7 °C Budapest

Nem kegyelmeznek az autósoknak: egy kortyért is vihetik a jogsidat?

Pénzcentrum
2007. október 17. 13:00

A mai napon kerül a kormány elé a közúti közlekedési törvény módosításáról szóló javaslat, amely, ha elfogadásra kerül több pontos is jelentős változásokat hoz majd a magyar autósok életében. Ennek egyik legfontosabb és sokat emlegetett pontja, hogy bezárul az a kiskapu, mellyel a különböző vétségek esetén kiszabott büntetések mindeddig elkerülhetőnek bizonyultak.

Hazánkban eddig a szabálysértést elkövető autósnak lehetősége volt arra, hogy a felelősség áthárításával megússza a bírságot. Erre lehetőséget a szabálysértésekről szóló törvény azon paragrafusa adott, mely szerint senki sem kötelezhető arra, hogy családtagjára nézve terhelő vallomást tegyen. Így a gyorshajtáson vagy egyéb közlekedési vétségen ért autós, amennyiben a fényképről nem lehet megállapítani az autóvezető személyazonosságát, egyszerűen úgy nyilatkozott, hogy az autót nem ő, hanem valamelyik családtagja vezette.

Ennek az eljárásnak köszönhető, hogy a tavalyi évben csak a fővárosban 5 ezer olyan eset fordult elő, ahol a gyorshajtást elkövetői végül büntetlenek maradtak. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gyorshajtás miatt kiküldött fizetési felszólítások 27 százalékában végül nem került megfizetésre a kiszabott büntetés. A BRFK szóvivője szerint, ha ezt a mennyiséget csupán egy átlagos, 30 ezer forintos büntetőtétellel szorozzuk fel, az elmaradt büntetések értéke akkor is eléri a 150 millió forintot.

A most benyújtott javaslat azonban bezárná ezt a kiskaput, tudhattuk meg Ruszó László századostól, az Országos Rendőr-főkapitányság Közeledésrendészeti Főosztályának munkatársától. Az objektív felelősség elve alapján ugyanis a törvénymódosítás életbe lépése után az autó tulajdonosát vagy üzembentartóját terhelné a felelősség. Ez azt jelenti, hogy amennyiben az autó tulajdonosa nem nyilatkozik a szabálysértést elkövető vezető kilétéről, neki kell vállalnia a büntetést.

Az új szabályozás szerint a vasúti átjáró használatára, a jelzőlámpákra, az elsőbbségadásra, a megállásra, várakozásra, kanyarodásra vonatkozó szabályok megsértése esetén is felelőssé válna az autóvezető. De a sebességkorlátok be nem tartása esetén is fizetnie kellene.

Ruszó László azonban elmondta, hogy a törvénymódosítás egyelőre javaslati fázisban van, így az ORFK mint végrehajtó szerv csak saját javaslatairól, illetve a rendelkezésére bocsátott tervezetről tud nyilatkozatot adni.

A módosítás célja, hogy elrettentse az autók tulajdonosait a vétségek elkövetésétől, illetve attól, hogy agresszív vagy nem megfelelő vezetői képességekkel rendelkező személyeknek adják kölcsön gépjárműveiket. Erre szolgálnának az új büntetőtételek is, melyek várhatóan 30 és 300 ezer forint között mozognak majd.

Az utólag történő bírságolás esetében megszűnne a differenciálás lehetősége, a büntetés kiszámítási módját kormányrendeletben határoznák meg a döntéshozók. A felszólítás mindenképpen az üzemben tartóhoz érkezne.

Ruszó László sikeres példaként Franciaországot említette, ahol az objektív felelősség és a sebességmérő kamerák általános használatának bevezetése óta jelentősen csökkent mind a közúti, mind pedig a halálos kimenetelű közúti balesetek száma. A törvénymódosítás szorgalmazásával az ORFK legfontosabb célja itthon is a balesetek számának csökkentése.

Ezt a célt szolgálják az előbbiekben leírtaktól függetlenül benyújtott javaslatok, melyek a pontrendszer szigorítását és az egyéb vétségek esetében kiszabható büntetések szigorítását célozzák. Így például az ORFK szorgalmazza, hogy ittas vezetés esetén bevonhatóvá váljon a jogosítvány, függetlenül attól, hogy a vezető befolyásolt vagy sem, vagyis, hogy a vérében található alkohol meghaladja-e a 0,8 ezreléket.

Ha a kormány elfogadja az ORFK javaslatát, a sebességkorlátozások átlépésére esetében érvényes büntetőtételek is emelkedni fognak, 60-ról 100 ezer forintra. A fő visszatartó erőt azonban ez esetben nem a büntetés, hanem a jogosítvány elvételének lehetősége jelenti.

A büntetőpont-rendszer a most terítéken lévő változtatásoktól függetlenül módosul majd, hiszen pontot csak annak adnak, akiről bizonyosan tudható, hogy ő a szabálysértés elkövetője. Az új közigazgatási bírságok azonban csakis azokban az esetekben érvényesek, amikor nem leállítják, hanem utólagosan értesítik az autók tulajdonosait.

Ez számunkra, mint üzembentartók számára annyit jelent, hogy abban az esetben sem terhel minket pontbüntetés, ha a bírságot végül nekünk kell megfizetnünk, mert az általunk megnevezett személy nem vállalja azt.

Az ORFK és a BRFK is cáfolta azonban az Index azon értesülését, hogy a tulajdonosokat abban az esetben is megbüntetnék, ha az általuk kölcsön adott autóval szabálysértést elkövető vezetőt leállítják, tehát személyazonossága bizonyítható.

Új zseniképző indul Magyarországon: álomszakma, luxusfizetés vár arra, aki elvégzi?

Nagyon szép gondolat, hogy teremtsük meg a biztonságot a jövő generációinak, ez egy olyan program, ami ehhez ténylegesen hozzá is tesz valamit.

Húsbavágó igazságról rántja le a leplet a magyar rendező: ilyen film is ritkán készül itthon

A független filmeknek mindig lesz létjogosultságuk, ahogy közönségük is - vallja Pető Szabolcs, filmrendező.

Ez lenne a magyarok új őrülete: hasznos hobbi törhet be a piacra

Most néhány kattintással bárki madárodú örökbefogadóvá válhat - ezzel bepillantást nyerve tollas barátaink magánéletébe.

Új őrület hódít a magyarok körében: teljesen rákattantak ezekre az italokra

A hazai kézműves sörök világa hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben - a sörkedvelők legnagyobb örömére.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 5. hétfő
Vilma
49. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?