17 °C Budapest

Nem ad pénzt az ATM: van, ahol ezért is fizetünk!

2010. május 10. 05:20

Az ATM használat pénzbe kerül, a bankoknak mindenképp, de a legtöbb pénzintézetnél az ügyfélnek is, igaz ma már számos olyan számlacsomag létezik, ahol havi egy-kettő, vagy akár az összes készpénzfelvételt ingyenessé tették. De mi van azokkal a tranzakciókkal, amelyek nem sikerülnek valamilyen oknál fogva? Egyes bankoknál bizony ezért is fizetni kell! A Pénzcentrum körképe a sikertelen ATM tranzakciókról!

Bizonyára mindenkivel megesett már, hogy elütötte a PIN-kódját, több pénzt próbált felvenni, mint amennyi a számláján rendelkezésére állt, esetleg nem figyelte, hogy átlépte-e már az aznapi kártyahasználati limitjét. Ilyenkor természetesen nem jutunk pénzhez az ATM-nél, az azonban talán már kevésbé természetes, hogy tranzakciós díjat ilyenkor is fizetünk. Márpedig egyes bankok az ezzel járó költségeiket is az ügyfelekre terhelik.

Megkérdeztük a hazai bankokat, hogy melyikük számít fel díjat az ilyen tranzakciókért. Választ tíz pénzintézettől kaptunk, akik közül kettő - az Erste Bank és a Sopron Bank - fizetteti meg ügyfeleivel ezek költségeit. Mentségükre legyen mondva, hogy egyúttal azon bankok közé is tartoznak, akik az ATM használatért relatíve alacsony tranzakciós díjat számítanak fel.

Mit jelent a sikertelen tranzakció?

Sikertelen tranzakcióból több féle létezik: van, amikor az ügyfél hibájából hiúsul meg, van, amelyik az ATM, vagy az azt üzemeltető banki elfogadórendszer átmeneti technikai problémája miatt lép fel.

Előfordulhat például, hogy a tranzakció időpontjában nem áll rendelkezésre elegendő, a felvenni kívánt összeg kiadásához szükséges címletű bankjegy, esetleg kommunikációs hiba van az ATM és az elfogadó rendszer között, vagy adatátviteli hiba miatt nem jöhet létre a tranzakció. Ezekért az esetekért természetesen nem az ügyfelek felelősek, így díjat, jutalékot sem számíthat fel értük a bank.

Ellenben a tranzakció úgy is zátonyra futhat, ha a bankkártya használatát biztosító számlán nem áll rendelkezésre megfelelő fedezet, a kártyát korábban letiltották, a fedezetet biztosító bankszámla zárolt, vagy a tranzakció összege meghaladja a kártyához beállított napi készpénzfelvételi limitet, vagy az ügyfél hibásan adja meg a PIN-kódot. Utóbbiak esetében tehát az ügyfél a hibás.

Melyik banknál kell ezért fizetni?

Az általunk megkérdezett bankok közül az Allianz Bank, Budapest Bank, CIB Bank, K&H Bank, KDB Bank, MKB Bank, MKB Bank, OTP Bank és UniCredit Bank egyike sem számít fel díjat a sikertelen tranzakciókért, még akkor sem, ha az ügyfél hibájából történt.

Egyes bankoknál azonban egy napon történő többszöri - általában háromszori - PIN tévesztés, vagy egyéb okból blokkolt (lejárt, vagy tiltás érvényes rá) kártya esetén, az automata be is vonhatja azt. Ezzel szemben az Allianz Banknál a bank által kibocsátott bankkártyák úgy vannak paraméterezve, hogy a 3 PIN tévesztés után az ATM visszaadja ugyan a kártyát, de aznap a kártya már nem használható - közölte Egri Szilvia, az Allianz Bank főosztályvezetője. A Sopron Bank szintén így jár el PIN tévesztésnél.

Érdemes mindenkinek saját bankjánál utánanézni, hogy milyen esetekben vonja be az ATM bankkártyáját, ugyanis ezen kártyák újragyártásáért természetesen fizetni kell.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A Pénzcentrum kérdéseire választ adó 10 bank közül tehát kettő: az Erste Bank és a Sopron Bank számít fel díjat a sikertelen ATM tranzakciókért.

Az Erste Banknál saját ATM használatakor a sikertelen tranzakció díja 50 forint, idegen, vagy külföldi ATM használata esetén pedig 100 forint. Az ügyfél hibájából sikertelen tranzakciónak minősül a PIN tévesztés, a limittúllépés, valamint a fedezetlenség miatti sikertelen tranzakció.


A Sopron Bank ugyanezekért a fenti tranzakciókért 50 Ft-os díjat számít fel, amely alapvetően a sikertelen tranzakciók után a külső partnerüknek fizetendő díjat fedezi. Az ügyfél hibáján kívüli okból sikertelenné váló tranzakciók után - például, mikor nincs elegendő pénz, vagy a kívánt címlet az ATM-ben, kommunikációs hiba van az ATM és az elfogadó rendszer között, vagy ha adatátviteli hiba történt - természetesen nem számítanak fel díjat.

A sikertelen tranzakciók harmadik csoportja a visszaélés-gyanús kategóriába tartozik. Ilyen a jogosulatlan kártyahasználat, a lejárt vagy érvénytelen kártya, illetve a nem megfelelő kártyatípus vagy tranzakció. Ezekért a Sopron Bank szintén nem számít fel díjat.

Megkérdeztük az Erste Bankot, hogy milyen költségvonzatai vannak az ATM használatnak a bank számára. Az teljesen világos, hogy az ATM-ek üzemeltetése, azok készpénzzel való feltöltése, őrzése, a kommunikációs rendszer kiépítése, és így tovább, mind pénzbe kerülnek, a kérdés az, hogy arányaiban ezek közül melyik teszi ki a legnagyobb költségtételt. Erre sajnos nem kaptunk választ, illetve azzal a példával szemléltették a sikertelen tranzakciós díj indokoltságát, hogy amennyiben híváskor rossz számot tárcsázunk, telefonszámlánk akkor is keletkezik, hiába nem azzal az illetővel szerettünk volna beszélni.

A Magyarországi Volksbank Zrt utólag válaszolt kérdésünkre, mely szerint a GBC köri ATM-nél bonyolított, sikertelen tranzakciók után igen, a saját és a partnerbanki együttműködésben üzemeltetett ATM-eken végrehajtott sikertelen tranzakciók azonban nem számítanak fel jutalékot az ügyfelek felé.

A felszámított jutalék jelenleg egységesen mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek esetében, sikertelen tranzakcióként 60 forint.

NAPTÁR
Tovább
2021. május 15. szombat
Zsófia, Szonja
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?