Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
A csalók egyre több fronton – akár telefonon, akár az elektronikus térben - igyekeznek becsapni az embereket. Az átverések egyre kifinomultabbak, nehezen felismerhetőek, ezért az eddiginél is óvatosabbnak kell lennie mindenkinek, köztük a bankoló gyerekeknek is - figyelmeztetnek banki szakértők.
Az elmúlt évekhez hasonlóan, idén és a jövőben is az adathalászat marad a kiberbűnözők egyik legkedveltebb módszere, ráadásul egyre kifinomultabb módszerekkel próbálják meg becsapni a bankok ügyfeleit. A bűnözők az új információtechnológiai eszközöknek köszönhetően már tökéletes magyarsággal megírt hamis üzeneteket is küldeni, amikkel könnyebben rávehetik a gyanútlan felhasználókat, hogy adják ki az adataikat. Az adathalászat ráadásul gyakran zsarolással párosulhat, ennek keretében pénzt követelhetnek a csalók az érintettektől, akik lehetnek gyerekek, fiatalok, felnőttek, tulajdonképpen bárki - derült ki a K&H Bank összeállításából.
Magyarul támadnak
“A gépi tanulással működő rendszerek már képesek bárkinek a beszédét utánozni, választékosan tudnak kommunikálni. Ez rendkívüli módon megnöveli a kockázatokat. A mai adathalászlevelekben ritkábban vannak súlyos helyesírási hibák, értelmetlen mondatok, így könnyebben be lehet dőlni azoknak” - mondta Nagy Ádám, a K&H információbiztonságért felelős vezetője. A módszerek kifinomultabbak, ezért körültekintőnek kell lenni, fokozott óvatossággal elkerülhető a baj. “Mivel bárki célpont lehet és egyre több fiatal lép be a bankolás világába elektronikus úton, fontos, hogy tudatosítsuk bennük, hogyan lehet védekezni” - tette hozzá a szakember.
„A bankok, pénzintézetek sosem kérnek érzékeny adatokat, jelszavakat az ügyfelektől. Nem küldenek linket, arra ösztönözve az bankolókat, hogy kattintsanak rá. Nagyon fontos, hogy ne a böngészőből menjenek fel az internetes banki felületekre, hanem mindig írják be a pénzintézet konkrét webes címét. Ez azért fontos, mert egyre több olyan csalás történt az utóbbi időben az online térben, amelyre korábban nem volt példa. A rosszindulatú támadók például internetes hirdetésekben teszik közzé a saját honlapjukat, amely nagyon hasonlít egy-egy pénzintézet oldalára. Majd az odalátogatók adatai és pénze is veszélybe kerülhet” - mondott konkrét példát Nagy Ádám.
Meg kell teremteni az információbiztonsági „higiéniát”
Ma már egyre gyorsabban terjednek az elektronikus, ezen belül az okostelefonos megoldások, miközben fokozatosan visszaszorul a készpénzhasználat. “Éppen ezért minden korosztályban, tehát még a gyerekeknél is figyelni kell az információbiztonsági „higiéniára”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy gondoskodni kell a számítógépeink, okoseszközeink védelméről. Például ismeretlen forrásból ne töltsünk le programokat, alkalmazásokat, mert vannak ezek között olyanok, amelyek akár képesek átvenni az irányítást az okostelefon felett, így gyakorlatilag zöld utat kapnak a mobilbankba is. Az alkalmazásokat mindig hiteles forrásból telepítsük” - mondta el a szakember.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Nagy Ádám szerint érdemes mindenkinek használnia vírusirtót vagy komplett internetbiztonsági alkalmazásokat. A különböző elektronikai eszközöket, notebookokat, okostelefonokat pedig tanácsos ismert, neves gyártóktól beszerezni. Érdemes továbbá rendszeresen frissíteni a programokat, emellett figyelni és megfogadni a bankok biztonsági tanácsait.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








