A következő 2-3 évben valószínűleg nem lesz dugódíj Budapesten - hangzott el a Porfolio.hu Property Investment Forum 2012 konferencián. A 4-es metró, illetve a fonódó villamoshálózat elkészülte után azonban már érdemes beszélni a rendszer bevezetéséről. Bár a nagyobb zóna több pénzt hozna, ez azonban jókora terhet jelentene a városi, illetve agglomerációs lakosságnak. Lesznek ugyanakkor, akik semmi pénzért nem mondanának le az autózásról.
A gazdasági világválság, illetve a brutális üzemanyagárak miatt ma már igazán nagy dugók nincsenek Budapesten, így a dugódíj bevezetésének részben a bevétel növelése, részben pedig a környezet terhelésének csökkentése miatt lenne létjogosultsága" - mondta el Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója. Mindezek ellenére a politikai döntéshozatal egyelőre elkaszálta a dugódíj bevezetésének lehetőségét.
A BKK vezérigazgatója szerint a következő 2-3 évben nem is várható a rendszer bevezetése. "A budapesti dugódíjnak csak akkor van létjogosultsága, ha a forgalomterhelés teljes mértékben kiváltható lesz tömegközlekedéssel. Éppen ezért, amíg nem készül el a 4-es metró, illetve nem sikerül felfejleszteni a fővárosi villamoshálózatot (fonódó villamos hálózat - a szerk.), addig nincs értelme a rendszer bevezetéséről beszélni" - mondta el Vitézy Dávid, a Porfolio.hu Property Investment Forum 2012 konferencia panelbeszélgetésén.
Pedig a nemzetközi tapasztalatok pozitívak. A dugódíj bevezetésének pozitív hatásait ecsetelve Erhart Szilárd (Kutató közgazdász, Dugódíj.hu) elmondta: a mérséklődő forgalom hatására egyértelműen csökken a városok zaj-, illetve légszennyezettsége is, s így élhetőbb terek alakulnak ki a városi lakosság számára. "Budapestnek alapvetően jó a közlekedési rendszere bár tény, hogy a gépjárműpark terén vannak még bőven elmaradások. Infrastruktúránk adottságaira pedig a dugódíj tekintetében is érdemes lenne építkezni. Főként, hogy mi vagyunk az egyetlen olyan város az unióban, akinek nemhogy lehetősége, hanem kötelezettsége van a dugódíj bevezetésére" - mondta Vitézy Dávid.
Uniós kötelezettségünknek ugyanakkor nincsenek meghatározva a pontos részletei, így az sem, hogy konkrétan mekkora lenne a fizetős zóna. Az előzetes vizsgálatok szerint ugyanakkor hamarabb térülne meg a beruházás, ha egy nagyobb zónán működtetnénk a rendszert. Pedig Vitézy szerint a rendszer beruházási költségét az Európai Bizottság hajlandó lenne finanszírozni. Szükség lenne azonban még kapacitásbővítésre, illetve a meglévő járműpark cseréjére is.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Nagy kérdés ugyanakkor, a városi, illetve agglomerációs lakosság miként viszonyulna a rendszerhez. A brutális üzemanyagár ugyanis már sokakat az autó lerakására kényszerített, egy újabb teher pedig tovább terhelné a tömegközlekedési rendszert. Vannak ugyanakkor, akik vélhetően a dugódíj bevezetése után sem tennék le autójukat. Részben kényszerből, részben pedig kényelemből maradnának az autó mellett. A BKK egy eddig nem publikált tanulmánya szerint például - melyet Vitézy Dávid a Portfolio.hu konferenciáján ismertetett néhány szóban - legkevésbé a gyermekeiket iskolába szállító szülők mondanának le autóikról - 90 százalékuk továbbra is ragaszkodna a gépjárműhöz. Őket követik, akik a munkavégzés miatt képtelenek változtatni szokásaikon.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Milliárdos biznisz a háttérben: a göngyölegtisztítás lehet a magyar beszállítók aduja
Pirint Tamást, a Logicon Invest ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)
A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.


