14 °C Budapest
Fiatal férfi rózsaszín kapucnis pulóverben elgondolkodóan néz ki egy városi háttér előtt, megtestesítve egy alkalmi, mégis átgondolt viselkedéstx1z\

Elképesztő bérigényt villantottak a fiatal magyarok: ez alatt fel sem kelnének reggelente

2025. március 6. 09:45

A Diverzum riportját bemutató eseményen kiderült még az is, mire költené az álomfizetését a 15 év feletti fiatal magyarok java része, és az is, egyáltalán mennyi pénzzel lennének elégedettek.

Nagy különbségek vannak a generációk viselkedésében, költési szokásábn és életvitelében is - ez derült ki a Diverzum által nemrégiben elkészített Gen Z Reportból, melyet nemrégiben publikáltak, és ma egy konferencia keretében mutattak be.

László Miklós, a Diverzum egyik alapítója elmondta, hogy a kutatás során sok marketingest, illetve más munkáltatót kérdeztek meg arról, hogy egyáltalán milyen kérdések legyenek abban a kérdőívben, amelyet aztán kitöltettek a résztvevőkkel az interneten. Kíváncsiak voltak a technológiai affinitásra, az vásárlási és fogyasztói attitűdökre is.

A kérdőívet több mint nyolcezer, 15 év feletti résztvevő töltötte ki, mindannyian online. Zajlott egy úgynevezett szekunder kutatás is, ahol kicsit részletesebben mentek utána a már említett témáknak a Z generáció körében.

Gyarmati Fanni, a Diverzum alapítója az eredményeket ismertetve hozzátette, hogy hogy a kérdőívet kitöltők között több mint a fele még tanul, de sokan vannak olyanok, akik már dolgoznak, és a két sávban átfedés is van - sokan dolgoznak a felsőoktatási jogviszonyuk mellett.

A Z generációsok naponta átlagosan 4,6 órát töltenek online, de jól látszódik a különbség is a platformok között. A megkérdezettek harmada szinte folyamatosan online van, és jellemzően az esti órákban vannak többen. Meglepő adat lehet, hogy még mindig a Facebookon a legaktívabbak: igaz, meg kell jegyezni azt is, hogy sokkal inkább a Messenger miatt teszik. A második az Instagram lett, amit szintén használnak üzenetküldésre, és a megkérdezetteknek kevesebb mint a kétharmada használja a TikTokot. Igaz, hogy azt is elég fontos dolgokra: sokan innen tájékozódnak is a világ dolgairól.

László Miklós elmondta, hogy a kitöltők szinte azonos arányban vásárolnak külföldi és hazai webáruházakból. A Z-generációsok számára pedig az álomjövedelem 393 ezer forint, legszívesebben étkezésre, prémium előfizetésekre, illetve szórakozásra költenék.

Mik a legfőbb különbségek?

Kazatsay Eszter, a PENNY marketing vezetője elmondta, hogy a cégnél kis csapatban dolgoznak a marketinggel, de sok Z-generációssal találkozik így is. Látják azokat a generációs különbségeket is, amelyek akkor is jelen vannak, ha a többiek sincsenek korban távol ebből az életkori skatulyából. A cégnél ugyanakkor a munkatársak jó egyharmada ebbe a korosztályba tartozik, és figyelnek arra, hogy tudják őket hosszú távon megtartani.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Rammacher Zoltán, a K&H retail marketing vezetője azt a véleményét fejtette ki, hogy a Z-generációsok jó része amit a világból lát, azt egy erős szülői szűrőn át látják. Neki pedig az a tapasztalata, hogy a legjobban a Z-seknél is fiatalabbak, az Y-generációsok jönnek ki legjobban a pénzükből.

Vajon tényleg lusta a Z-generáció?

Gyakori vádként fogalmazódik meg a Z-generáció felé az, hogy egyáltalán nem olyan a munkához való hozzáállásuk, mint korábban volt. Erről külön panelbeszélgetést szerveztek az eseményen.

Gyarmati Fanni, a Diverzum alapítója azt a kérdést tette fel a beszélgetés résztvevőinek, hogy vajon tényleg lustábbnak számítanak-e az e korosztályhoz tartozók, vagy sokkal inkább arról van szó, hogy valami nagyobbat tegyenek le az asztalra? Steigervald Krisztián generációkutató szerint sarkítás eleve az, hogy bármelyik generációt lustának lehessen nevezni: egy generációt soha nem lehet a szülei nélkül értelmezni, ha azt állítjuk, hogy a Z-sek lusták lennének, először azt kell megnézni, honnan tanulhatták mindezt.

Sokkal kevésbé feladatorientált életet élnek a mai fiatalok, mint az ő szüleik tették, ez pedig megjelenik a munkahelyen, tanulásban is. Az X-generációsok még teljesen máshogy éltek, dolgoztak és tanultak, emellett a transzgenerációs és kulturális, származási különbségek is hatalmas szerepet játszanak - tette hozzá Steigervald Krisztián.

Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója hozzátette, hogy szerinte a covid idején, néhány éve született gyerekek nevelése vagy neveltetése is teljesen más, mint akik a vírusmentes, lezárásmentes időszakban születtek. Steigervald Krisztián szerint ugyanakkor az ő életükből sok olyan dolog kimarad, mint ami élmények és kapcsolódások szintjén a többieknek megvolt - ez pedig későbbi életükre akár évtizedekkel később is hatással lehet.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
vezetoi-coaching  |  2025.04.14 10:36
Nincs érdekesebb - nekem legalábbis - és more consequential a hetekben, de különösen április 2.-a, T...
kovacstunde  |  2025.04.13 09:00
Bűnbakképzésről akkor beszélünk, amikor valaki saját kudarcáért, sikertelenségért, vagy olyan tettéé...
laskainelli  |  2025.04.12 18:26
Van egy nehéz, de sokak számára ismerős állapot: amikor nem vagy igazán boldog a kapcsolatodban, de...
hrdoktor  |  2025.04.09 08:54
Hatással lehet-e a tartós párkapcsolat vagy a házasság a felek egészségi állapotára? Tényleg hosszab...
perfekt  |  2025.04.07 09:47
Bemutatkozik Kovács Zsuzsanna, a Perfekt egyik meghatározó képzési referense, aki nap mint nap segít...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 18. péntek
Andrea, Ilma
16. hét
Április 18.
Nagypéntek
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33