11 °C Budapest

Lízingelt az autód? - Akkor ezt jobb ha tudod!

Pénzcentrum
2006. szeptember 8. 08:00

Hazánkban egyre többen vannak olyanok akik gépjármű-lízing segítségével váltják valóra álmaikat és vásárolnak új vagy használt autót. Ez utóbbi esetében azonban a lelkes vásárló gyakran találkozhat azzal a problémával, hogy a megvásárlandó "gépcsoda" egy lízingcég tulajdonában van. A dolgot még tovább nehezíti, ha a leendő vevő szintén lízingelni szeretné a járművet. Milyen megoldásokat kínálnak a hazai lízingtársaságok és milyen megoldások vannak külföldön?

Hazai vizeken

A penzcentrum.hu megkeresésére a Merkantil Csoportnál elmondták, hogy jelenleg csak abban az esetben van lehetőség lízinggel terhelt gépjármű finanszírozott formában történő átruházására ("átcedálására"), ha az eredeti lízingbe vevő is az adott pénzintézetnél finanszíroztatta gépjárművét.

Ilyenkor az eladó lezárja szerződését (az általánosan alkalmazott lezárási díj megfizetése mellett), a vevő pedig új finanszírozási szerződést köt a bankkal (ami lehet hitel, lízing vagy akár tartós bérlet is). Az új szerződés megkötéséhez a vevőnek hitel/lízing kérelmet kell kitölteni, az elbírálás során pedig a bank fedezetértékelést is végez. Az ügyletek számottevő hányada ebben a fázisban el is akad, mert a portfoliót jelenleg jellemző futamidők és önrészek mellett - különösen a futamidő első részében - a tőketartozás meghaladhatja a finanszírozott gépjármű aktuális értékét.

Meg kell jegyeznünk azt is, hogy a Merkantil csoportnál - éppúgy, mint általában a gépjármű-finanszírozási piacon - a lízing ügyletek aránya kevesebb, mint tíz százalék, így eleve kevés gépjárműnél jöhet szóba a lízingszerződés esetleges átvállalása. Hitelszerződés "átvállalása" esetén hasonló az ügymenet: a hitel átvállalása csak a régi szerződés lezárása, illetve új finanszírozási szerződés megkötése mellett lehetséges. A szerződés lezárási díja az alábbiak szerint alakulhat a megkötött szerződés függvényében: A fennmaradó tőketartozás 3% - 6%, de minimum 30.000 forint.

Külföldön minden más?

Külföldön, jellemzően Amerikában, számos weboldal kínál lehetőséget a lízingelt autót eladni és venni szándékozók számára.

A honlapok a közvetítő szerepét töltik be a két fél között. Megoldást kínálnak mindazok számára, akik nem tudják vagy nem akarják már tovább fizetni a lízingdíjakat.

A folyamat elég egyszerűen zajlik. A lízingelt gépjárműt eladni szándékozó regisztrál a honlapon, befizeti a regisztrációs díjat, feltölti az autó és a lízingkonstrukció főbb paramétereit ( befizetett összeg, hátralévő futamidő, maradványérték, stb). A vásárolni szándékozó látogató szintén regisztrál a honlapon (szintén fizet érte), majd kiválasztja a számára megfelelő gépjárművet.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Ezt követően a honlap üzemeltetői elvégzik a szükséges papírmunkát, ami egy szerződés megkötését jelenti a vevő és az eladó között arról, hogy a vevő átvállalja lízingdíj fizetését a fennálló tartozás erejéig. Természetesen a szerződéskötésnek is van díja és az eladónak ezeken felül még egy költsége felmerül, ami nem más, mint a kocsi elszállítása a vevőnek.

Mindezen díjakat összegezve, azonban elmondható, hogy a fizetendő költségek jelentősen alatta maradnak a lízing előtörlesztésekor és új az szerződés megkötésekor felmerülő díjaknak.

A konstrukció sikerét jól mutatja, hogy az elmúlt év adataihoz képest mintegy 20-50 százalékos tarnzakciószámbeli növekedést produkáltak az ezzel foglalkozó honlapok.

A rendszer működéséről és helytállóságáról azonban megoszlanak a vélemények a finanszírozó társaságok körében. A legfőbb problémának azt tartják, hogy egy esetleges nemfizetés esetén a pénzintézetek csak az eredeti finanszírozotthoz fordulhatnak, aki ugye már továbbadta a gépjárművet, illetve áthárította a díjfizetést.

Információink szerint a magyar gépjármű-finanszírozási piacon nincs olyan pénzügyi termék, amely kifejezetten a lízingszerződések átvállalását segítené elő. A piaci szereplők ilyen tranzakciót jellemzően az első részben említett feltételekhez hasonló módon, a régi finanszírozási szerződés idő előtti lezárása és új finanszírozási szerződés megkötése mellett bonyolítják.

Piaci igény van ugyan a lízing (illetve hitel) szerződések átvállalására, de ezeket a tranzakciókat nehezíti, hogy a gépjárművek fedezeti értéke a futamidő egyes szakaszaiban alacsonyabb lehet, mint fennálló tőketartozás. Ebben az esetben pedig a gépjármű értékesítésekor az eladónak a szerződés lezárási díjon felül ki kell egyenlítenie a gépjármű értéke és a finanszírozás kapcsán fennálló aktuális tőketartozás közti különbséget is. Ez jelentősen csökkenti a lízing, illetve hitel átvállalás mellett történő gépjármű értékesítés vonzerejét. A gépjármű finanszírozási piacot jellemző éles verseny ellenére a finanszírozási szerződések átcedálását a finanszírozó cégek nem támogatják: a régi finanszírozási szerződés lezárásának költségeit egyelőre nem lehet kikerülni.

Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?