4 °C Budapest

Hogyan add el gyorsan, jó áron a lakásod? - A szakértő válaszol!

Pénzcentrum
2006. október 3. 08:00

Szeretnéd, ha a kevés érdeklődő ellenére mégiscsak jól jönnél ki a lakás eladás körüli hercehurcából? Vagy egyszerűen csak szeretnéd elkerülni a veszteségeket, mikor már szorít az idő? Tudjuk, hogy ezek a kérdések ismerősen csengenek, hiszen az elmúlt néhány hétben többször is beszámoltunk arról, hogy a tengerentúlon milyen lakáseladási technikákhoz, stratégiákhoz folyamodnak a stagnáló lakáspiac eladói, hogy lásd ilyen helyzetben milyen lehetőségek közül választhatsz. De vajon Magyarországon is használjuk már ugyanezeket az eszközöket, vagy ragaszkodunk a megrögzött szokásainkhoz?

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A magyar ingatlanpiac pillanatnyilag kínálati piac, vagyis sokkal többen szeretnének eladni, mint ahány vevő van, ezt a tendenciát a szeptemberi kamatadó-bevezetés sem módosította nagy mértékben, ennek okát főként abban kereshetjük, hogy a kamatadó bevezetését is tartalmazó megszorító intézkedések a hitelfelvételi hajlandóságot negatív irányba befolyásolták. Így az ezredforduló arany évei után ma már korántsem olyan egyszerű értékesíteni az eladni kívánt ingatlant, mint az gondolnánk.

Aukciós értékesítés vs "nyitott ház"

Az Otthon Centrum Franchise operációs vezetője, Garamvölgyi Ivett szerint az eladási nehézségek mindezek ellenére még nem hívták életre az alternatív eladási módszereket hazánkban, így az aukciós ingatlanértékesítésre sem volt még példa az ingatlanközvetítő cég tapasztalatai szerint. Az Otthon Centrum egyébként az aukciós értékesítéshez valamelyest hasonlító módszert már meghonosított hazánkban: a "nyitott ház" lényege, hogy több érdeklődőt céloz meg egyszerre.

A szolgáltatás keretében a cég vállalja, hogy egy-egy kiemelt ingatlanban egy hétvégén keresztül várja az érdeklődőket, ahol egy tanácsadó segítségével jobban el tudnak merülni a részletekben és van idő arra, hogy igazán tüzetesen végigjárják a kiszemelt házat vagy lakást. Az eladó számára a "nyitott ház" értéke abban rejlik, hogy láthatja mekkora a valódi érdeklődés, míg a vevő számára viszont élményt jelenthet ez a vendéglátással és sok esetben programokkal egybekötött látogatás a hétköznapok rohanó végszaladós lakásnézéseivel szemben.

Az aukciós értékesítés és a nyitott ház között az alapvető különbség az, hogy a nyitott ház esetében a licit elmarad. Itt is biztosítanak néhány esetben kedvezményeket, ha leendő vevő még aznap előszerződést köt, de ez nagy mértékben függ a megbízó elképzeléseitől.

Murányi Ákos, a Duna House vezető elemzője is ugyanezt a "nyitott házhoz" hasonló konstrukciót említett meg ugyanezen kérdésünkre válaszolva talán azzal a különbséggel, hogy a nyitott napok esetében van licit, és a legtöbbet ígérőé lehet az ingatlan, de hangsúlyozta, hogy ez az eljárást leginkább az nagy értékű ingatlanok esetében alkalmazzák.

Érdemes-e taktikázni a meghirdetett árakkal?

Arról is megemlékeztünk már, hogy az amerikaiak előszeretettel használják, azt a módszert, hogy először a saját elvárásaik felett hirdetik meg az ingatlant, majd néhány nap elteltével, hogy alkuképesnek látszanak engednek abból. Ez a taktika azonban OC szakértője szerint Magyarországon nem válna be. Az általános tapasztalat az, hogyha valaki a piaci ár felett hirdeti meg a lakást, azt az első hetekben nagyon sokan megnézik, de nem kel el. Ezt tapasztalva az eladó csökkenti az árakat, ekkor már azonban a vevő oldalon szinte mindenki ismeri a hirdetést, és az árcsökkenésből nem azt szűri le, hogy az eladó hajlandó engedni az árból, hanem azt, hogy valami baj van az ingatlannal. Így fordulhat elő hazánkban, hogy a magasabb áron meghirdetett ingatlanok általában kevesebbért és jóval hosszabb idő alatt értékesíthetők, mint azok, amelyeket eleve a piaci áron hirdettek meg.

Rakjuk egy sávval lejjebb?

Az amerikai ingatlanpiacra jellemző sávosság hazánkban is létezik, de inkább íratlan formában, nálunk is megvannak a kategóriák és azok a szempontok, amelyek meghatározzák, hogy egy ingatlan a társadalom megy csoportját célozza meg. Az ingatlan átárazásával itt is válthatunk célcsoportot, ám ez korántsem annyira egyszerű, mint amilyennek az az amerikai példa alapján tűnik, és általában szakmai segítség nélkül a kísérlet kudarcba fullad.

A szakértők szerint elképzelhető, hogy a jövőben hazánkban is megjelennek ezek a technikák és értékesítési stratégiák, feltéve, hogy az ingatlanpiaci résztvevők attitűdjei a nyugatim példa hatására megváltoznak, és már nem fognak annyira ragaszkodni a "jól bevált" régi módszerekhez, és mernek majd alacsonyabb áron hirdetni anélkül, hogy rettegnének a veszteségtől.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 27. szombat
Virgil
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?