A nyár folyamán hatalmas dugókat és közlekedési nehézségeket okoz a nemzetközi utakon a népszerű tengerparti üdülőhelyekre autózó tömeg. A magyarok által leggyakrabban látogatott országokban, Horvátországban és Olaszországban például szombatként van turnusváltás, aki ilyenkor oda- vagy visszaindul, jobb, ha mindenre felkészül. Az autópályákon és a határátkelőhelyeken ilyenkor gyakran előfordul, hogy különböző országokból érkező járművek csúsznak össze.
Nem ritka, hogy egy balesetben különböző "nemzetiségű" járművek ütköznek. Sokakban felmerül azonban a kérdés, hogyan érvényesíthető a kárigény, ha például az olasz autópályán ütközik német, osztrák és szlovák forgalmi engedélyű gépkocsikkal egy magyar jármű?
"A balesetek kárrendezésének aranyszabálya, hogy mindig a baleset helye szerinti magánjogi szabályok a mérvadóak. Ha például Olaszországban történik a baleset, az olasz Polgári Törvénykönyv, közlekedési és kgfb szabályok mentén zajlik a teljes folyamat. Tehát az esetleges bérgépkocsi költségének megtérítési igényét, az értékcsökkenés elszámolását, és minden mást is az olasz jog alapján bírálnak el a biztosítók. Az országok kárrendezési gyakorlata között azonban váratlanul nagy eltérések is lehetnek. Ha az olaszországi példánál maradunk, ott léteznek limitált összegű felelősségbiztosítások, ami miatt nem feltétlenül térül meg a szenvedő fél teljes kára. Ennek egy kisebb koccanásnál valószínűleg nem lesz jelentősége, de súlyos személyi sérülésnél annál inkább. Jó hír azonban, hogy a külföldön elszenvedett károkat mindenki a hazájában, a saját anyanyelvén tudja rendezni." - mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese.
A törülköző és napolaj mellett mindenképp találjunk helyet az európai baleseti bejelentő lapnak is a bőröndben. Ez a kék-sárga betétlap, mely azonos formájú minden európai országban. Ha baleset történik, ezt vagy az ennek megfelelő idegen nyelvű lapot töltsük ki és írjuk alá a baleset többi szereplőjével együtt, mert ez könnyebbé és gyorsabbá teszi a biztosítók közötti eljárást.
Előfordul, hogy valamilyen okból rendőrt kell hívni a helyszínre, mert egyik fél sem ismeri el a felelősséget a balesetért. Egyes országokban a helyszínelésnek díja van - Ausztriában 36 euró -, amit annak kell megfizetni, aki kihívja a rendőrt. Ezt a helyszínen meg kell tenni, de a balesetért felelős jármű biztosítója később megtéríti majd a helyszínelés költségét.
"Kiemelten figyeljünk arra, hogy a bejelentő lap minden adatot tartalmazzon. A baleseti vázlatrajzból minél könnyebben el lehessen dönteni, ki a felelős a balesetért. Ha számunka ismeretlen nyelvű, de a jól megszokott ábrákat tartalmazó, kék-sárga baleseti bejelentő lapot kapunk, akkor az egységes összeállítás miatt egy kéznél levő magyar nyelvű betétlap alapján ki tudjuk tölteni azt is, hiszen a rovatok ugyanott találhatók. Figyelmesen olvassunk el a pontokat, mert ha egy rossz helyre tett X-szel ártatlanul felelősséget vállalunk a balesetben, annak nagyon komoly súlya lehet az ügy folytatásában. Az űrlapot a balesetben részes felek mindegyikének alá kell írnia, és ha dokumentum példányait szétválasztják, már nem szabad rajta változtatni. Bárki a hibás a balesetben, mindenképpen ragaszkodjunk hozzá, hogy nálunk is maradjon egy példány a baleseti bejelentőlapból, és minden más dokumentumból - jegyzőkönyv, orvosi lelet, számla -, ami a baleset során keletkezik."- tette hozzá Kaszab Attila.
Ha a gépkocsi sérülése kisebb, akkor haza tud vele jönni a károsult. Lehetséges, hogy helyi minimális szükségjavítás elegendő ahhoz, hogy hazahozza az autóját és itthon kijavíttassa, ebben az esetben ne felejtsen el számlát kérni! Azonban ha totálkáros az autó, nem érdemes Magyarországra hozni a járművet, mert a szállítás költségeit nem állja majd a külföldi biztosító (ez az EU országokra igaz). Ilyenkor a hazautazás költségeit téríti meg a külföldi okozó felelősségbiztosítója. Az utazás költségeként II. osztályú vonatjegy számolható el.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Miután a baleset rögzítése megtörtént, a saját országában mindegyik résztvevőnek fel kell vennie a kapcsolatot a helyi biztosítók szövetségével. Tehát, ha magyar forgalmi engedélyű autóval szenvedünk "nemzetközi balesetet", akkor a MABISZ Információs Központjához kell fordulnunk. Ők tájékoztatást adnak arról, hogyan a baleset okozójának melyik magyarországi biztosító a kárrendezési megbízottja, ahol saját anyanyelvünkön, de továbbra is a baleset helyszínének szabályai mentén tudjuk intézni az ügy hátralévő részét.
Ha baleset okozójának nincs Magyarországon levelezőpartnere vagy kárrendezési megbízottja, a haza szállított sérült autó alapján akkor is felmérésre kerül a kár. Ebben az esetben a kárrendezést a kárfelmérés után a MABISZ Gépjármű Kárrendezési Iroda intézi.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








