5 °C Budapest

Ez a fogyasztói csoportok legújabb trükkje: folytatódik az átverés

Pénzcentrum
2013. október 8. 11:12

Hiába a törvényi szigorítás, nem nyugszanak a fogyasztói csoportok: a hatóságok továbbra is találkoznak olyan esetekkel, amelyekkel a kispénzű, kiszolgáltatott embereket célozzák meg, hirdetéseikben gyors pénzhez jutást ígérnek fedezettel nem rendelkező, akár KHR-listás (ismertebb nevén BAR-listás) fogyasztóknak is. Reklámjaik újabb trükkje, hogy már a "hitel" szót sem említik.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A Pest Megyei Békéltető Testület (PMBT) tájékoztatása szerint továbbra is érkeznek hozzájuk panaszok a fogyasztói csoportokról. Mindez annak fényében különösen érdekes, hogy a fogyasztóvédelmi törvény szabályai szerint 2014. január 1-ig új csoportok szervezése tilos (a meglévők azonban működhetnek, és folytathatják szervező tevékenységüket).

Kifizetődő módszerek

A fogyasztói csoport nem hitelintézet, és nem is bank, hanem szervező cég, jövedelemszerző gazdasági társaság, amely a szervező tevékenységet díjazás ellenében végzi.

A csoportok a szervező közreműködésével futamidőre szerveződnek, tagjai vásárlói jogot szerezhetnek - hosszabb-rövidebb idő alatt években kifejezve - sorsolással vagy előtörlesztéssel. Az előtörlesztés, a regisztrációs díj és az első havi törlesztő részlet befizetése többletfeltételnek minősül. Az ígéretek szerint a többletfeltételek vállalása előnyt jelent a fogyasztó által választott dolog tulajdonjogának megszerzéséhez. Az ügylet pénzügyi fedezetét a fogyasztói csoport tagjainak befizetései teremtik meg, de ez bizonytalanságot és kockázatot jelent a tagok számára. Erre a tagok a fogyasztói csoportba való belépéskor nem gondolnak, illetve nem hívják fel a figyelmet a szervezők.

KATTINTS! Így nyúlják le a pénzed az ATM-nél, pillanatok alatt - Fotók!

A fogyasztóvédelmi törvény a fogyasztói csoportot a következők szerint határozza meg: "fogyasztói csoport: a szervezők - díjazás ellenében történő - közreműködésével a csoport tagjai pénzének összegyűjtésén alapuló minden olyan csoport, amelynek célja, hogy minden tagja az általa előre meghatározott dolog tulajdonjogát a tagok befizetéseiből, előre meghatározott időtartamon belül - véletlenszerű vagy többletfeltételek vállalásától függő kiválasztás útján - a csoport segítségével megszerezze".


A fentiek ellenére az ilyen csoportokkal szembeni panaszok legtöbbször azzal kezdődnek, hogy a fogyasztó pénzhez szeretett volna jutni, és így került hirdetések útján a fogyasztói csoportot szervező vállalkozáshoz. Egyes vállalkozások kölcsönként jelölik meg az általuk nyújtott szolgáltatást, de a hirdetések a "hitel" szót már nem tartalmazzák. A fogyasztók félreértése inkább a szervezők nagyvonalú, - több esetben vélelmezhetően szándékosan - hiányos szóbeli tájékoztatásából származik, utólag azonban a befizetett pénzek visszaszerzésére minimális az esély - tájékoztat a PMBT.

A számos panasz és becsapott fogyasztó pedig azt bizonyítja, hogy kívánatos és támogatandó az a jogalkotói szándék, hogy jogszabály (a fogyasztóvédelmi törvény) végérvényesen megtiltsa ilyen csoportok szervezését.

Januártól szigorítanak a szabályozáson

Mindenképp előrelépésként értékelhető, hogy januártól szigorodik a fogyasztóvédelmi törvény. A a kormány által kezdeményezett módosítás többek között azt is tartalmazná, hogy a telefonos ügyfélszolgálatoknak öt percen belül kapcsolniuk kell az ügyintézőt. Betiltanák a fogyasztói csoportok szervezését, és a trükkös termékbemutatókat is szigorúbban büntetnék

A módosítás egyik legfontosabb eleme, hogy 2014. január 1-jétől végleg megtiltanák új fogyasztói csoportok létrehozását, a 2012. január 1-jét megelőzően alakultakat pedig szigorúbb szabályok szerint engedné működni. (A jelenleg hatályos jogszabály 2012. január 1-jétől 2014. január 1-jéig moratóriumot rendelt el a fogyasztói csoportok létrehozására.)

A működő csoportok számára előírt szigorítás lehet például, hogy a vállalkozások kötelesek lesznek ügyfélszolgálatot működtetni a fogyasztói panaszok intézésére, a fogyasztók tájékoztatására. A módosítás bővíti azokat az eseteket is, amikor kötelező bírságot kiszabni: ezek közé tartozik, ha a jogsértés koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatékosságuk miatt különösen kiszolgáltatott ügyfelekkel szemben történik.

Az indoklás szerint a fogyasztói csoportok - az erőteljes hatósági fellépés ellenére is - számos esetben a legkiszolgáltatottabb fogyasztói rétegek megtévesztésével szervezik tevékenységüket.

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 27. szombat
Virgil
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?