még nem sokat tudni. Eddig annyi biztos, hogy mélygarázs épülne az 56-osok terén lévő parkoló helyett, növelve ezzel a zöldfelületet, és hogy felszámolnák az M3-as autópályára vezető forgalmat. A zöldfelület egyébként hivatalosan nem csökkenne, ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy a parkoló és a PeCsa megszüntetésével nyert területmennyiséget használhatják csak, így a tervek szerint a múzeumok jelentős része a föld alatt helyezkedhet el.

Balog Zoltán szerint az új múzeumi negyed évi egymillió turistát vonzana a fővárosba, bár ezt hatástanulmányok nem igazolják. A beruházás valószínűleg jelentősen megterhelné a költségvetést, emellett kérdések vetődhetnek fel annak szükségességével kapcsolatban is. Bár a liget létesítményei mindenképp felújításra szorulnak, jelenlegi formájában is számos kulturális programlehetőséget kínál. Ráadásul múzeumok átköltöztetése (Nemzeti Galéria, Ludwig Múzeum) azok korábbi épületének felhasználásával kapcsolatban vetne fel problémákat.

Határ út

A korábban felsoroltaknál kevésbé központi helyen helyezkedik el Kispest fő csomópontja, de legalább annyira rászorul a felújításra, mint a Széll Kálmán tér. A terület a metró Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszának 1980-as átadása óta gyakorlatilag nem változott. Tavaly nyáron jelentették be, hogy átalakítják a csomópontot és meghatározták, hogy a téren található árusító pavilonok legkésőbb december 31-ig működhetnek. Õsszel aztán jöttek a látványtervek is, melyek szerint a buszvégállomás közvetlen környékét átjárható pihenőrésszé alakítanak, zöldfelületekkel, gyalogösvényekkel és padokkal. Továbbá a csomópont déli részén, az Europark előtti területet közösségi térré alakítanak, ami talán fellendíthetné a bevásárlóközpont forgalmát, ami egyébként annak ellenére is tudta növelni tavaly látogatói és üzletei számát, hogy 2011-ben megnyitott az alig egy metrómegállónyira lévő, azóta csődbe is ment Köki Terminál. A legfrissebb hírek szerint a kivitelezés júliusban kezdődhet és még az év vége előtt befejeződhet.

(Forrás: Budapest.hu)
(Forrás: Budapest.hu)

További fejlesztések

A már említett TÉR_KÖZ pályázat keretében a Fővárosi Közgyűlés 29 pályázatot támogat, összesen csaknem 5,3 milliárd forintból. A támogatott belvárosi projektek között szerepel a Palotanegyed és a Nehru part felújítása is, az utóbbi az összes közül a legmagasabb, több mint félmilliárd forintos támogatási összeggel. Külvárosi csomópontok is megújulnak majd, Békásmegyeren új többfunkciós közösségi tér épül, a kőbányai Újhegyi sétány mellett pedig a budafoki belváros is új külsőt kap.

 

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem