1 °C Budapest

Nemcsak a nyugdíjasok vannak rossz helyzetben: most a fiatalokra sújt le a válság

2021. március 26. 13:34

Európa-szerte nőtt a pénzügyi tudatosság a válság hatására, különösen a fiatalok körében, akik már leginkább a közösségi platformokon tájékozódnak a pénzügyekről, mintsem a hagyományos médiából. Az Európai Bankszövetség publikálta az aktuális European Money Week programját és ennek alkalmából az Intrum is bemutatta pénzügyi edukációs kutatását.

A European Money Week témahét célja a pénzügyi tudatosság növelése, a pénzügyekkel kapcsolatos oktatás fejlesztése, ennek érdekében a résztvevők országonként számos rendezvényt tartottak, köztük konferenciákat, pedagógus-továbbképzéseket, valamint egy nemzetközi pénzügyi vetélkedőt 12-15 éves diákoknak.

Nagyobb válság, nagyobb tudatosság

A témahét alkalmából közzétettük a részletes felmérési eredményeinket arról, hogyan befolyásolta a pénzügyi tudatosságot a koronavírus-válság

- fogalmazott Felfalusi Péter, az Intrum magyarországi vezérigazgatója. Az éves európai fogyasztói felmérésen (ECPR) alapuló publikáció rámutatott, hogy az elmúlt évben Európa-szerte egyre többen törekedtek arra, hogy bővítsék pénzügyi ismereteiket: a válaszadók összesen 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem elégedett pénzügyi tudásával, ezért próbál többet megtudni a témáról. Ez az arány magasabb, mint az éves felmérések kezdete óta bármikor.

Az Intrum jelentéséből egyértelműen látszik az összefüggés a válság súlyossága és a növekvő pénzügyi tudatosság között. A gazdasági válság által erősebben érintett országok, például Portugália, Görögország és Olaszország lakóira jellemző leginkább, hogy próbálnak bővebben informálódni a pénzügyekről, Magyarország az európai középmezőny elején található ebből a szempontból. A kutatás rámutatott arra is, hogy

a gazdasági válság a nyugdíjaskorúak mellett a legfiatalabb korosztályt sújtja.

Ezzel összefüggésben, Magyarországon a 18-21 éves fiatalok a legnyitottabbak arra, hogy bővítsék pénzügyi tudásukat, mintegy 65 százalékuk jelezte ezt a felmérésben. A 22-37 évesek között 57, a 38-44 éves korosztályban 62 százalék ez az arány. Az adatok arra utalnak, hogy a válság Európa-szerte növeli a generációk közti feszültségeket: 2020-ban a válaszadók 10 százalékponttal kisebb része hagyatkozik szülei tanácsára pénzügyi kérdésekben. Ennek ellenére a 18-21 éves korosztály számára még mindig a szülők útmutatása jelenti az alapot fő információforrást, ha pénzről van szó.

Ahol a közösségi média megelőzte a hagyományosat

Tavalyhoz képest fontos változás, hogy minden korosztály nagyobb mértékben igyekszik saját maga utánanézni a pénzügyi fogalmaknak és a problémák megoldásának. A legtöbben az internetről tájékozódnak, és már a 65 év felettiek is egyre gyakrabban használják az internetet (32 százalék), bár ők a leggyakrabban továbbra is inkább a bankot kérdezik a pénzügyekről.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A közösségi média elsősorban a fiatalok pénzügyi edukációjában játszik szerepet: a 18-22 évesek között már 20 százalék nyilatkozik úgy, hogy elsősorban a közösségi platformokon tájékozódik a pénzügyekről. Magyarországon a fiatalok 10 százaléka válaszolt így, többen, mint akik elsősorban a hagyományos média (hírportálok, tévé, újságok) tájékozódnak a témában.

A válaszok alapján a nők általában kevésbé bíznak pénzügyi tudásukban és az iskolában tanult ismeretekben, mint a férfiak. Magyarországon 2019-ben a férfiak és a nők még azonos arányban mondták azt, hogy kifejezetten elégedetlenek az ismereteikkel (14-14 százalék), most a nők jóval nagyobb része bizonytalan (férfiak 28, nők 36 százalék). Ugyanakkor a nők nagyobb arányban bővítették ismereteiket a válság kezdete óta, és nyitottabbak az új ismeretek tanulására.

A European Money Week (Európai Pénzhét, EMW) az OECD globális pénzhetének tematikus hete, melyet az EU országaiban az Európai Bankszövetség tagintézményei szerveznek. Magyarországon a rendezvénysorozat hivatalos partnere a Magyar Bankszövetség.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem