A jegybankok vásárlásai felhajthatják az arany árát, az olaj viszont mélyponton ragadhat – a Goldman Sachs számai meglepő képet festenek.
Az online pénzügyi tanácsadás területén egyre több kockázattal szembesülnek a felhasználók, miközben a közösségi médiában megszaporodtak a gyors meggazdagodást ígérő guruk. A szabályozás hiánya és a szakmai kontroll elmaradása miatt sokan válnak áldozattá, miközben a kritikus gondolkodás háttérbe szorul.
A közösségi média platformokon napjainkban rendkívül elterjedtek a különféle életvezetési és pénzügyi tanácsadások, amelyekbe sokan megfontolás nélkül belevágnak. A digitális környezetben különösen nehéz megtalálni az egyensúlyt a kritikus hozzáállás és a bizalom között.
A pénzügyi tanácsadás területén különösen veszélyes, amikor garanciákat ígérnek, hiszen a befektetések természetükből adódóan mindig hordoznak kockázatot. A rövid idő alatt elérhető, kiemelkedő hozamok ígérete általában figyelmeztető jel, mivel ilyen ajánlatok többnyire csalóktól vagy túlzottan kockázatos termékektől származnak.
Magyarországon is találhatunk példát a félrevezető tanácsadásra. Egy jelenleg is vizsgálat alatt álló esetben egy vállalat a "Bízza ránk kriptóját! – Velünk csak jól járhat" szlogennel vezetett félre mintegy 2500 embert. Az egyik károsult elmondása szerint: "nekem 400 millió forintom kellene hogy legyen, de persze nincs, sőt, a befektetett 3,5 millió forintom is elúszott". A gyanúsítottak közül három nő jelenleg nyomkövető viselése mellett szabadlábon védekezhet - jelentette a Világgazdaság.
Fontos tudni, hogy Magyarországon a befektetési garanciák vállalása szigorúan szabályozott tevékenység. Az engedély nélküli pénzügyi termékek garanciális kínálata jogszabályba ütközhet, ami fogyasztóvédelmi vagy felügyeleti intézkedéseket, sőt büntetőjogi következményeket is vonhat maga után.
A közösségi médiában gyakran találkozhatunk pénzügyi tanácsadási csomagokkal, amelyekben tananyagokat, konzultációkat vagy befektetési lehetőségeket kínálnak. Sokan indítanak ilyen vállalkozást, mivel egyszerű online munkának tűnik, azonban az önjelölt szakértők gyakran nem rendelkeznek megfelelő képzettséggel vagy engedélyekkel.
Az MNB nyilvántartásában ellenőrizhetjük a bejegyzett tanácsadókat, ami segíthet a megbízható szakemberek kiválasztásában. Ha egy pénzügyi tanácsadó nem szerepel ebben a nyilvántartásban, vagy nem tudja igazolni a szükséges engedélyek meglétét, érdemes óvatosnak lenni, mivel az engedély nélküli tanácsadás jogi és pénzügyi kockázatokat hordoz.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A "gyors haszon" ígéretének vonzereje mögött pszichológiai tényezők állnak. Az egyik legfontosabb a kimaradás félelme (FOMO), amit a csalók gyakran kihasználnak olyan kifejezésekkel, mint a "limitált idejű ajánlat" vagy "lemaradsz, ha nem lépsz most".
Az emberek természetüknél fogva hajlamosak olyan információkat keresni és elfogadni, amelyek megerősítik a meglévő véleményüket, és ezáltal elutasíthatják az ellentmondásos nézőpontokat. Ez a mentális torzítás vezethet oda, hogy figyelmen kívül hagyják a figyelmeztető jeleket.
A közösségi médiában a bizalom gyakran nem szakmai alapokon, hanem érzelmi kötődésen alapul. Amikor egy influenszerként működő pénzügyi tanácsadó rendszeresen megjelenik a felhasználó hírfolyamában, kialakulhat egy egyoldalú, paraszociális kapcsolat illúziója, ami növeli a vásárlási vagy befektetési hajlandóságot.
A digitális térben a pénzügyi tudatosság keresése könnyen válhat megtévesztés áldozatává, ha a bizalom felülírja a kritikus gondolkodást. A gyors meggazdagodás ígérete mindig gyanút kell hogy keltsen, hiszen a valódi pénzügyi fejlődés alapja nem az ígéretekben, hanem az informált döntésekben és a hiteles forrásokban rejlik.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.









Bertalan