Több, mint 1,5 milliárd forint bírságot szabott ki a nemzeti versenyhatóság hat vállalkozásra.
Ezt most megúszták a magyar autósok: egyelőre elmaradt az üzemanyagár-robbanás, de vajn meddig?
Az EU orosz olajra vonatkozó exportkorlátozásai ellenére a Mol-csoport sikeresen alkalmazkodott a megváltozott piaci feltételekhez, biztosítva a cseh piac dízelellátását a pozsonyi Slovnaft finomítón keresztül. A korábbi aggodalmak ellenére a derogáció június 5-i lejárata nem okozott árrobbanást a régió üzemanyagpiacán.
Az elmúlt években sajátos helyzet alakult ki a kelet-közép-európai üzemanyagpiacon. Magyarország, Szlovákia és Csehország tengeri kikötő nélküli államokként továbbra is vásárolhattak orosz kőolajat csővezetéken keresztül, azonban az Európai Unió előírta, hogy az ebből készített termékeket kizárólag a belföldi piacokon értékesíthetik, exportálni nem lehet.
A Telex emlékeztet, a szabályozás azonban nem számolt azzal a történelmi ténnyel, hogy a finomítók építésekor még más államhatárok léteztek. Különösen a cseh piacon jelentkezett probléma, mivel Csehország két finomítójának (Kralupy és Litvinov) együttes dízelkapacitása nem elegendő a belföldi kereslet kielégítésére. Csehszlovákia idején ugyanis a finomítók közötti munkamegosztás figyelembe vette a pozsonyi (akkor még csehszlovák) Slovnaft kapacitását is, amely az ország kettéválása után exporttevékenységre szakosodott.
Az EU felismerve a cseh ellátásbiztonság fontosságát, rendszeresen külön engedélyt adott a Mol tulajdonában lévő pozsonyi finomítónak Csehország ellátására. A legutóbbi derogáció azonban 2025. június 5-én lejárt, és újabb már nem érkezett. Pletser Tamás, az Erste olajipari elemzője szerint ez nem meglepő, figyelembe véve, hogy Dan Jørgensen uniós energiaügyi biztos már a teljes leváláson dolgozik.
A szakértők korábban attól tartottak, hogy az újabb derogáció elmaradása esetén a Slovnaft nyakán marad a dízel, miközben a régióban áremelkedés következhet be. A Mol szerint azonban nincs ok aggodalomra:
a Slovnaft a derogáció lejárta után is el tudja látni Csehországot, hála a Mol-csoport beruházásainak, amelyek rugalmasabbá tették a pozsonyi finomító technológiáját.
A megoldás kulcsa a finomító technológiai fejlesztése, amely lehetővé teszi a nagyobb arányú tengeri (nem orosz) olaj feldolgozását. Az EU szabályozása szerint, ha egy finomító adott arányban használ orosz és nem orosz olajat, akkor ugyanilyen arányban értékesíthet termékeket belföldön, illetve exportra. A Mol-csoport finomítói között így optimalizálhatja a különböző olajfajták felhasználását és az exportpiacokat.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A vállalat már a háború kitörése előtt 170 millió dollárt fektetett az Adria vezeték és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésébe. A Slovnaft 14 különböző kőolajfajtát tesztelt, a Mol-csoport pedig folytatta a beruházásait, és folyamatosan kereste az alternatív ellátási megoldásokat és útvonalakat – közölte a cég. A nemrég bejelentett Mol–MVM olajkereskedelmi megállapodás évente 160 ezer tonnával növelheti az azeri kőolaj mennyiségét a régióban.
Pletser Tamás szerint az új szabályok miatt nagyjából félmillió tonna pótlólagos kőolaj sorsát kellett megoldani. A Mol-csoportnak 2,2 millió tonna tengeri olajra már volt szerződése Horvátország felől az Adria (Janaf) vezetéken, ami most nagyobb arányban kerülhet a Slovnafthoz. Míg korábban a százhalombattai Dunai Finomító dolgozott fel több tengeri olajat, most ez az arány megfordulhat a Slovnaft javára.
A cseh finomítókat a lengyel Orlen-csoport cseh leányvállalata, az Unipetrol üzemelteti. A lengyelek határozottan elfordultak Oroszországtól, és Trieszt felől a TAL (Transalpine Pipeline) és az IKL (Ingolstadt–Kralupy–Litvíno) vezetéken hoznak be tengeri olajat. Ez a vezeték Triesztből Németország felé halad, majd leágazik a cseh finomítókhoz.
Bár a csehek és lengyelek látszólag sikeresen függetlenedtek az orosz olajtól, a Slovnaft technológiai rugalmassága továbbra is fontos maradt számukra, mivel import nélkül jelentős üzemanyaghiánnyal küzdenének. A Mol-csoport pedig azért vállalja az átállás költségeit, mert kiszámította, hogy jobban jár, ha fejleszt és továbbra is ellátja Csehország morva részét, fenntartva a magas finomítói kapacitáskihasználtságot. Az autósok számára a legfontosabb hír, hogy a korábbi félelmekkel ellentétben a derogáció lejárata egyelőre nem okozott árrobbanást a régió dízelpiacán.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








