1 °C Budapest
HR team reading CVs, shortlisting and selecting new candidates for job interview

Ez lehet most a legnagyobb csodafegyver a magyar munkáltatók kezében: egyre többen használják

2021. december 2. 20:49

A cég és a munkavállalók szempontjából is meghatározó, hogy mennyire hatékony az újonnan felvett kollégák beilleszkedési folyamata. A zökkenőmentes betanulás termelékenységi szempontból, a munkahelyen belüli gyors eligazodás pedig a pozitív élmények és a javuló vállalati kultúra miatt éri meg minden résztvevő számára. Jelenleg a munkavállalók alig fele hallott beilleszkedés segítésére létrehozott mentorprogramokról, a többi dolgozónál viszont ezek rendkívül népszerűek – derül ki egy friss, reprezentatív kutatásából.

Eltérő megoldások az integrációban

A megkérdezett munkavállalók közül csak minden ötödik munkahelyén van kifejezetten a beilleszkedési és fejlődési folyamatokra dedikált mentorprogram, de további 26 százalékuknál kijelölnek olyan mentort, aki segít a munkába való betanulásban és a vállalaton belüli eligazodásban, illetve az esetek harmadában akárkihez fordulhatnak a kérdéseikkel, segítséget kapnak. Mindössze 4 százalékuk közölte, hogy egy új munkavállalónak támogatás nélkül kell beilleszkednie a cégnél és további 8 százalékuk szerint nincs is különösebben szükség segítségre a bekapcsolódásnál - derül ki a Profession.hu kutatásából.

Ezekhez a hagyományos eljárásokhoz képest a formális mentori program kevésbé közismert: a munkavállalók közel felének például nem is volt tudomása erről a fajta megoldásról, 34 százalékuk hallott már ilyen programról, de még nem volt részese, a megkérdezettek 18 százaléka viszont részese is volt ilyennek korábban.

Ahol van mentori program, ott többnyire elégedettek vele

Azoknak a dolgozóknak, akiknek a munkahelyén működik ilyen program, 64 százaléka gondolja, hogy azért fontos ez a fajta integrációs metódus, mert az új kollégák így kapcsolódhatnak be leggyorsabban a munkafolyamatokba, míg 57 százalékuk tartja fontos előnynek, hogy elősegítheti az új munkatársak hosszú távú elköteleződését

- mondta Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási szakértője. „Minden harmadik munkavállaló szerint a szervezetfejlesztés szempontjából fontos, míg 27 százalékuk gondolja, hogy a munkafolyamatok ellenőrzése szempontjából van jelentősége. 21 százalékuk véli úgy, hogy ez megkönnyíti a kapcsolattartást a hierarchia különböző szintjei között.” – tette hozzá.

A mentori rendszert alkalmazó cégeknél dolgozók közül minden harmadik válaszolta, hogy a munkahelyén a próbaidő lejártáig (általában 3 hónapig) tart ez a folyamat, míg minden negyedik esetben 2-3 hét volt a metódus. 11 százalékuk nyilatkozta, hogy a program addig tart, ameddig az új kolléga igényt tart rá, ez akár a cégnél töltött idő végéig is fennállhat. 2 százalékuk pedig arról számolt be, hogy a betanítási program kizárólag a munkavállaló első napjára korlátozódik.

Ahol nincs, ott többnyire szívesen fogadnák

A mentori program intézménye különösen népszerű nem csak azoknak a munkavállalóknak a körében, akiknek a munkahelyén így történik a bevonás, hanem azoknál is, akik ismerik a rendszert, de a cégük nem ilyen integrációs metódust alkalmaz. A mentorprogramban nem részesülő munkavállalók 40 százaléka mondta, hogy sokat segített volna számukra, ha lett volna ilyen rendszer a betanulásuk alatt, míg további 36% szerint kicsivel tette volna könnyebbé a beilleszkedést. Minden ötödik válaszadó jelezte, hogy ugyan nem segített volna, de nem is zavarta volna őket a mentorrendszer, és mindössze 4 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy lenne olyan dolgozó a cégnél, aki nem örülne, ha ilyen eljárás mentén történne a bekapcsolódás.

Az integrációval kapcsolatos munkavállalói igények folyamatosan változnak, ezekre érdemes figyelniük a munkáltatóknak. „Az onboarding folyamathoz kapcsolódó igények a technológiai változásokkal párhuzamosan módosulnak, amihez a cégeknek rugalmasan kell alkalmazkodniuk annak érdekében, hogy pozitív munkavállalói élményt tudjanak biztosítani. A vállalat a leghatékonyabban úgy teheti ezt meg, hogy folyamatosan monitorozza ezeket a szükségleteket, a meglévő rendszerrel kapcsolatos visszajelzéseket pedig konstruktívan igyekszik beépíteni a stratégiájába” – mondta Galgóczi Krisztina, a Profession.hu HR Business partnere.

A mentorprogramok fő célja, hogy elősegítsék egy új kolléga bekapcsolódását a vállalat munkafolyamataiba és közösségébe egyaránt. Az újonnan érkező munkavállalóval egy kijelölt kolléga, mint mentor foglalkozik, akinek a bevonás mellett fontos feladata, hogy fogadja a visszajelzéseket a munkavállaló és a felsőbb vezetők részéről egyaránt és ennek mentén javaslatokkal segítse a beilleszkedést.

Az igények megisméséhez a kölcsönös visszacsatolás közvetlen formája a legkifizetődőbb, ehhez viszont a munkaadóknak gondoskodniuk kell arról, hogy a munkavállalók is érezzék, hogy biztonságban elmondhatják a véleményüket, amit később diszkréten kezelnek az illetékesek. Ha az illetőnek kellemetlen valamiért egy ilyen a szituáció vagy nincs olyan helyzetben, hogy közvetlen visszajelzést tudjon adni a feletteseinek, kifejezetten érdemes beiktatni egy mentort a folyamatba, aki tolmácsolja az észrevételeit a vezetők felé.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
laskainelli  |  2023.01.24 15:59
  Előfordul, hogy egy bizonyos életszakaszunkban nem érezzük jól magunkat a bőrünkben, nem vagyunk...
coachco  |  2023.01.23 17:52
Most, hogy így közeledek a hatvanhoz, határozottan állítom, minden kornak megvan a maga öröme, érdek...
hrbonbon  |  2023.01.23 14:33
    Simonyi Judit ügyvezető igazgató Az elmúlt évek tapasztalatait cáfolva a 2023-as év váratlan...
hrdoktor  |  2023.01.23 04:31
Manapság az emberek többsége ülő életmódot folytat, vagyis a napja nagy részét ülve tölti, ami az eg...
vezetoi-coaching  |  2023.01.20 22:51
Két videóját hoztam ide Simon Sinek-nek, amelyek szervesen összetartoznak. Millenials – „That is...
Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. január 27. péntek
Angelika
4. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2023. január 27. 08:07