Rendezetlen adósságod van és éjjel arról álmodsz, hogy az amerikai filmekben látottak szerint két fekete ruhás kigyúrt száz kilós férfi az éjszaka közepén betuszkol egy fekete kisteherautóba, ahol a "a nagy testvér" a szép kislányodról vagy a még meglévő ujjaidról mesél neked? Ébredj, fel! A magyar valóság egészen mást mutat, hogy mit is, annak nézünk utána a következőkben!
Az adósságbehajtásról, vagy másképpen a követeléskezelésről sokakban élnek rémképek, amelyeknek nem sok köze van a valósághoz. Természetesen a mobilszolgáltató, a közmű vagy éppen a bank nem küld ránk verőlegényeket, akik az utolsó forintjainkat szedik ki belőlünk, és az interneten található tucatnyi adósságbehajtással foglalkozó vállalat sem alkalmaz hasonló módszereket. Az eljárás kifinomult, fizikai erőszak nélküli, a célja pedig az, hogy mindkét fél számára elfogadható megoldást találjon a fennálló helyzetre, a nemfizetésre.
A Magyar Követeléskezelők és Információt Szolgáltatók Szövetségének elnökét és a Sigma Rt. vezérigazgatóját, Pongrác Lászlót és a legnagyobb piaci szereplő, az Intrum Justitia ügyvezető igazgatóját, Felfalusi Pétert kértük meg arról, hogy foglalják össze a vállalkozások tevékenységének lényegét, illetve megkérdeztük őket arról, hogy miképpen vélekednek a követeléskezelők piacán uralkodó jelenlegi és várható tendenciákról.
Egy kezemen meg tudom számolni
Ha követeléskezelésről esik szó, azalatt alapvetően 2+2 szolgáltatást értünk. A két alaptevékenység a céginformáció-szolgáltatást és a adósságbehajtást, míg a plusz két szolgáltatást a faktorálás (követelés leszámítolás) és a szükséges jogi eljárás lefolytatása jelenti.
A magyar piacon csupán néhány olyan cég található, amely mind a négy szolgáltatást nyújtja, az egyik legjelentősebb az Intrum Justitia, a többi résztvevő általában vagy a céginformációra vagy a adósságbehajtásra szakosodik. A tevékenység végzésének feltételeit meghatározó törvényi háttér finoman szólva hiányos, amelynek következményeként a faktorálást kivéve, amelynek folytatásához PSZÁF engedély szükséges, a követeléskezelést bárki végezheti, aki megfelelő tőkével rendelkezik, akár egyéni vállalkozóként, akár vállalkozásban. A legtöbb cég azonban meghatározóan kft. formájában működik.
A szövetség, vagyis a MAKISZ
Pontosan a szabályozottság hiánya az, ami miatt a legtöbb piaci szereplő felismerte, hogy szinte létkérdés a szövetséghez, vagyis az 1992-ben alakult Magyar Követeléskezelők és Információt Szolgáltatók Szövetségéhez való csatlakozás. A jelenleg 18 taggal bíró szövetség az, amely Etikai Kódexének elkészítésével korlátokat szabott a tevékenység végzői felé, amelyet minden belépőnek el kell fogadnia, így biztosítva az emblémával a leendő ügyfelek számára egy standardot, amelyben bízhatnak.
Mivel a cégek felismerték a szervezetbe tömörülés fontosságát, a Szövetség legalább a piac 80 százalékát lefedi, tagjainak alaptőkéje meghaladja a 400 millió forintot. A piac nagyságát jól mutatja, hogy a tavalyi évben a kezelt vagyon értéke elérte az 50-60 milliárd forintot, az ügyek száma pedig a 700 ezret. Felfalusi Péter szerint ez a szám az idei évben óriási ütemben növekedett, hiszen a saját becslésük szerint 35 százalékos piaci részesedéssel rendelkező vállalat által jelenleg kezelt vagyon értéke meghaladja a 30 milliárd forintot.
A fejlődés lehetősége
Magyarországon jelenleg az adósállomány csupán körülbelül 2-3 százaléka kerül ki a vállalatok kezéből, ez az arány Nyugat-Európában és főként Skandináviában akár a 25 százalékot is elérheti. Ez főleg annak az eredménye, hogy míg hazánkban a vállalatok már csak végső esetben fordulnak külső segítséghez a követeléskezelők személyében, addig Nyugat-Európában ezek a vállalatok ügyfeleik életének természetes részévé váltak, alapfeladataik egy részét adják ki ilyen módon.
