Mobiltelefonja már szinte mindenkinek van, lakáshitele pedig előbb-utóbb csaknem mindenkinek lesz, miért ne lehetne hát a kellemest a hasznossal összekapcsolni és lényegesen leegyszerűsíteni a hiteligénylés sokszor gyötrelmes folyamatát? Nem, ezúttal nem a rendkívül fejlett pénzügyi piaccal rendelkező nyugati országokban elterjedt találmányról beszélünk, a mobilos hiteligénylés ugyanis manapság Törökországban is hódít. A hazai piac sajnos még nem tart a felkészültség hasonló fokán, erről azonban nem csak a bankok tehetnek, lássuk mi hiányzik még a boldogságunkhoz!
Sikertörténet török módra: hogy kell ezt csinálni?
Törökországban a jelzáloghitel piacon vezető szerepet betöltő Akbank vezette be úttörő módon a mobilhitel szolgáltatást, mely egyszerű működésének köszönhetően rendkívül rövid időn belül a vártnál is kedveltebbé vált.
Nincs szó másról, minthogy a hiteligénylő tárcsáz egy telefonszámot, ahol 10 alapinformációt kell megadnia. Miután a 4,5 perces beszélgetés megtörtént 2 percen belül SMS-ben értesíti a bank a hívót, hogy a kért hitelt megkaphatja-e. (Az eredeti hirdetményben még 20 perc szerepelt vállalt válaszidőre, nemrégiben azonban a bank képviselője egy nemzetközi konferencián büszkén tájékoztatta a hallgatóságot, hogy jelenleg 2 perces reakcióidőnél tartanak.) Pillanatok alatt bárki megtudhatja tehát, hogy kaphat-e bankhitelt az adott célra, a visszaigazoló üzenet prezentálását követően pedig hitelképességét a bankfiókban a dokumentumok leadásakor már nem is vizsgálják, így lényegesen lerövidül a folyamat.
Mielőtt lerántanánk a leplet arról, hogyan lehet ezt megvalósítani, lássunk néhány érdekes számot, melyek egytől-egyig azt igazolják, hogy a lakossági hitelfelvevők körében átütő sikert aratott az igénylést leegyszerűsítő módszer. Az Akbank adatai szerint a mobilhitel 2006-ban 15%-os szeletet hasított ki a teljes lakossági hitelezésből a bankon belül, míg a web alapú hiteligénylés csak 5%-ig jutott (igaz, hogy utóbbi szolgáltatást pár hónappal később indította a hitelintézet).
A mobilos minősítési rendszer naponta mintegy 20 ezer ajánlatkérést vonz a bankhoz, melyek 85%-a azonnali választ generál, a fennmaradó résznél pedig pótlólagos információigény merül fel, amint később látni fogjuk. A bank lakossági hitelezési üzletágának vezetője nem titkolja, hogy a mobilhitelezés fejlesztési és hirdetési költségei a beindítást követő 2,5 hónap során megtörténtek, azóta csak termeli a profitot az újdonság.
Hogy lehet ez? Ami nálunk hiányzik...
A rendszer természetesen azért működhet a fentiekben felvázolt gyorsasággal és hatékonysággal, mert Törökországban kicsit mások a viszonyok, mint hazánkban. A finanszírozási arányt a törvény 75%-ban maximálja, ennél azonban sokkal fontosabb tényező a lakossági hiteladatbázis, egyfajta pozitív adóslista megléte, ez ugyanis a modell alappillére.
Az adatbekérős telefonbeszélgetés fázisában a legfontosabb megadandó adat a személyazonosító szám (citizenship number), mely alapján az igénylőt a leprogramozott integrált rendszer pillanatok alatt ellenőrzi, kiderül a megadott személyes adatok valósága mellett a korábbi hiteltörténet, melyek fényében jelentősen leegyszerűsödik a döntéshozás.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ha valaki nem kap azonnali SMS-es választ igénylésére az az esetek túlnyomó többségében azért lehet, mert nincs hiteltörténete vagy az túl rövid.
Nálunk a bonyolult támogatási rendszer mellett a pozitív adóslista hiánya miatt is nehéz lenne ilyen leegyszerűsített modell alapján kötelező érvényű döntést hozni, Törökországban ugyanis ez nem csak előminősítés, aki igazolja magát a bankfiókban és bemutatja az elfogadó SMS-t (ami egyébként a banki rendszerben is látszik), annak már csak a szükséges dokumentumokat kell leadnia és meg is kapja a hitelt.
"A magyar módszer"
Hazánkban is számos olyan hirdetéssel találkozhatunk, hogy csak egyetlen SMS-üzenetre vagyunk álmaink megvalósulásától, mindössze ennyit kell tennünk ugyanis egy megfelelő hitel megszerzéséért. A valóságban ezen reklámok mögött a legtöbbször olyan közvetítő cégek húzódnak meg, melyek a potenciális ügyfélszerzés eszközeként használják csak a mobilos csatornát és semmiféle érdemi minősítést, illetve szűrést nem végeznek ilyen módon. (Ehhez az előzőekben leírtak szerint egy jól kidolgozott, leprogramozott automatizált rendszer kellene, és könnyen lehet, hogy teljes körű adóslista nélkül ez is elégtelennek bizonyulna.)
A pénzintézetek közül a Budapest Bankot emelhetjük ki, mely Halló Hitelével jelent meg a piacon, ez sem felel meg azonban teljesen a török példának. A hazai igényléskor a telefon csak az igénylés regisztráltatására szolgál, a szükséges dokumentumokat be kell küldeni, majd végül csak aláírni kell bemenni a bankfiókba. Igaz, hogy ez a verzió is lényegesen kényelmesebbé teheti az igénylés folyamatát, arról azonban korántsem beszélhetünk, hogy 2 perc alatt hivatalos választ kapunk a banktól. Ez itthon még hosszú ideig csak álom marad...
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Már egy nukleáris ellentámadás sem akadály Észak-Koreának
- Tisztogatásba kezd a TikTok
- Paks-Kisvárda és Arsenal-Chelsea élőben - sport a tévében
- Szocialista polgármester is támogatta Vitézy Dávid indulását
- Berepedezett a Keleti pályaudvar utascentrumának üvegfödéme - itt a magyarázat
- Három banknál válik elérhetővé az új otthonfelújítási támogatás