Bár egyre több kibercsalásra figyelmeztető jelet ismer fel a magyar lakosság, továbbra is nő azoknak az aránya, akik károsultakká válnak.

Jelentősen megnőtt a férfi áldozatok aránya az online csalások terén, derül ki a Médiaunió és az Ipsos közös kutatásából. Másfél év alatt megduplázódott a károsult férfiak száma, akik a magabiztosságuk és gyorsabb döntéshozataluk miatt válhatnak könnyebben célponttá - közölte a G7.
A Médiaunió és az Ipsos friss felmérése szerint az online visszaélések terén aggasztó tendencia figyelhető meg: másfél év alatt 20-ról 39 százalékra emelkedett a csalások áldozatává vált férfiak aránya. Ez annak ellenére történt, hogy a megkérdezett férfiak közel 90 százaléka úgy nyilatkozott, közepesen vagy nagyon tájékozott a kiberbiztonsági kockázatokkal kapcsolatban. A szakértők szerint nem arról van szó, hogy a csalók kifejezetten a férfiakat céloznák meg. A visszaéléseket a felhasználók viselkedésének, szokásainak és pszichológiai gyengeségeinek elemzése alapján szervezik. A kutatás arra mutat rá, hogy a férfiakat elsősorban a hamis biztonságérzet sodorja veszélybe.
"Mindig érdemes tudatosítani, hogy a digitális csalók új technológiákat használnak, amelyek felismerése még a tudatosabb felhasználóknak sem egyszerű" – magyarázza Kardos Ferenc, a Médiaunió ügyvezetője. A férfiak esetében további kockázati tényezőt jelent a nagyobb kockázatvállalási hajlandóság és a technológiai magabiztosság. Paradox módon éppen azok válnak gyakrabban áldozattá, akik úgy érzik, elegendő tudással rendelkeznek a témában. A csalók általában sürgető üzenetekkel késztetik a felhasználókat gyors, kevésbé átgondolt döntésekre, amire a férfiak – akik online helyzetekben gyorsabban döntenek – könnyebben reagálnak.
Bár az áldozatok száma növekedett, a hazai felmérés szerint a kibercsalások okozta összesített anyagi kár csökkent. Egy másik forrás alapján 2024 harmadik negyedévében éves szinten közel 15 százalékkal mérséklődött a pénzügyi károk értéke, ami részben a bankok által bevezetett szigorúbb biztonsági intézkedéseknek és a tudatosító kampányoknak köszönhető. Ennek ellenére az éves kár még mindig több milliárd forintra rúg. A visszaélések elleni kampányok és biztonsági fejlesztések költségei végső soron a pénzügyi szolgáltatások árazásában jelennek meg, így ezeket közvetetten az ügyfelek fizetik meg.
A jelenség nemzetközi viszonylatban is megfigyelhető. Az Egyesült Királyságban a Financial Conduct Authority (FCA) jelentése szerint a férfiak felülreprezentáltak bizonyos típusú kibercsalások áldozatai között, különösen a befektetési átverésekben. Az FCA szerint ennek fő oka – hasonlóan a magyar tapasztalatokhoz – a férfiak digitális és pénzügyi tudásukba vetett túlzott bizalma.

Fillérekért vásárolja a méregdrága csúcstelefonokat rengeteg magyar: így spórolnak rajta egy vagyont
Egyre többen keresnek alternatívát az új okostelefonok irreális árai helyett – de vajon mennyire megbízható egy használt vagy felújított készülék?

Ez az új nyelvtanuló app tényleg jobb, mint a híres Duolingo? Már most tömegek kezdtek el váltani rá
Az alkalmazás arra ösztönzi a felhasználókat, hogy kizárólag a célnyelven válaszoljanak, ami természetesebb nyelvhasználatot eredményez.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Az újratölthető flakonok a kozmetikai iparba is betörtek (+Videó)
A Respray flakonokat már 30 üzletben tölthetjük újra.


