2021. január 22. péntek Vince, Artúr

Alattomos népbetegség támad karácsony előtt: így gyűrd le 3 egyszerű lépésben


Valljuk meg őszintén, ez az év senkinek sem volt könnyű, és a sűrűje még előttünk van: a karácsony, és a vele járó összes stressz, és akkor a koronavírus-járvány okozta extra megpróbáltatásokról még nem is beszéltünk! Vannak azonban olyan technikák, amelyek segítségével csökkenthetjük a káros hatásait, összeszedtük most a leghatékonyabbakat.

Szó szerint nyakunkon a karácsoni szezon: az ünnepeket megelőző időszakhoz rengeteg tennivaló társul, az ajándékbeszerzéstől kezdve, a karácsonyi menü megtervezésén és elkészítésén át a karácsonyfa feldíszítéséig. Mindent meg kell szervezni előre: az utazást, az időbeosztást, szabadságokat, és hogy mit mikor kell intézni. Ez legyünk őszinték, rengeteg stresszel jár, de hogy mekkorával, az a Pénzcentrum legutóbbi kutatásából kiderült:

A válaszadók egyharmada mindent sresszként él med, nem is csoda, hiszen a stressz mindannyiunk életében jelen van, nem csak a munkahelyi, de magánéleti színtereinkben is: kiváltó oka, nem csak a sok munka, vagy a megfszített tempó lehet, de gyakran magánéleti gondok miatt is tarósan feszültebbek vagyunk. 

Ez a fajta "aggósós", negatív stressz azonban megakadályozza, hogy szellemileg, fizikailag és érzelmileg a maximumot nyújtsuk a környezetünknek és persze önmagunknak. Persze ettől függetlenül nincs teljesen stresszmentes élet, ne is vágyjunk rá, éppen ezért fontos tudni, miképp kezeljük. Aki ismeri a technikákat, és eleget gyakorolja őket, az egyre könnyebben fog tudni megbirkózni vele.

Pozitív öngyógyítás

Legyünk őszinték, mindannyian beszélünk magunkkal. Néha hangosan tesszük mindezt, de legtöbbször csak a fejünkben játszódik le. Az önmagunkkal való beszéd lehet pozitív ("meg tudom csinálni" és "minden rendben lesz") vagy negatív ("soha nem leszek jobb" vagy "olyan hülye vagyok"). A negatív gondolatok növelik a stressz a szervezetünkben, ellenben a pozitív mondatok segíthetnek megnyugodni és kordában tartani a feszültséget. Egy kis gyakorlással megtanulhatod a negatív gondolatokat pozitívakra cserélni. Például:

  • Ezt nem tudom megtenni - A lehető legjobban fogom csinálni. Menni fog
  • Minden rosszul megy - Ezt a problémás szituációt csak akkor tudom jól kezelni, ha apró lépésenként haladok.
  • Utálom ez! - Szerencsére tudom, hogy kell ezt kezelni az ilyen helyzeteket.
  • Nem hiszem el, hogy megint elrontottam - Emberből vagyok, és mindannyian hibázunk. Ki tudom javítani.

Ahhoz, hogy valóban működjön a módszer, gyakorold minden nap pozitív beszéd - autóban, íróasztalánál, lefekvés előtt, vagy bármikor, amikor negatív gondolatokat észlelsz. Nagyszerű gyakorlat a gyerekeknek is!

A 10 leghatásosabb stresszmegállító módszer:

A vészhelyzeti stresszmegállítók olyan cselekvések, amelyek segítenek a stressz pillanatnyi elhárításában. Szükség lehet rájuk különböző éles helyzetekben. Íme néhány ötlet:

  • Számolj el 10-ig, mielőtt szólnál vagy reagálnál
  • Vegyél néhány lassú, mély lélegzetet, amíg nem érzed, hogy a tested kissé ellazul.
  • Menj sétálni, még akkor is, ha csak a mellékhelyiségig és vissza. Segíthet megtörni a feszültséget, és lehetőséget ad a dolgok átgondolására.
  • Ha nem sürgős ügyről van szó, aludj rá egyet és veselkedj neki ismét holnap. Ez különösen jól működik stresszes e-mailek és közösségi trollok esetén.
  • Távolodj el a helyzettől, és kezeld később, ha a dolgok lenyugodtak.
  • A nagy problémákat szeleteld fel apróbb részekre. Csak egy-egy lépést tegyél meg alkalmanként, ahelyett, hogy mindent egyszerre próbálnál megoldani.
  • Kapcsolj be zenét vagy egy inspiráló podcastot, ami segít megbirkózni a dugó-dühvel.
  • Tarts szünetet, simogass meg egy kutyát, vagy ölelje meg valakit.
  • Aktivizáld magad. A testmozgás remek ellenszere a stressznek.

Amikor a stressz miatt érzed magad rosszul, egyszerűen muszáj olyan tevékenységet keresned, amitől felvidulsz. Akár 10-15 perc is elég lehet. A következő tevékenységek segíthetnek:

  • Rajzolj, színezz, festess vagy játssz hangszeren.
  • Készíts fotóalbumot: a kellemes emlékek nyugtatóan hatnak.
  • Olvass el egy jó könyvet, novellát vagy egy érdekes cikket.
  • Találkozz egy barátoddal, akár az onlin térben is.
  • Sportolj!
  • Végezz olyan hobbit, mint a varrás, a kötés vagy az ékszerkészítés.
  • Játssz gyerekeiddel vagy háziállataiddal - lehetőleg a szabadban.
  • Hallgass zenét, vagy nézzen meg egy inspiráló előadást. Online.
  • Sétálj a természetben.
  • Vegyél egy pihentető fürdőt, és érezd, ahogy a stresszt kimossa belőled.
  • Meditálj vagy jógázz.
  • Dolgozz a kertben, vagy végezz házfelújítási munkát.
  • Menj el futni vagy biciklizni, hogy kitisztítsd a fejedet.

A legfontosabb az, hogy találd meg az általad legkedveltevv tevékenységet és tedd gyakorlattá. Meg fogsz lepődni, milyen hamar elkezded majd jobban érezni magad a bőrödben, ha megszakítod a stressz körforgását.

 

 

Címlapkép: Getty Images

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk

Hiába van kanyarban az orosz vakcina: a magyarok köszönik, nem kérnek belőle
13 ezer fő töltötte ki a Pénzcentrum nagy covid-vakcina kutatását.


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS


Private Investor Day 2021

Mibe fektessünk 2021-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked