Az ajándékozás nem minden esetben jár adómentességgel, ezért különösen fontos tisztában lenni az ajándékok adózási szabályaival.
A kormány gyakran büszkélkedik azzal, hogy Magyarországon milyen alacsony a személyi jövedelemadó kulcsa, és hogy nálunk milyen kevés közteher rakódik a munkára, miközben mások arra panaszkodnak, hogy milyen sokat elvesz tőlük az állam. Az igazság az, hogy az adórendszerünk igen torz, mivel bár a gyermekes munkavállalókkal nemzetközi viszonylatban is ritka bőkezű az állam, a dolgozók nagyjából háromnegyedét ezek a kedvezmények nem érintik.
Az adókedvezmények tekintetében kevés európai országban járnak jobban a gyermekes családok, mint Magyarországon, miközben a normál módon adózó gyermek nélküliek bérére kimondottan sok közteher rakódik. Ráadásul az egykulcsos szja-val is pont az alacsony jövedelműek járnak rosszul, míg a magas fizetéssel rendelkezőknek kimondottan kedvez.
Létszámmal súlyozva tavaly átlagosan 169 ezer forintot vihettek haza a munkavállalók a családi adókedvezményt is beleszámítva, azonban gyermekszámtól függően igen erős az összegek szóródása.
A három, illetve több gyermekesek közel 210 ezer forintot vihettek haza tavaly, ám ők csak a dolgozók 6 százalékát jelentették. A munkavállalók felének (49 százalékának) nincsen eltartott gyermeke, vagyis a családi kedvezmény egyáltalán nem érinti őket, így - 2016-ban - bruttó bérük 33,5 százalékát veszi el tőlük az állam. Az egygyermekesek a dolgozók negyedét, míg a kétgyermekesek a dolgozók ötödét képviselik.
Nagy különbségek a nettó jövedelemben
2014-ben egy kétgyermekes, két átlagkeresőből álló magyar család több mint 14 százalékkal többet vihetett haza, mint egy gyermek nélküli, szintén két átlagkereső által alkotott házaspár. (Emlékeztetőül: ettől az évtől kezdve már nem csak adó-, hanem járulékkedvezményként is igénybe lehet venni a családi támogatást.) Ez az Európai Unióban a legnagyobb különbséget jelentette.
A két gyermeküket egyedül nevelő szülők pedig 45 százalékkal tudtak többet hazavinni, mint a gyermek nélküli szingli munkavállalók. Ezzel "csak" a negyedik helyezést kaptuk az EU-ban a különbségek szerint: Lettországban, Bulgáriában és Írországban is nagyobb az egyedülálló kétgyermekesek bérelőnye a gyermektelenekhez képest.
Az adóék-különbségek
Az OECD egyik új jelentése alapján az adóék szempontjából is megvizsgálhatjuk a gyermekesek és a gyermektelenek közti különbségeket.
Magyarországon az egy átlagkeresővel rendelkező kétgyermekes párok esetében 2015-ben 35,3 százalék volt az adóék mértéke, ami azt jelenti, hogy az átlagkeresős szülő teljes munkaerőköltségének ekkora részét vonta el az állam a családi adókedvezményeket is figyelembe véve. A 35 százalék körüli adóékből 22 százalékpont a munkáltatót terhelte, és 13 százalékpont volt a munkavállaló része.
Ehhez képest, egy gyermeket nem nevelő átlagkereső esetében 49 százalék volt az adóék mértéke tavaly (22 százalékpont a munkáltatóé, 27 a munkavállalóé), ami közel 14 százalékponttal több a kétgyermekes egy átlagkeresős párokénál.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
24 európai OECD-országból Magyarország a felső harmadba tartozik az adóék különbség szempontjából, vagyis nemzetközi viszonylatban is jelentős előnybe kerülnek nálunk a gyermekes munkavállók a gyermek nélküliekhez képest.
Az OECD csak a kétgyermekes munkavállalók adóterhelését hasonlítja össze a gyermektelenekével, de valószínűleg három, illetve több gyerek esetében még előrébb kerülnének a listán, hiszen esetükben jóval magasabb itthon a gyerekenként számított családi adókedvezmény összege. Az egygyermekesek itthon mindössze 10 ezer forint adókedvezményt kapnak havonta, így esetükben nem csökkennek olyan mértékben a bérre rakódó terhek, mint a többgyermekeseknél.
Egy 2016-os példát vizsgálva: 250 ezer forintos bruttó havibér esetén
- nettó 166 ezer 250 forintot vihetsz haza, ha nem nevelsz gyereket
- nettó 176 ezer 250 forintot vihetsz haza, ha egy gyereket nevelsz,
- nettó 191 ezer 250 forintot vihetsz haza, ha két gyereket nevelsz,
- nettó 246 ezer 250 forintot vihetsz haza, ha hármat vagy többet nevelsz (itt már az összes adó, és járulék leíródik, csak a 1,5 százalékos munkaerő-piaci járulék marad).
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








