1 °C Budapest
Close up of young woman using smartphone at home in sunlight

Rengeteg magyar bukik a telefoncsomagján: óriási a kár, mégsem érdekli őket

2021. október 1. 11:28

A magyar mobiltelefon-előfizetők legnagyobb arányban nem független forrásból, hanem közvetlenül a szolgáltatók hirdetéseiből, értékesítőitől tájékozódnak a tarifacsomagokról – mutatott rá egy friss, reprezentatív kutatás. Nem meglepő tehát, hogy amíg a magyarok kétharmada 2-3 évente cseréli le a telefonját, mobilcsomagot 10-ből 8-an öt évnél is ritkábban váltanak, holott folyamatosan újabb és újabb ajánlatok jelennek meg a piacon.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Bár a barátaink, rokonaink és ismerőseink véleménye általában az egyik legmeghatározóbb a családi pénztárcát érintő kérdésekben, ha mobilcsomag-választásról van szó, elsősorban a szolgáltatókra bízzuk magunkat. A mobilcsomagok transzparens összehasonlításával foglalkozó BillKiller reprezentatív kutatása szerint az előfizetők legnagyobb arányban, pontosan 48 százalékban a szolgáltatók weboldalát használják információs forrásként, a második legmeghatározóbb csatorna (31 százalék) pedig az ügyintézők az üzletben; az utóbbiakra mindenekelőtt a 60 évnél idősebbek hagyatkoznak. Őket követi a felhasználók közvetlen személyes környezete (27 százalék), az olyan független forrásokra, mint a szolgáltatás-összehasonlító portálok vagy az újságcikkek csak közel minden tizedik felhasználó (12 százalék) épít.

„Kérdés, hogy egy versengő piacon milyen mértékben tekinthetünk tudatosnak egy olyan előfizetői döntést, amelyet elsősorban maguk a szolgáltatók befolyásoltak hirdetésekkel vagy személyes tanácsadással. A mobilcsomag-ajánlatok tucatnyi szempontban különböznek egymástól, így a fogyasztók különösen nehéz helyzetben vannak, ha maguk akarják összevetni a szolgáltatók ajánlatait a honlapjukról vagy az értékesítőiktől összeszedett információkból. Nem véletlen, hogy sokan inkább nem váltanak, és mint az adataink mutatják, sajnos hónapról hónapra átlagosan nagyjából ötezer forinttal többet fizetnek, mint kellene” – mutat rá a nem teljes értékű forrásból való tájékozódás következményeire Halmai Attila, a BillKiller társalapítója.

Ennek ismeretében nincs mit csodálkozni azon, hogy bár az előfizetők többsége, 62 százaléka 2-3 évente lecseréli a telefonját, ezeket az alkalmakat jól láthatóan nem használják ki az előfizetésük felülvizsgálatára; szolgáltatót 82 százalék öt évnél ritkábban vált. Ennek pedig megfizetjük az árát. A túlköltés a kutatás adatai szerint nagyjából

minden harmadik magyar mobiltelefon-előfizetőt (35 százalék) érinti, ugyanis ennyien csúsznak ki – legalább alkalmanként – a tervezett havi mobilfizetési-keretükből.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 30. kedd
András, Andor
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?