Jövő tavasz-nyárra készen állnak majd azok a hatásvizsgálatok, amelyek azt mutatják be, hogy ha a magyar nyugdíjrendszerben különböző irányokban alapvető változtatások lesznek, akkor hosszú távon mire lehet számítani. "Ezt követően a pártok (saját értékrendjüknek megfelelő) nyugdíjprogrammal tudnak versenyezni, ilyen ma nincs Magyarországon" - vázolta a 2010-es parlamenti választások kampányának egyik lehetséges fő kérdéskörét Holtzer Péter egy tegnapi nyugdíjkonferencián. A magyar valóságra tekintettel azonban a kormány által tavasszal életre hívott Nyugdíj és Idősügyi vezetője kijelentette: "csodálkoznék rajta, ha a szakmai érvek dominálnának" a választási kampányban a nyugdíjügyben. A kerekasztal a nyugdíjrendszer előtt álló kihívásokra adható válaszok kidolgozásával intenzíven foglalkozik a következő hónapokban. Holtzer a munka dandárjának elvégzése előtt úgy látja, "csak átmeneti csönd van" a nyugdíjrendszer témakörében a parlamenti pártok között. Õ tehát nem osztja Kiss Péter kancelláriaminiszter optimizmusát, aki szerint most úgy tűnik, hogy a szakmai mellett politikai konszenzus is körvonalazódik a nyugdíjreform irányait illetően. A kerekasztal vezetője azonban elismerte: szakmai konszenzus van a nyugdíjkorhatár emelésében, amely segíthet számos aktív korút a munkaerőpiacon tartani. Jelezte: egy olyan rendszer részletes számításait is el fogják végezni, amelyben a nyugdíjkorhatár szerepe minimálisra csökken
. Ezt azzal magyarázta: "mindenki elmehet, amikor akar nyugdíjba, de világosan látni fogja, hogy ennek milyen következményei vannak" (azaz mekkora ellátást kap, ha pl. 50, illetve mekkorát, ha csak 70 évesen megy nyugdíjba.) Holtzer úgy látja: szakmai konszenzus kezd kialakulni arról, hogy előbb-utóbb szükség van Magyarországon egy nyugdíjpolitikai intézményre, amely lényegében megvédené a nyugdíjrendszert az elsősorban politikai célú felelőtlen ígérgetésektől és tájékoztatná a közvéleményt a nyugdíjrendszert érintő javaslatok hatásairól. Leszögezte: "addig, amíg nem lesz adóreform Magyarországon, addig nyugdíjreform sem lesz", mellyel utalt rá, hogy nem lehet elkülönülten kezelni a nyugdíjügyet.
Ezzel egyet értett a konferencián szintén előadást tartó Bokros Lajos is. Véleménye szerint a nyugdíjrendszer alapproblémája nem a toldozgatással felérő lépésekkel oldható meg, hanem "a rendszerhez ezer szállal kapcsolódó" egyéb kérdésekben (pl. oktatás, munkaerőpiac, adórendszer, versenyképesség) való előrelépéssel. A Közép-Európai Egyetem (CEU) vezérigazgatója is felhívta a figyelmet: "a nyugdíjrendszert ki kell venni a politikai osztály homokozójából". Bokros szükségesnek tartja annak átgondolását, hogy "mennyire üdvözítő megoldás a jövő számára ez a többpilléres nyugdíjrendszer", illetve milyen szerepet szánunk az első (azaz az állami) pillérnek. A volt pénzügyminiszter szerint ez utóbbi pillérnek is olyan pénzügyi stabilitással kellene rendelkeznie, mint amit a második pillértől elvárnak.
Bokros szerint a nyugdíjreform témakörében azon kemény kérdésekre is választ kell találni, hogy mit csinálunk azokkal, akik eddig nem fizettek járulékot (potyautasok), kapjon-e mindenki alapnyugdíjat (nulladik pillér). Véleménye szerint nem, mert ez szociális kérdés. Szavai szerint ki kell végre mondani: "aki nem fizet be, az nem kap nyugdíjat", ez lesz megítélése szerint ugyanis az ösztönzőerő az embereknek (illetve a munkáltatójuknak) arra, hogy rendesen fizessék a járulékokat.
A konferenciáról szóló további cikkeink:
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
2007.10.04 12:27
Heteken belül jönnek az új nyugdíjlépések a kormánytól
2007.10.04 13:37
Hogyan alakítaná át a Fidesz a nyugdíjrendszert? - 10 javaslat Varga Mihálytól
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








