1 °C Budapest

Bajban a Malév: mi lesz a jegyekkel, mi lesz az utasok pénzével?

Pénzcentrum
2012. február 2. 05:27

Könnyen lehet, hogy hamarosan kifut a pénzből a Malév és a piaci hírek szerint bármikor előfordulhat, hogy kénytelen leállni a légitársaság. Mit tehet ilyenkor az, aki már megvette repülőjegyét, miben segíthet az utasbiztosítás, hogy kaphatjuk vissza pénzünket?

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Berényi János, a légitársaság igazgatósági elnöke keddi sajtótájékoztatóján azzal nyugtatta a kedélyeket, hogy "az utasok többszörösen biztosítva vannak", a Malév-jeggyel rendelkezők visszakapják pénzüket.

A Magyar Közlöny keddi számában két kormányrendelet jelent meg, amelyekkel a kormány célja az volt, hogy hatékony és gyors intézkedésekkel készüljön fel a Malév Zrt. esetleges leállásakor fellépő, a légi utasforgalomban előálló helyzet kezelésére. Ezek egyike azt tartalmazza, hogy kártalanítást és segítségnyújtást azok az utasok kaphatnak, akik érvényes menetjegyüket a Malév menetrend szerinti járatainak leállását megelőzően vásárolták meg, és azok is, akiknek érvényes Malév-jegyük van a légitársaság üzemelése beszüntetésének napján, valamint azt követően három naptári napra.

FRISS! Rendkívüli vagyonfelügyelő és moratórium a Malévnál
A Fővárosi Bíróság 2012. február 2-án végzést hozott a társaságot megillető rendkívüli moratórium elrendeléséről, emellett rendkívüli vagyonfelügyelőt rendelt ki a vállalat mellé - tájékoztatta lapunkat az NFM.

A jogszabályi előírások szerint a rendkívüli vagyonfelügyelő kizárólag az állami tulajdonú Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. lehet. Hozzájárulása nélkül a Malév Zrt. a továbbiakban kifizetéseket nem teljesíthet.

A rendkívüli moratórium alapján a légitársaság a csődvédelemhez hasonló védelmet élvez, a vele szembeni pénzkövetelések behajtása céljából indított végrehajtások szünetelnek, a biztosítékok jogszabály szerint nem érvényesíthetők. A Malévval korábban kötött szerződéseket a partnerek nem bonthatják fel, azoktól nem állhatnak el. A légitársaság hatósági engedélyeinek hatálya automatikusan meghosszabbodik.

Mint a közlemény fogalmaz, a Kormány a Malév stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítése mellett további lépéseket tett annak érdekében, hogy a légitársaság utasai minden körülmények között biztonságban legyenek. Az intézkedések legfontosabb célja, hogy a Malév utasai számára - indokolt esetben - azonnal rendelkezésre álló védőhálót biztosítsanak.


A kormányrendelet szerint számíthatnak kártalanításra azok az utasok is, akik a Malév menetrend szerinti járatának leállása napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszafelé útra 2012. február 29-ig érvényes Malév-járatra szóló menetjeggyel rendelkeznek. A kártalanítási igényeket március 31-ig lehet benyújtani.

Az ugyancsak keddi dátummal megjelent másik kormányrendelet a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szánt tartalék terhére 2 milliárd forintot különít el a rendkívüli intézkedésekre fenntartott kormányzati keretből, amely a Malév menetrend szerinti járatainak leállása esetén használható fel a légitársaság utasainak nyújtandó állami segítségre.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kedden este kiadott közleményében hangsúlyozta: a kormány megteszi a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy a légitársaság utasai minden körülmények között biztonságban legyenek. Ezért intézkedett, amellyel biztosította, hogy egy elkerülhetetlennek bizonyuló leállás napján és az azt követő három napban az utazásukat megkezdő vagy visszaúton lévő utasok számára a szükséges közvetlen segítség költségeit fedező források rendelkezésre álljanak.

Az Európai Parlament még 2009-ben foglalkozott a légitársaságok csődjének helyzetével. Akkor az EP-képviselők úgy foglaltak állást, hogy azoknak az utasoknak, akik repülőjegyet vettek, de a légitársaság csődje miatt nem tudtak utazni, kompenzáció jár. Az EP ezért arra kérte a Bizottságot, vizsgálja felül a jogszabályokat, vagy javasoljon új intézkedéseket az utasok védelme érdekében. Az EP azt vizsgálja, van-e mód arra, hogy kompenzációs tartalékalapot hozzanak létre a légitársaságok által erre a célra összeadott pénzből.

Az utazási irodák árulják a jegyeket

Molnár Gabriella, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke pedig az MTI-nek arról számolt be, hogy az utazási irodák változatlanul árulják a Malév repülőjegyeit. Ha probléma adódna a légitársaság működésével, az utazási irodák mindent megtesznek az utasok érdekében - jelentette ki.

A szervezet abban bízik, hogy a nyárra megoldódik a helyzet. Az utazási irodák ugyanis csak a nyári szezonban értékesítenek jegyeket a Malév charterjárataira. Nyáron hetente 10-12 járat közlekedik - tette hozzá.

Mi a helyzet, ha már megvetted a jegyet?

De mit lehet tenni akkor, ha valaki már megvette jegyét, vagy esetleg éppen utazását tölti, amikor egy légitársaság csődbe megy?

A korábbi légitársaság-bedőlésekre vonatkozó tapasztalatok szerint ha valaki betéti- vagy hitelkártyával vásárolta a jegyet, akkor elvileg a kibocsátó banknál kérelmezheti, hogy a fel nem használt jegy árát térítsék meg. Ha valaki közvetlenül a légitársaságnak fizetett banki átutalással vagy transzferrel, annak viszont bele kell törődnie, hogy elképzelhető, hogy soha nem látja viszont pénzét.

A jegytulajdonosok ugyanis az úgynevezett "fedezetlen hitelezők" csoportjába tartoznak, amely azt jelenti, hogy a felszámolási eljárás során az utolsók között fizetik ki káraikat, ha egyáltalán még látnak viszont valamit pénzükből.

Az utazási iroda azonban a repülőjegyek esetén csak közvetítő, a szerződés a légitársaság és az utas között jön létre, ezért az esetlegesen törölt járatok miatti kárt az utazási irodák - általánosságban- nem tudják megtéríteni.

Az utasbiztosítás nem vonatkozik a légitársaságok csődjére

A légitársaságok csődjére nem vonatkozik automatikusan az utasbiztosítás, ehhez egy külön biztosítást is kell kötnie az utasoknak, de nyilvánvaló csőd esetén erre már nincs lehetőség - mondta Horváth Péter, a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke az MTI-nek. A lemondási biztosítás nem a járattörlésre vonatkozik, hanem az utas lemondási lehetőségét biztosítja betegség vagy más indok miatt.

Malév-jegyekre azonban már nem köthető csődbiztosítás. "Amikor már ég a ház, nem lehet rá biztosítást kötni" . A már úton lévőknek a drágább utasbiztosításokban szereplő szolgáltatás nyújt védelmet, amely a járat kiesése esetén segít az utasnak. Csak azért azonban, mert valaki Malév-jegyet vásárolt, automatikusan nem vásárolt csődbiztosítást is - mondta Horváth Péter.

Elvileg visszajár a jegy ára

Visszajár a repülőjegy ára a Malév csődje esetén, mert a megvásárolt repülőjeggyel rendelkező utasok számára járattörlés történik - hívta fel a figyelmet Baranovszky György, a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) szakértője. A KÖFE közleményben kifejti, hogy a Malév Magyar Légiközlekedési Zrt. menetrend szerinti járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezeléséhez szükséges rendkívüli intézkedésekről szóló, hétfőn hozott kormányrendelet korlátozottan, nem teljes mértékben a vonatkozó uniós norma figyelembevételével segítene az utasokon.

Baranovszky György szerint a kormányrendelet "lebegteti" a Malév ellehetetlenülése esetén előállott helyzetben a megoldást, pedig "elvárható lenne", hogy a légitársaság átfoglalás helyett a már megvásárolt jegy árát visszafizesse, sőt, mivel döntően utazási csomagokról van szó, ezt a kérdést is kezelje. A szakértő megjegyezte, hogy például a Costa Concordia óceánjáró katasztrófája után a hajózási társaság nem csak megtéríti a kárt szenvedett utasok kárát, de visszafizeti azoknak jegyét is, akik egy következő járaton utaztak volna.

Fotó: Malév


A fogyasztóvédő szervezet hangsúlyozza: az Európai Unió szabálya egyértelműen tartalmazza, hogy melyek azok a jogok, amelyek járat törlése esetén megilletik a fogyasztókat. Az esetleges átfoglalás helyett a jegyár visszatérítése is jár nekik, azonban erről a sürgősséggel kihirdetett kormányrendelet hallgat. A kormányrendelet értelmében kártalanításra és segítségnyújtásra csak azon jeggyel rendelkező utasok tarthatnak igényt, akiket érvényes menetjegyük a légitársaság üzemelése beszüntetésének napján, valamint azt követően 3 naptári napon belül jogosítja fel az utast az utazásra.

A KÖFE emlékeztet arra, hogy az Európai Uniós rendelet szerint minden olyan utasnak jár a kártalanítás, akinek a járatát törölték, nemcsak a fent említett háromnapos határidőn belül utazni szándékozókét. Ráadásul kártalanítás csak akkor nem jár, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. A fogyasztóvédők szerint "ez jelen esetben aligha valósul meg, hiszen a kormányrendelet kihirdetésre került, a leállás előre látható tény, így szó sem lehet vis maiorról, amelyet ne lehetett volna elkerülni".

Így álláspontjuk szerint egyértelműen visszajár minden utasnak a jegy ára attól függetlenül, hogy milyen időpontra vásárolta azt, és megilletik az európai uniós szabályok szerint meghatározott jogok is.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. december 5. vasárnap
Vilma
48. hét
December 5.
Advent (2.)
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. december 4. 19:20