13 °C Budapest

Amitől félnek a nyugdíjasok - van megoldás a gondjaikra

Pénzcentrum
2007. szeptember 11. 05:55

Lakásért életjáradék Nemrégiben nyitott Budapesten egy új irodát a Hild József Örökjáradék Zrt. (Hild Zrt.). Ennek kapcsán készítettünk interjút Kézdy Gáborral, a Hild Zrt. vezérigazgatójával. Többek között megkérdeztük az életjáradékok piaci helyzetéről, illetve az újításokról is.

Pénzcentrum:Mióta van jelen a Hild Életjáradék Magyarországon?

Kézdy Gábor: A cég 2004-ben alakult, életjáradék szerződéseket 2005 májusa óta kötünk, tehát most már több mint két éves az első szerződésünk.

Pénzcentrum:Mekkora ingatlanállományt sikerült azóta felhalmozni?

Kézdy Gábor: Több mint 10 milliárd forintnyi az ingatlanállományunk, több mint 1500-an állnak velünk szerződéses kapcsolatban. Idén év elejéig csak Budapesten, Pest megyében és néhány tesztvárosban volt elérhető a programunk, de júniustól már országosan jelen vagyunk, hiszen a legfőbb megyeszékhelyeken és számos egyéb városban, összesen csaknem 100 településen nyújtjuk a szolgáltatást.

Pénzcentrum:Budapesten most nyitottak új irodát. Terveznek-e még újabbakat?

Kézdy Gábor: Meglátjuk. Az idős emberek igénye az, hogy a cég megfogható legyen, ezért is szeretik nagyon a Széchenyi utcai irodánkat, amely a város központjában van a pesti oldalon, mert itt nemcsak a szolgáltatást nyújtjuk, hanem kialakult egy kis klubélet is. Az érdeklődők és a már szerződött ügyfeleink bejárnak kávézni, beszélgetni, emellett a hét minden napján szervezünk programokat is. A budai irodát úgy választottuk ki, hogy jók legyenek a közlekedési feltételek, mert az emberek nehezen mennek át a Dunán. A Moszkva tér, Széna tér közel van, sokan járnak a Fény utcai piacra, illetve a közeli bevásárlóközpontba bevásárolni, ezért úgy gondoljuk, hogy ide is sokan fognak betérni, kezdetben csak ismerkedni a programmal, a munkatársakkal, egymással, utána pedig lehetőség nyílik a helyszíni szerződéskötésre is. Amennyiben ez beválik, s az ügyfelek megkedvelik ezt a kisebb irodát is, nyitni fogunk más városban is.  


Pénzcentrum:Mekkora az önök piaci részesedése? Mit szeretnének elérni?

Kézdy Gábor: Magyarországon az utóbbi 50 évben nagyon sokan kötöttek életjáradéki szerződéseket. Jellemzően magánszemélyek egymás között, szomszédok, rokonok, távoli ismerősök, illetve néhány önkormányzat is nyújtott ilyen szerződéseket. Feltételezésünk szerint már akár több 10 ezer ilyen szerződés is létezhet. Intézményként ilyen szolgáltatást viszont csak az utóbbi két évben nyújtunk, mi voltunk az elsők, akik nagyobb számban nyújtottunk ilyen szolgáltatást, s kötöttünk szerződéseket. Az intézményi szolgáltatók között mi vagyunk a legnagyobbak, a piac legalább 60 százalékát uraljuk.

Pénzcentrum:Ön szerint fenntartható a magyar piacon a három szolgáltató?

Kézdy Gábor: Véleményem szerint akár több szolgáltatót is elbírna a piac. Természetesen tőkeerős szolgáltatónak kell lenni, hiszen nagyon nagy a megjelenő igény. Jelenleg a nyugdíjasok nem azért nem jönnek még nagyobb számban, mert ne lenne rá igényük, hanem azért, mert egy kicsit bizonytalanok. Az intézményi szolgáltatás még nem nyerte el teljes mértékben az emberek bizalmát, bár már sokat léptünk előre ez ügyben. Szerintem 4-5 szolgáltató is elférne ezen a piacon, hiszen a verseny viszi előre a minőséget is.

