9 °C Budapest

Autóeladások: dobogós zuhanás Magyarországon

2009. március 17. 12:00

Európa, Egyesült Államok - van még hely lefelé Világszerte csökkennek az autóeladások, a pesszimizmus, az emelkedő munkanélküliség és a gazdasági kilátásokat övező bizonytalanság visszatartja a fogyasztókat a tartós javak, így az autók vásárlásától. Magyarországnál csak Románia volt rosszabb az eladási mutatók terén Európában.

Európa

A januári 27%-os esést februárban 18%-os mérséklődés követte - áll a Concorde iparági összefoglalójában. Annak ellenére esett közel ötödével az újautó-eladás, hogy a kontinens több kormánya is eladásösztönző programokat indított. A visszaesés Kelet-Európában (-30%) nagyobb volt, mint nyugaton (-17%), a keleti régiót a román (-67%) és a magyar (-46%) eladások húzták le. A nyugat-európai értékesítés annak ellenére esett 17%-kal, hogy a Németországban bevezetett "roncsautó prémium" hatására ott 22%-kal nőttek az eladások.

Továbbra is nagyon gyengék a prémium gyártók, a BMW (-29%) és a Daimler (-30%) is szenved, míg a Volkswagen csoport (-10%) a jelenlegi autóipari recesszió "nyertesének" nevezhető.

Egyesült Államok

A februári számok sem tanúskodnak fordulatról a fogyasztói bizalom megerősödése terén. Az évesített újautó-értékesítés a várt 9,4 millió darabot alulmúlva 9,1 millió lett, utoljára 1981-ben regisztráltak ilyen kevés új autót. Az eladások drámai visszaesése a nagyobb szereplők közül semelyik autógyártót nem kerüli el, a korábban ellenállóbbnak tűnő Toyota eladásai is 40%-kal estek, ami minden idők legnagyobb év/év alapú visszaesése. Az élen most is az amerikai gyártók állnak, a GM (-53%) a Ford (-48%) és a Chrysler (44%) is gyakorlatilag megfelezte a tavalyi értékesítését. Az európai autógyártók relatíve jól teljesítettek februárban a tengerentúlon, a Volkswagen eladásai csupán 18%-kal, a Daimler-é 21%-kal, a BMW-é pedig 35%-kal estek.

A drámai eladás csökkenés mögött az autógyártók szerint már nem a hitelszűkösség áll, ha ugyanis a potenciális vevők meg is engedhetnék maguknak a hitelfelvételt, akkor sem vásárolnak jelenleg új autót a továbbra is negatív gazdasági kilátások és a várható további elbocsátások miatt.

Japán zuhan; Brazília, Kína - sikeres ösztönzők

Japán

Japánban februárban a "standard" kategóriában (1000 cm3 hengerűrtartalom felett) 41%-os csökkenéssel volt a legdrámaibb az esés, a "small" kategóriában (660-1000 cm3) 25%-os volt a zsugorodás, míg a "kei" kategória (660 cm3 alatt) csupán 9%-os mérséklődéssel relatíve rezisztensnek mondható. A három kategóriából összevont csoportban 24%-os csökkenést regisztrálhattunk, zsinórban hetedik hónapja csúsznak vissza az eladások a távol-keleti szigetországban.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A tavalyi évben a japán autóeladások 34 éves mélypontra jutottak, az idei év első két hónapja alapján 2009 még ennél is gyengébb lehet. A zsúfolt autópályák, a nehéz parkolás, az emelkedő üzemanyagárak és a kiváló tömegközlekedés mellett már évtizedek óta nehéz autóvásárlásra ösztönözni a japán fogyasztókat, a jelenlegi negatív fogyasztói hangulat pedig még inkább a csökkenő újautó regisztrációk irányába hat.

Brazília

A brazil személyautó értékesítés nemzetközi összevetésben relatíve jól teljesített, a teljes értékesítés csupán 2%-kal esett vissza februárban, köszönhetően a tavaly év végén életbe lépett adócsökkentésnek. Az IPI (iparcikkekre kivetett adó) az alacsonyabb áru modelleknél 0%-ra csökkent a korábbi 7%-ról, ami iparági szereplők szerint 20-25%-kal növelte az eladásokat, e nélkül tehát közel negyedével kevesebb újautó talált volna gazdára.

A február nagy nyertese a Volkswagen volt, amely 10%-kal növelte eladásait, köszönhetően annak, hogy a vállalat az adócsökkentést 100%-ban beépítette áraiba. A másik két nagy szereplő a Fiat (-11%) és a GM (-24%) viszont mélyen alul teljesítette a piacot. Ezzel a VW (27%-os részarány) átvette az első helyet a Fiat-tól (24%) a márkák rangsorában, a GM (18%) pedig tovább távolodik a vezető kettőstől.
Az adócsökkentés hatálya eredetileg március 31-ig tart, ennek meghosszabbítása egyelőre kétséges, annak lejárta után valószínűleg ezen a piacon is kétszámjegyű visszaeséseket láthatunk majd.

Kína

A kínai személyautó értékesítés februárban 3 egymást követő mínuszos hónap után az első emelkedést mutatta, nem is akármilyet, 24%-os mértékűt. Az értékesítés megugrása mögött több tényező is áll. Egyrészt a kínai kormányzat januárban az 1,6 literesnél kisebb motorú személyautók esetében 10%-ról 5%-ra csökkentette fogyasztáshoz kapcsolt adó mértékét. Másrészt a holdújév egyhetes szünete idén januárra, tavaly februárra esett, harmadrészt pedig a bázisidőszakban tavaly ilyenkor pusztított az elmúlt 50 év legerősebb hóvihara.

Márciusban egy újabb, több mint 700 millió dolláros kormányzati program indul, amelynek keretében a vidéki lakosságot ösztönzik idős járműveik lecserélésére. Érdemes még megjegyezni, hogy a kínai kormányzat nemrég az ország egyik vezető iparágaként definiálta az autógyártást és ezzel kapcsolatban komoly célkitűzéseket is megfogalmazott. Első lépésben a 14 vezető autógyártót rövid időn belül 10 nagyobb gyártóvá kívánják "összegyúrni" és egyfajta nemzeti bajnokokat kívánnak belőlük nevelni. A folyamat végén 2011-re 2-3 olyan gyártónak kell létrejönnie, amely éves szinten legalább 2 millió autót értékesít.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem