A szeptemberi iskolakezdési szezon, a nyári szabadságok vége minden évben megterheli a közlekedést, jelentős torlódásokat okozva az utakon. A dugók kialakulása sok tényezőtől függ, köztük a vezetési stílustól, az útviszonyoktól és az adott napszaktól.
Közeledik az ősz, amely jellemzően az iskolakezdés és a munkába való visszatérés időszaka. Szeptemberben véget érnek a nyári szabadságok, mindenki visszatér a munkahelyére. Közlekedési szempontból ez azt eredményezi, hogy az addig szellős belvárosi utcák újra megtelnek reggelente munkába, iskolába igyekvő autósokkal, amely jelentősen megnöveli a közlekedési dugók kialakulásának esélyét. Nem szerencsés az sem, hogy az iskolákban, és a munkahelyek többségében is majdnem azonos időben (8-9 óra között) kezdődik a nap, így sokan kénytelenek egyszerre araszolni az utakon. Ebben az időszakban ezért gyakoriak a torlódások, nem ritka, hogy egy-egy útszakaszon órákra "beáll" a forgalom. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy ősszel gyakoribbak az esős, borús napok, ilyenkor a szokásosnál többen ülnek autóba, mindez pedig tovább lassítja a forgalmat. Ugyanakkor veszélyesebbé is válik a közlekedés, a sofőrök bizonytalanabbak a megváltozott útviszonyok és az új forgalmi helyzet miatt.
"Megfigyeléseink szerint a dugók kialakulását több tényező befolyásolja, ezek egyike a vezetői stílus. Sok esetben például csak azért alakul ki torlódás, mert a sofőrök nem elég körültekintőek az utakon, és hibás döntéseket hoznak, illetve nem informálódnak kellőképpen elindulás előtt." - mondta el Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic szakértője.
Néhány tipikus hiba, melyet a reggeli csúcsforgalomban hajlamosak elkövetni a sofőrök, és mindez torlódáshoz vezethet:
- A gépjárművezető túl közelről vagy túl gyorsan követi az előtte levőt, majd hirtelen fékez. Emiatt a mögötte közlekedők is kénytelenek nagyobbat fékezni, és így elkezd akadozni a forgalom. Érdemes folyamatosan tartani a megfelelő távolságot és lehetőleg egyenletesen fékezni, ha szükséges. Így nemcsak a dugó enyhíthető, de az üzemanyaggal is spórolunk.
- Gyakori sávváltás. Jellemzően a gyorsabb haladás érdekében sokan többször sávot váltanak, azonban ezzel éppen, hogy lassítják a forgalmat, és komoly dugót okozhatnak maguk mögött. Nagy a kísértés, mégsem célszerű gyakran átállni a párhuzamos sávba, hosszú távon kiegyenlítődnek a különbségek, és ez nem jelent időmegtakarítást.
- Nem megfelelő tájékozódás. Előfordul, hogy a sofőr még nem ismeri az optimális útvonalat a munkahely vagy az iskola felé, és így felesleges kitérőkre kényszerül, gyakran a zsúfolt főútvonalak felé. Érdemes indulás előtt megtervezni az útvonalat. Egy GPS berendezés sokat segíthet a forgalmas, torlódásra hajlamos útszakaszok elkerülésében is.
- Szabálytalan parkolás az út szélén. Egy akár néhány perces szabálytalan megállás is komoly torlódáshoz vezethet, még ha a sofőr nem is foglalja el az egész sávot, csak fél kerékkel feláll a járdára. Minden gépjárművel közlekedő közös érdeke az ilyen magatartás kerülése, mivel amellett, hogy lassítja a forgalmat, bírságot is vonhat maga után.
Szerencsére vannak azonban pozitív irányba ható tényezők is, amelyek valamelyest ellensúlyozzák a szeptemberi csúcsforgalmat. Ilyen például a turistaforgalom csökkenése, amely a nyári időszak végeztével gyakorlatilag elenyésző. A nagyobb felújítások és útépítések is jellemzően véget érnek augusztusban, így ezek szeptemberben már nem lassítják a forgalmat. Kedvezően hathat a közlekedésre a magas benzinár is, mivel sokan emiatt teszik le az autót és döntenek inkább a kerékpár vagy a közösségi közlekedés mellett. 2011. szeptember elején a benzin átlagos ára alig haladta meg a 380 forintot, a gázolaj ára pedig 370 forint alatt volt. Augusztus közepére mindkét üzemanyag átlagos ára 430 forint. Ez 15-16 százalékos drágulást jelent. Sokaknak a 400 forint jelentette azt a lélektani határt, amelyet átlépve inkább választottak más megoldást a napi közlekedésre.
"Az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy idén is várhatóak nagy dugók a szeptemberi iskolakezdés környékén. Ilyenkor általában szükség van néhány hétre, amíg a sofőrök hozzászoknak a megváltozott körülményekhez, és ismét kialakítják a napi közlekedési rutint. Így előreláthatólag októberre a forgalom is vissza fog állni a rendes kerékvágásba." - mondta el a szakértő.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- A benzin ára 25, míg a gázolajé 27 forinttal múlta felül az átlagos régiós üzemanyagárat a KSH friss statisztikája alapján
- Férfi vízilabda ob I - Nyert a Honvéd és az Eger
- Javul a brit uralkodó egészsége
- Párizs 2024: átvették a lángot a franciák - videó
- Nyílik az élelmiszerolló: csak az olcsó és a prémium a kelendő
- London: orosz barát gyújtogatót állítottak bíróság elé