13 °C Budapest

Egyre többet használjuk bankkártyánkat!

Pénzcentrum
2009. augusztus 27. 12:32

Az internetes és a külföldi kártyás vásárlás népszerűsége is jelentősen nőtt az elmúlt években - derül ki a MasterCard legfrissebb felméréséből. Jóllehet még mindig nagy azoknak az aránya, akik nem elég tájékozottak a kártyás vásárlással kapcsolatban, és azt gondolják, hogy a kártyás fizetésnek külföldön díja van.

A MasterCard megbízásából, 2009-ben készült kutatás szerint jelenleg a megkérdezek kártyabirtokosok 8%-a vásárol az interneten, míg négy évvel ezelőtt egy hasonló felmérésben mindössze 1-2% jelölte meg az internetes vásárlást, mint jellemző kártyahasználatot. Hasonló volt a növekedés a külföldi kártyás vásárlásoknál is: míg 2005-ben csak 6% mondta, hogy utazáskor is előveszi a kártyát, az idei évben az összes kártyahasználót tekintve 15% volt ez az arány.

"Nyilvánvaló, hogy mindkét területen nagy lehetőség van még a fejlődésre, hiszen ma még sokan nem tudják, hogy mi mindenre lehet használni a banki plasztiklapot - mondja Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója. "Felmérésünk szerint a kártyabirtokosok harmada nem tudja megmondani, hogy kártyája alkalmas-e online vagy külföldi fizetésre, szintén a harmada pedig egyenesen állítja, hogy kártyája nem alkalmas ezekre a célokra. Jóllehet mind a MasterCard, mind a Maestro kártyákkal lehet külföldön is fizetni és minden dombornyomott kártya alkalmas az internetes fizetésre. A MasterCard már évek óta nagy hangsúlyt helyez a kártyabirtokosok tájékoztatására, oktatására."

A felmérés tanúsága szerint a bankkártya-használat egyéb területein folytatódtak a korábbi évek kedvező tendenciái: havonta átlagosan 5 alkalommal fizetünk bankkártyával, a négy évvel ezelőtt mért 2-3 alkalommal szemben.

Hol használjuk leginkább a bankkártyát?

Az elmúlt évekhez hasonlóan a nagy élelmiszerláncok, ruha- és cipőüzletek, gyógyszertárak, benzinkutak, drogériák, posták valamint a könyvesboltok vezetik a listát, ám eddig csak két területen vette át a bankkártya a készpénzes fizetéstől az első helyet: a szupermarketekben és a benzinkutaknál. 10 szupermarketekben vásárló közül 7 szokott ebben az üzlettípusban bankkártyával fizetni, benzinkutaknál ez az arány még jobb, 83%-os.

A kártyahasználati hajlandóság egyértelmű kapcsolatban van a fizetendő összeg nagyságával: a válaszadók, ha tehetik, 10 ezer forint alatt nem veszik elő a kártyát, ugyanakkor 19 ezer forint felett már egyértelműen előnyben részesítik a plasztiklapot.

A meglepően magas kártyás fizetési érték oka - feltehetően - az, hogy sokan még mindig nem tudják: a kártyás vásárlás a legtöbb kereskedőnél díjmentes. Azok, akik tájékozottabbak, a kisebb összeget is szívesebben egyenlítik ki kártyával.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Hitelkártyák

A MasterCard idei felmérése külön vizsgálta a hitelkártya birtokosokat és azok szokásait. Azon túl, hogy havonta jóval többször, átlagosan 7 alkalommal használják vásárlásra a kártyájukat, általános tapasztalat, hogy a hitelkártyások a plasztiklap sokkal több előnyös funkcióját veszik igénybe és jóval tájékozottabbak, mint a csak betéti kártyával rendelkezők. Például többet fizetnek külföldön és valutaváltás helyett is inkább a külhoni ATM-eket használják, de ezt már betéti kártyájukkal. A felmérésből kitűnik, hogy a hölgyek körében nagyobb arányban találunk hitelkártya-birtokosokat, és a saját vállalkozást működtetők is felülreprezentáltak ebben a csoportban.

Kártyaelfogadás

A felmérés tanúsága szerint az ügyfelek 63%-a tapasztalta a kártyaelfogadó kereskedők számának növekedését, ám még így is, a kártyabirtokosok harmadának okoz gondot, hogy sok üzletben nem fogadnak el kártyát. A fiatalok gyakrabban számolnak be ilyen esetről, hiszen ők nem járnak annyit szupermarketbe, benzinkútra, hanem inkább kisebb boltokban és vendéglátóhelyeken szeretnek költeni.

"2008-ban a MasterCard országos kampányt indított a bankkártya-elfogadás kiterjesztése érdekében elsősorban a nagyobb városokban és azok vonzáskörzetében. A kezdeményezés első hat hónapjában több mint 1100 kereskedő csatlakozott a kártyaelfogadói hálózathoz. "Jelenleg még folyik a kampány és hamarosan beszámolhatunk a végeredményről is, reméljük a kisboltokban tapasztalható gyakoribb kártyaelfogadás növekvő kártyahasználatot eredményez - tette hozzá Gauder Milán."

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 18. 10:51
Rovó Attila, a belföld rovat vezetője és Windisch Judit turnusvezető esetében már biztos a távozás,...
Holdblog  |  2024. április 18. 08:28
Az elektromos autók térnyerésének nagy nyertesei között lehetnek a lítiumot kitermelő bányatársaságo...
Bankmonitor  |  2024. április 18. 07:54
A Manna FM Valódi Nők című műsorának vendége volt Süle-Szigeti Bulcsú, a Bankmonitor nyugdíjszakértő...
Kiszámoló  |  2024. április 17. 21:41
Az Eurostat ábrája arról, hogy melyik uniós ország mennyit költ az egészségügyre a GDP arányában. (M...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem