23 °C Budapest

Bioüzemanyag: Gyurcsány kezében az indítógomb?

Pénzcentrum
2006. augusztus 14. 12:30

Múlt heti, bioüzemanyagokkal, foglalkozó cikkünkben megvizsgáltuk a jelenlegi hazai helyzetet. Megnéztük a gyártók, a termelők és az állam szerepét. Feltettük azt a kérdést, hogy mi szükséges, ahhoz, hogy valójában belépjünk a bionagyhatalmak társaságába. Jelen cikkünkben az állam további szerepvállalását és a folyamatban betöltött szerepét boncolgatjuk kicsit. Kitérünk a környezetvédelem fontosságára, a jövedéki adószerepére és a bioüzemanyagok elterjedésének problémájára is. Nagy kérdés áll tehát, előttünk: mikor robban a "biobomba" és ki fogja megnyomni az indítógombot?



Az előző cikkünkben, azzal a kérdéssel is foglalkoztunk, hogy az államnak milyen feladatai vannak a bioüzemanyagok elterjesztésével kapcsolatban. Akkor leginkább agár oldalról közelítettük meg a kérdést. Tehát, azt vizsgáltuk, hogy mit tehet a kormány a túltermelés elkerülése érdekében, s hogyan, milyen eszközök segítségével tudnak egymásra találni a gyártók és a termelők.

Azonban van néhány újabb oldala a vizsgált kérdésnek. Egyrészt az elszabaduló kőolajáraknak köszönhetően, a megugró üzemanyagárak jelentős gazdasági és társadalmi feszültségeket kelthetnek, másrészt az energiahatékonyság növelése és a környezetvédelmi kérdések újabb feladatokat rónak a hazai és a külföldi kormányok vállára egyaránt.

-Adó+támogatás = megoldás?

Egyelőre a bio üzemanyagok előállítási költsége meghaladja a hagyományos üzemanyagokét - bár a költséghatékonyság egyre inkább megfigyelhető - ezért Európa minden tagállamában valamilyen formában támogatják azt. Elemzők szerint a mindenkor hatályos adókedvezmények, támogatások révén, a bio üzemanyagok ára versenyképessé tehető a hagyományos üzemanyagokéval.

Hazánk sem akar lemaradni az egyre élesedő versenyben, ezért első lépésként, igaz csak szűk körben, a biodízelt terhelő jövedéki adó jelentős mérséklését javasolták. A parlament megszavazta azt a törvényt, amely szerint a közutakat nem használó gépekben felhasznált biodízelre kivetett literenkénti 85 forintos jövedéki adóból a bányászati társaságok, önkormányzatok 79 forintot visszaigényelhetnének március elejétől.

A kormány javaslata szerint a biodízel gyártásakor melléktermékként keletkező nagy mennyiségű glicerint is adómenetesen vásárolhatnák a jövőben a hőerőművek, így e két törvénymódosítással a biodízel gyártása nyereségessé tehető.

Magyarországon - az országgyűlés döntése értelmében - a bioüzemanyagok elterjedését az eltérő jövedéki adó révén ösztönzik. A kitűzött minimális bio-komponens bekeverési arány 4,4%. A gázolaj esetében 2008. január 1-jét követően alacsonyabb jövedéki adót kell fizetni a legalább 4,4% biodízel komponenst tartalmazó üzemanyagokra.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

E85 - a hatalom kulcsa

A médiában megjelent hírek szerint, a gazdasági tárca és a Magyar Szabványügyi Testület az E85-s üzemanyag szabványosításhoz szükséges szerződés megkötésének utolsó fázisában jár. Ez azt jelenti, hogy a szerződés megkötésével elhárul az utolsó akadály az E85s üzemanyag forgalombahozatala elől.
A jövedéki adóra vonatkozó törvény értelmében ugyanis csak a szabványos üzemanyagokat lehet az autókba tölteni.

Ám ennél is nagyobb hatású lehet az üzemanyagfajta hazai piacára egy másik adótörvénynek. Ez azt mondja ki: 2012-ig a legalább hetven százalékban bioetanolt tartalmazó E85-ös üzemanyagnak csak akisebb, benzinből álló része után kell megfizetni a literenként több mint száz forintos jövedéki adót. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag jövedéki-adó mentesen kerülhet Magyarországon forgalomba az agrártermékekből előállított üzemanyag.

A cikk bevezetőjében feltett kérdésre, tehát részben lehet válasz az, hogy az indítógomb a kormány kezében van. Megfelelő szabályozásokkal, támogatásokkal és adókedvezményekkel elindíthatják a hazai bioüzemanyagok elterjedését. Melynek eredményeképpen egy olcsóbb és energiahatékony üzemanyag válik mindenki számára elérhetővé és ezáltal a környezettudatosság is előtérbe kerül.

A feltételek tehát adottak (termelők, növekvő gyártókapacitások) és a szándék is megvan. A kérdés már csak az, hogy milyen lépéseken keresztül és mikorra valósul meg az, hogy bármely töltőállomásra betérve bioüzemanyagot tankolhassunk a kocsinkba?

Egyre nehezebb a magyar befektetők dolga: újabb dologra kell most nagyon figyelni

Nincs egyszerű dolguk azoknak a vállalatoknak, amelyek közösségi finanszírozási platformon keresztül szeretnének értékpapírt kibocsátani.

Súlyos: az 1-3 éves gyerekek negyedének vannak félelmei különböző ételektől

Beszámolók szerint az 1-3 éves korosztály 25%-a - tehát minden negyedik gyermek - elutasít valamilyen ételt, és sokuknál óvodás, általános iskolás korban is fennáll még a probléma.

Megdőlt a 120 milliós közösségi finanszírozási rekord – itt az EU-s pénzek utódja? (x)

Az egyre népszerűbb finanszírozási forma itthon is gyorsan terjed, egyre többen ismerik és használják.

Balogh Petya: Önmagunkkal versenyzünk, és van hova fejlődni (x)

Bár sokat fejlődött az utóbbi években a hazai startup ökoszisztéma, még egy nagyságrenddel, szinte minden fontos mutatóban le van maradva a régiós élvonaltól.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. június 9. péntek
Félix
23. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2023
A jövő vállalatai szeptember 12-én!
Portfolio Balaton Business Forum 2023
Együtt a régió szereplői
EZT OLVASTAD MÁR?