Pénzcentrum:Azon kívül, hogy irodát nyitnak és személyes kontaktust alakítanak ki az ügyfelekkel, mivel lehet még emelni a szolgáltatás iránti bizalmat?

Kézdy Gábor: Az egész szolgáltatásnak a szíve a szerződés. Mindig azt ajánljuk, hogy akinek van a családban olyan ismerőse, aki ért hozzá egy kicsit is, akár ügyvéd, akár gazdasági szakember, nézessék meg vele nyugodtan a szerződést. Természetesen mi is rendelkezésre tudunk bocsátani független ügyvédet ingyenesen, aki elmagyarázza a szerződést, valamint a szerződéses garanciákat. Ezen túlmenően amivel bizalmat lehet építeni, az az, hogy megengedjük, sőt ösztönözzük azt, hogy a már meglévő ügyfeleink találkozzanak az érdeklődőkkel. Már több mint 1000 olyan ügyféllel lehet nálunk találkozni, akik több hónapja, vagy akár már 1-2 éve szerződéses kapcsolatban állnak velünk, meg kell őket kérdezni, hogy korrekt volt-e az értékbecslés, a szerződéskötés, s megkapják-e minden hónap 3-ig a járadékukat.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Pénzcentrum:Mennyien veszik igénybe az ingyenes ügyvédi szolgáltatást?

Kézdy Gábor: Természetesen jelentkezik rá igény. Ezt úgy kell elképzelni, hogy ez lehet akár egy néhány perces beszélgetés is, amikor a szerződés főbb pontjait elmagyarázza az ügyvéd, de előfordulhatnak egyedi problémák is. Így például van olyan, ahol nem teljes egészében saját tulajdonú a lakás, hanem mondjuk 10 százalékban valaki másé, vagy haszonélvezeti joga van valaki másnak, ezekben az ügyekben is segítenek az ügyfeleknek, akik sokszor igénybe veszik ezeket a szolgáltatásokat.

Pénzcentrum:Hogyan zajlik az értékbecslés?

Kézdy Gábor: Mi nem szeretnénk magunk értékelni az ingatlant, hiszen az véleményünk szerint nem lehet független. Ezért kiválasztottunk két olyan értékbecslő céget, amelyek nagyon sok magyar banknak dolgoznak, tehát leinformálhatók, stabilak, és tulajdonosi szempontból semmilyen kapcsolatban nem állnak velünk. Azért van szükség erre a két nagy cégre, mert olyan nagy a jelentkező igény, hogy egy nem volna képes ellátni a feladatokat. Az ő értékbecslésüket mi felülbírálat nélkül elfogadjuk. A függetlenség miatt azt sem engedjük meg, hogy az ügyfél saját értékbecslőt hozzon.

Pénzcentrum:Önöknél meghatározott, hogy mennyi lehet a kezdeti egyösszegű kifizetés, vagy ez szerződésenként változik?

Kézdy Gábor: Az ügyfél választhat, amennyiben megfelelő értékű az ingatlan. Nyilván nem a legkisebb értékű ingatlanokról beszélünk, hiszen ebben az esetben, ha magas a kezdeti kifizetés, akkor nagyon alacsony lenne a havi járadék. Ahhoz tartjuk magunkat, hogy a minimumnyugdíjnál kisebb járadékot nem fizetünk, akkor inkább kisebb az egyösszegű kifizetés. Egyébként az egyösszegű kifizetés elérheti az ingatlan értékének akár 40-45 százalékát is.

A járadékon túl

Pénzcentrum:Az ügyfelek mire használják fel általában ezt a pénzt?

Kézdy Gábor: Többféle felhasználási módról tudunk. Van, aki beteszi bankba, ez az "aranytartaléka". Akad olyan is, akinek családja van, aki azonnal szétosztja a gyerekek, unokák között. Olyan is van, aki egyedülálló, nincs rokona, akik ebbe a csoportba tartoznak, általában felélik, felhasználják ezt az összeget. Láttunk már olyat, aki végre autót tudott venni magának, más nagyon szeretett volna utazni, de a nyugdíjából erre nem futotta, így pedig utazgathat. Olyan is előfordul, hogy felújítják a lakást, vagy bevezetik a szélessávú internetet.

NAPTÁR
Tovább
2021. május 13. csütörtök
Szervác, Imola
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 12. 21:06