Az Intrum Justitia ezért is indította meg kampányát, amelynek keretében a kis- és középvállalkozások figyelmét szeretné felhívni az adósságkezelés halogatásának veszélyeire, és megismertetni saját tevékenységét. A vállalat vezetője szerint a felvilágosítás azért is fontos, mivel a felszámolási eljárások száma a tavalyi évhez képest megduplázódott, a kkv-k a legtöbb esetben nem fordulnak időben a követeléskezelőkhöz, az ügyek átlag életkora ( az utolsó számlától eltelt idő) a tavalyi 197 napról, 227 napra nőtt az idén, miközben a sikeres behajtás esélye a 90 és a 180 nap között rohamosan csökken.
A követeléskezelési piac tevékenységének 75 százalékát ugyanis még mindig a B2C szektorban, vagyis a vállalatok és magánszemélyek között bonyolítja le, és csupán 25 százalék az üzleti rész aránya. Azonban az üzleti szektorból származó megbízók nagy része is nagyvállalat, amelynek oka Pongrác László szerint a kis- és középvállalkozások függése és félelme a partnerek elvesztésétől.
Nem kell félni, tényleg nem fog fájni
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az eljárás teljesen fájdalommentes, természetesen azt az esetet leszámítva, hogy ha a bedőlt lakáshiteled következményeként ha jó esetben nem is a híd alá, de valahova el kell költöznöd.
A lakossági szegmensben az eljárás a következő lépésekből áll:
• minden az fizetési emlékeztetőkkel kezdődik, amelyekből általában a vállalat kettőt küld az eredeti számlán kívül, az ezalatt eltelt idő körülbelül 30-60 nap
• amikor a vállalat átadja az adósságot, a követeléskezelő cég első körben ugyancsak levélben vagy telefonon szólít fel a fizetésre, illetve külön kérésre a személyes megkeresés sem kizárt, amely jelentősen meggyorsíthatja a folyamatot, illetve könnyebb megjósolni annak kimenetelét, ha a cég tájékozódik az adós életkörülményeiről
• a személyes látogatást általában újabb levélváltás vagy telefonos beszélgetés követi
• (ha ez nem vezet eredményre, és nem sikerül mindenki számára optimális megoldást találni (átütemezés, késedelmi kamat elengedése), akkor az ügyek jogi folytatását is vállalhatja a adósságbehajtó)
Az üzleti szférában az adósságkiegyenlítés nem vesz igénybe ennyi időt, a folyamat általában 45 nap alatt lezajlik. Itt jellemző tevékenység a faktorálás, amely azonban eltér a klasszikus faktorálástól, ebben az esetben teljesen bizonytalan kockázatokat vásárolnak meg a cégek, visszkereseti jog nélkül, így az ár is alacsony, a követelés körülbelül egyharmadát kaphatja vissza a vállalat.
Különleges szolgáltatások
A magyar piac körülbelül 1/3-a foglakozik céginformáció szolgáltatással, a szereplők jelentős hányada multinacionális vállalat leányvállalataként jött létre, és a külföldi cégekre vonatkozó adatbázist onnan kapja. Ez a szolgáltatás a adósságbehajtással ellentétben, amely általában sikerdíjas, fix díj ellenében érhető el. A cégek a hazai adatokat az Igazságügyi Minisztérium adatbázisából szerzik be.
A megelőző szolgáltatások szerint a pecsét szolgáltatás viszonylag elterjedt, amelynek keretében a előfizető a számláin alkalmazhatja a behajtó vállalat pecsétjét, amellyel jelzi, hogy nemfizetés esetén az ügyet átadják, ennek következtében esetleg előbbre sorolhatják a kötelezettséget.
Mi várható?
A MAKISZ elnöke szerint a jövő évben a lakossági piac közel 10 százalékos bővülése várható, amely egyrészt a megszorító intézkedések hatására, másrészt a lakosság adósságállományának rossz eloszlása miatt következik majd be. Az ügyek számának növekedésével, azonban várhatóan csökkeni fognak sikerességi elvárások.
Így a szakértők szerint leginkább a adósságbehajtás szerepe fog növekedni, míg a céginformációs és megelőző szolgáltatásokra is egyre nagyobb az igény, amelynek gátat szab, hogy a cégek jelenleg nem hozhatnak létre egy a BAR-listához hasonló adatbázist. A törvényi szabályozás hiányosságainak feloldására egyébként az Intrum Justitia ügyvezető igazgatója szerint nyitottak a Gazdasági Minisztérium szakemberei.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Kötelező győzelemmel szerezhet hétvégén bajnoki címet a Ferencváros
- Ilyés Ferenc ezt tanácsolja a leendő olimpikon kézilabdázóknak
- Drámai képsorok a hajnali ferihegyi úti tragédiáról - videó
- A háború nem döntötte be az orosz turizmust
- Napelemes bejelentést tett a Budapesti Közművek
- A betétdíj farvizén trükkös áremelés közelít