Óvatosan az autólízinggel! - Tippek, hogy ne bukj nagyot...

Pénzcentrum
2006. október 5. 08:00

Az emelkedő kamatok és benzinárak hatására a legtöbb autóvásárló igyekszik minél hosszabb futamidőre eladósítani magát, hogy a havi teher mértéke elviselhető maradjon. Az szinte már természetes, hogy a többség minimális önerővel, mindenképpen hitelből, vagy lízinggel szeretne autóhoz jutni, a futamidő kitolása azonban - bár elsőre ésszerűnek tűnhet - számos komoly problémát rejthet magában. Lássuk, mire érdemes odafigyelni!

Míg korábban egyértelműen az autó ára volt a meghatározó a modell kiválasztásánál, addig mára a legtöbben szinte csak a havi törlesztőrészletet tartják szem előtt, melynek egyenes következménye a futamidő kitolása. Sokan úgy gondolják, "kicsit tovább fizetek, de legalább könnyebben kigazdálkodom az alacsonyabb havi törlesztőt". Abba már jóval kevesebben gondolnak bele, hogy a futamidő módosítása megváltoztatja a cash-flowt is, és értelemszerűen több év alatt több kamatot fizetünk.

Az alapvető probléma nem is ezzel van, sokkal inkább abból ered, hogy meglehetősen kevesen teszik magukévá az ún. Total Cost of Ownership koncepciót, azaz kevesen foglalkoznak az autó használatának időtávján felmerülő esetleges egyéb problémákkal. Nézzük, mit is értünk lehetséges gond alatt!

Amennyiben beugrunk egy minimális-önerős konstrukcióba, valamint a hosszú futamidőre szavazunk, akkor könnyen érhet bennünket olyan kellemetlen meglepetés, hogy az autónk értéke alacsonyabb, mint amennyivel tartozunk még a banknak vagy lízingcégnek. A hitel sajátossága, hogy kezdetben elsősorban a kamatokat törlesztjük, a tőketörlesztés minimális, holott az autó értéke pár hónap alatt drasztikusan csökken. (A probléma persze nem csak hazánkra jellemző, egyes becslések szerint az amerikai hitelesek 40%-a átlagosan 2,200 dolláros mínuszban van.)

A helyzet akkor válhat kellemetlenné, ha ellopják az autót, vagy totálkárosra törjük. Ebben az esetben, ha van casco, a biztosító az autó önerővel és még néhány költséggel csökkentett értékét kifizeti a lízingbe adónak, ennél azonban jóval nagyobb a fennálló tartozásunk, ezért a fennmaradó részt továbbra is törleszthetjük. (Megjegyezzük, hogy a konkrét feltételek konstrukciónként eltérhetnek, összességében azonban a fentiek tekinthetők irányadónak.) Ha még casco sincs az autón, akkor előfordulhat, hogy a teljes tartozást törlesztheti továbbra is a vevő a lízingcégnek.

Az is előfordulhat, hogy egy ilyen kárt követően rögtön szeretnénk új autót venni ugyanattól a cégtől, ekkor pedig arra is van lehetőség, hogy a már fennálló tartozásunk törlesztőrészleteit hozzáírják az új hitelhez, így gyakorlatilag már az első pillanattól kezdve igaz, hogy a tartozásunk nagyobb, mint az autó piaci értéke.

Mit tehetünk ez ellen?

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

- érdemes az autó árának legalább 20%-át letenni önrészként
- a vállalható legrövidebb futamidőt érdemes választani (lsd. később)
- a hitel futamideje ne legyen hosszabb, mint az autó várható használati ideje

A hosszabb futamidejű, ezért alacsonyabb törlesztőrészletű konstrukcióknak egyetlen előnye van: segítségükkel olyan autót is beszerezhetünk, amit egyáltalán nem engedhetünk meg magunknak. Gondoljunk csak bele: mire vezet, ha a hitel futamideje hosszabb, mint az autó várható használati ideje? (A tipikus amerikai vásárlók kb. 3 hónappal hamarabb adják el a kocsit, mint ahogy a törlesztés lejárna.)

Mindenképpen érdemes összehangolni a hitel futamidejét az autó használati idejével, ha azonban mérlegeljük, hogy a hosszabb futamidő miatt később adunk túl az autón, akkor a megnövekedett szerviz-költségeken és az értékcsökkenésen keresztül többet bukhatunk, mintha vállaltuk volna a magasabb havi törlesztéssel járó rövidebb futamidőt. (Hüvelykujj-szabályként elmondható, hogy a háztartás bevételeinek 20%-ánál nem érdemes havonta többet törlesztésre fordítani, amelyik autó ebből - az indokolható futamidő mellett - nem jön ki, azt tehát továbbra sem engedhetjük meg magunknak!)

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm