A szeptemberi iskolakezdési szezon, a nyári szabadságok vége minden évben megterheli a közlekedést, jelentős torlódásokat okozva az utakon. A dugók kialakulása sok tényezőtől függ, köztük a vezetési stílustól, az útviszonyoktól és az adott napszaktól.
Közeledik az ősz, amely jellemzően az iskolakezdés és a munkába való visszatérés időszaka. Szeptemberben véget érnek a nyári szabadságok, mindenki visszatér a munkahelyére. Közlekedési szempontból ez azt eredményezi, hogy az addig szellős belvárosi utcák újra megtelnek reggelente munkába, iskolába igyekvő autósokkal, amely jelentősen megnöveli a közlekedési dugók kialakulásának esélyét. Nem szerencsés az sem, hogy az iskolákban, és a munkahelyek többségében is majdnem azonos időben (8-9 óra között) kezdődik a nap, így sokan kénytelenek egyszerre araszolni az utakon. Ebben az időszakban ezért gyakoriak a torlódások, nem ritka, hogy egy-egy útszakaszon órákra "beáll" a forgalom. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy ősszel gyakoribbak az esős, borús napok, ilyenkor a szokásosnál többen ülnek autóba, mindez pedig tovább lassítja a forgalmat. Ugyanakkor veszélyesebbé is válik a közlekedés, a sofőrök bizonytalanabbak a megváltozott útviszonyok és az új forgalmi helyzet miatt.
"Megfigyeléseink szerint a dugók kialakulását több tényező befolyásolja, ezek egyike a vezetői stílus. Sok esetben például csak azért alakul ki torlódás, mert a sofőrök nem elég körültekintőek az utakon, és hibás döntéseket hoznak, illetve nem informálódnak kellőképpen elindulás előtt." - mondta el Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic szakértője.
Néhány tipikus hiba, melyet a reggeli csúcsforgalomban hajlamosak elkövetni a sofőrök, és mindez torlódáshoz vezethet:
- A gépjárművezető túl közelről vagy túl gyorsan követi az előtte levőt, majd hirtelen fékez. Emiatt a mögötte közlekedők is kénytelenek nagyobbat fékezni, és így elkezd akadozni a forgalom. Érdemes folyamatosan tartani a megfelelő távolságot és lehetőleg egyenletesen fékezni, ha szükséges. Így nemcsak a dugó enyhíthető, de az üzemanyaggal is spórolunk.
- Gyakori sávváltás. Jellemzően a gyorsabb haladás érdekében sokan többször sávot váltanak, azonban ezzel éppen, hogy lassítják a forgalmat, és komoly dugót okozhatnak maguk mögött. Nagy a kísértés, mégsem célszerű gyakran átállni a párhuzamos sávba, hosszú távon kiegyenlítődnek a különbségek, és ez nem jelent időmegtakarítást.
- Nem megfelelő tájékozódás. Előfordul, hogy a sofőr még nem ismeri az optimális útvonalat a munkahely vagy az iskola felé, és így felesleges kitérőkre kényszerül, gyakran a zsúfolt főútvonalak felé. Érdemes indulás előtt megtervezni az útvonalat. Egy GPS berendezés sokat segíthet a forgalmas, torlódásra hajlamos útszakaszok elkerülésében is.
- Szabálytalan parkolás az út szélén. Egy akár néhány perces szabálytalan megállás is komoly torlódáshoz vezethet, még ha a sofőr nem is foglalja el az egész sávot, csak fél kerékkel feláll a járdára. Minden gépjárművel közlekedő közös érdeke az ilyen magatartás kerülése, mivel amellett, hogy lassítja a forgalmat, bírságot is vonhat maga után.
Szerencsére vannak azonban pozitív irányba ható tényezők is, amelyek valamelyest ellensúlyozzák a szeptemberi csúcsforgalmat. Ilyen például a turistaforgalom csökkenése, amely a nyári időszak végeztével gyakorlatilag elenyésző. A nagyobb felújítások és útépítések is jellemzően véget érnek augusztusban, így ezek szeptemberben már nem lassítják a forgalmat. Kedvezően hathat a közlekedésre a magas benzinár is, mivel sokan emiatt teszik le az autót és döntenek inkább a kerékpár vagy a közösségi közlekedés mellett. 2011. szeptember elején a benzin átlagos ára alig haladta meg a 380 forintot, a gázolaj ára pedig 370 forint alatt volt. Augusztus közepére mindkét üzemanyag átlagos ára 430 forint. Ez 15-16 százalékos drágulást jelent. Sokaknak a 400 forint jelentette azt a lélektani határt, amelyet átlépve inkább választottak más megoldást a napi közlekedésre.
"Az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy idén is várhatóak nagy dugók a szeptemberi iskolakezdés környékén. Ilyenkor általában szükség van néhány hétre, amíg a sofőrök hozzászoknak a megváltozott körülményekhez, és ismét kialakítják a napi közlekedési rutint. Így előreláthatólag októberre a forgalom is vissza fog állni a rendes kerékvágásba." - mondta el a szakértő.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








