A részvénypiac forgalma 6,9 milliárd forint volt, a vezető részvények emelkedtek az előző napi záráshoz képest.

Ezt most megúszták a magyar autósok: egyelőre elmaradt az üzemanyagár-robbanás, de vajn meddig?
Az EU orosz olajra vonatkozó exportkorlátozásai ellenére a Mol-csoport sikeresen alkalmazkodott a megváltozott piaci feltételekhez, biztosítva a cseh piac dízelellátását a pozsonyi Slovnaft finomítón keresztül. A korábbi aggodalmak ellenére a derogáció június 5-i lejárata nem okozott árrobbanást a régió üzemanyagpiacán.
Az elmúlt években sajátos helyzet alakult ki a kelet-közép-európai üzemanyagpiacon. Magyarország, Szlovákia és Csehország tengeri kikötő nélküli államokként továbbra is vásárolhattak orosz kőolajat csővezetéken keresztül, azonban az Európai Unió előírta, hogy az ebből készített termékeket kizárólag a belföldi piacokon értékesíthetik, exportálni nem lehet.
A Telex emlékeztet, a szabályozás azonban nem számolt azzal a történelmi ténnyel, hogy a finomítók építésekor még más államhatárok léteztek. Különösen a cseh piacon jelentkezett probléma, mivel Csehország két finomítójának (Kralupy és Litvinov) együttes dízelkapacitása nem elegendő a belföldi kereslet kielégítésére. Csehszlovákia idején ugyanis a finomítók közötti munkamegosztás figyelembe vette a pozsonyi (akkor még csehszlovák) Slovnaft kapacitását is, amely az ország kettéválása után exporttevékenységre szakosodott.
Az EU felismerve a cseh ellátásbiztonság fontosságát, rendszeresen külön engedélyt adott a Mol tulajdonában lévő pozsonyi finomítónak Csehország ellátására. A legutóbbi derogáció azonban 2025. június 5-én lejárt, és újabb már nem érkezett. Pletser Tamás, az Erste olajipari elemzője szerint ez nem meglepő, figyelembe véve, hogy Dan Jørgensen uniós energiaügyi biztos már a teljes leváláson dolgozik.
A szakértők korábban attól tartottak, hogy az újabb derogáció elmaradása esetén a Slovnaft nyakán marad a dízel, miközben a régióban áremelkedés következhet be. A Mol szerint azonban nincs ok aggodalomra:
a Slovnaft a derogáció lejárta után is el tudja látni Csehországot, hála a Mol-csoport beruházásainak, amelyek rugalmasabbá tették a pozsonyi finomító technológiáját.
A megoldás kulcsa a finomító technológiai fejlesztése, amely lehetővé teszi a nagyobb arányú tengeri (nem orosz) olaj feldolgozását. Az EU szabályozása szerint, ha egy finomító adott arányban használ orosz és nem orosz olajat, akkor ugyanilyen arányban értékesíthet termékeket belföldön, illetve exportra. A Mol-csoport finomítói között így optimalizálhatja a különböző olajfajták felhasználását és az exportpiacokat.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel (és 100 ezer forint jóváírással) a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank 69 937 forintos törlesztőt (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A vállalat már a háború kitörése előtt 170 millió dollárt fektetett az Adria vezeték és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésébe. A Slovnaft 14 különböző kőolajfajtát tesztelt, a Mol-csoport pedig folytatta a beruházásait, és folyamatosan kereste az alternatív ellátási megoldásokat és útvonalakat – közölte a cég. A nemrég bejelentett Mol–MVM olajkereskedelmi megállapodás évente 160 ezer tonnával növelheti az azeri kőolaj mennyiségét a régióban.
Pletser Tamás szerint az új szabályok miatt nagyjából félmillió tonna pótlólagos kőolaj sorsát kellett megoldani. A Mol-csoportnak 2,2 millió tonna tengeri olajra már volt szerződése Horvátország felől az Adria (Janaf) vezetéken, ami most nagyobb arányban kerülhet a Slovnafthoz. Míg korábban a százhalombattai Dunai Finomító dolgozott fel több tengeri olajat, most ez az arány megfordulhat a Slovnaft javára.
A cseh finomítókat a lengyel Orlen-csoport cseh leányvállalata, az Unipetrol üzemelteti. A lengyelek határozottan elfordultak Oroszországtól, és Trieszt felől a TAL (Transalpine Pipeline) és az IKL (Ingolstadt–Kralupy–Litvíno) vezetéken hoznak be tengeri olajat. Ez a vezeték Triesztből Németország felé halad, majd leágazik a cseh finomítókhoz.
Bár a csehek és lengyelek látszólag sikeresen függetlenedtek az orosz olajtól, a Slovnaft technológiai rugalmassága továbbra is fontos maradt számukra, mivel import nélkül jelentős üzemanyaghiánnyal küzdenének. A Mol-csoport pedig azért vállalja az átállás költségeit, mert kiszámította, hogy jobban jár, ha fejleszt és továbbra is ellátja Csehország morva részét, fenntartva a magas finomítói kapacitáskihasználtságot. Az autósok számára a legfontosabb hír, hogy a korábbi félelmekkel ellentétben a derogáció lejárata egyelőre nem okozott árrobbanást a régió dízelpiacán.

-
Fizetési meghagyásos eljárás: gyors és hatékony megoldás a lejárt tartozások behajtására
Az adósok többsége elismeri a követelést a MOKK szerint.
-
Biztonság és kiszámítható hozam a műtárgypiacon (x)
A műkereskedelem egyre inkább felértékelődik a befektetők körében, hiszen stabil hozamot és megbízható menedéket kínál a gazdasági ingadozások idején.
-
Szeptemberben is SPAR Kupon Kánaán! (x)
Kapcsold turbóra az őszi bevásárlást! Gyűjtsd be 2025. szeptember 1. és 3. között a SPAR kuponokat!


