Akár milliós bírságra is számíthatnak ezek a lakástulajdonosok

2015. augusztus 3. 18:30

Próbavásárlásokat kezdett a lakás- és az albérletekben július elseje óta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, köztük az egyre népszerűbb Airbnb-n hirdetett lakásokban is. Aki nyugtát, számlát nem ad, egymillió forintig terjedő bírságra, aki engedély nélkül végzi a tevékenységét, további vizsgálatokra és bírságra is számíthat.

Tavaly decemberben még ezerötszáz körül volt az Airbnb szállásokat kínálók száma Budapesten, ez mára körülbelül hétezerre ugrott, s e tendencia folytatódik - írja a Magyar Nemzet. A megosztóoldalra feltöltött magánlakások elsősorban a hostelektől és az alacsony besorolású hotelektől, panzióktól csábítják el a vendégeket.

A jelenség a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) figyelmét is felkeltette, ezért július 1-jén el is indították nyári ellenőrzés-sorozatukat, amely többek között az online szálláshelyhirdetésekre is kiterjed. A törvény az adószám kiváltása alól kizárólag ingatlan-bérbeadási tevékenység esetén ad mentesítést, azonban az Airbnb nem bérbeadásnak, hanem "egyéb szálláshely-szolgáltatás nyújtásának" minősül. Aki tehát így adja ki lakását, annak mindenképpen adóznia kell. A NAV-hoz a bejelentkezést megelőzően szálláshely-üzemeltetési engedélyt kell beszerezni az adott település jegyzőjétől, aki igazolást állít ki, ez tartalmazza a szálláshely típusát is.

A fizető-vendéglátói jövedelem után 16 százalék személyi jövedelemadót kell fizetni.

Az adózó kétféle módon állapíthatja meg jövedelmét. Vagy tételes költségelszámolással, vagy tízszázalékos költséghányad alkalmazásával.

Az Airbnb-t, a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatást általános forgalmi adó terheli, az alkalmazandó adómérték 18 százalék.

Azonban nem kell feltétlenül áfát fizetniük a lakáskiadást interneten hirdetőknek, mivel a jogszabály az adóalanyok részére lehetőséget ad éves hatmillió forintig alanyi adómentesség választására.

JÓL JÖNNE 9 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 9 000 000 forintot igényelnél 8 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 134 246 forintos törlesztővel a CIB Bank és az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,94%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank (THM 10,5%-ot) és az Erste Bank (THM 10.67%-ot) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az adózó köteles számlát vagy nyugtát kiállítani. Ezenkívül a fizető-vendéglátó tevékenység online-pénztárgép-köteles, ennek használata alól akkor mentesülhet az adózó, ha vállalja, hogy a vendégeknek számlát állít ki.

Aki nem ad nyugtát, számlát, az egymillió forintig terjedő bírságra, aki engedély nélkül végzi a tevékenységét, további vizsgálatokra és bírságra is számíthat.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2026. október 10. szombat
Gedeon
41. hét
EZT OLVASTAD MÁR?