A magyar cégek 2026 első negyedévére óvatosan javuló foglalkoztatási terveket jeleznek a Manpower Magyarország kedden közzétett előrejelzése szerint.
Úgy tűnik, egyelőre megúszták a komoly bedőlési hullámot a vállalkozások, mégis általános bizonytalanság övezi az újraindítás időszakát. Számos cég a többletköltségek ellenére is vállalta a digitális megoldások bevezetését. Egy friss kutatás a járvány okozta kihívásokat és a jelenlegi várakozásokat elemezte.
Az elmúlt másfél évben a világjárvány szinte minden kis- és középvállalkozás életét felforgatta. A kiszámíthatatlan ritmusban záporozó változások közepette elsődleges szemponttá vált az új játékszabályokhoz való alkalmazkodás, a közelmúltban pedig az újraindítás következtében jelentkeznek az újabb kihívások. Vajon túl vannak a vállalkozások a mélyponton?
Hogyan alakult az elmúlt másfél év, mit tartanak jelenleg a cégvezetők a legnagyobb kihívásnak és mik a várakozások a következő időszakra? A kkv-kat digitális finanszírozási szolgáltatásokkal segítő Péntech friss felmérésében ezekre a kérdésekre kereste a választ.
Nem ugrott meg a bedőlések száma
Az online felmérés eredményei alapján úgy tűnik, a komoly bedőlési hullámot egyelőre megúszták a vállalkozások. A kitöltők 87%-ának például egyáltalán nem volt kifizetetlen számlája, vagy csak minimális veszteséget jelentett. Majdnem minden második cég állította azonban, hogy a megszokotthoz képest hosszabb fizetési határidőkkel kellett kalkulálniuk az elmúlt másfél évben: 32,3%-uknál minimálisan, 22,6%-uknál pedig jelentősen nőttek a késedelmek.
A legtöbb kkv-nak ráadásul már a válság előtt is problémát jelentettek a nagyobb partnereik által diktált hosszú fizetési határidők és a megfelelő finanszírozási lehetőségek hiánya. Nem véletlen, hogy az elmúlt másfél évben nagyot ugrott a faktoring népszerűsége azon kkv-k körében, melyeknek kiemelten fontos a folyamatosan rendelkezésre álló működő tőke. A pandémia alatt a személyes találkozások elkerülése érdekében különösen a digitális faktoring tarolt.
Fókuszban a digitalizáció
A felmérésből az is kiderül, hogy a korlátozások bevezetésével párhuzamosan számos kkv lépett a digitalizáció útjára: a kitöltők 71,9%-a vezetett be új digitális megoldásokat vagy kezdte el aktívabban használni a már meglévő eszközeit. Ezek közül a legnépszerűbbek az online számlázás (52,4%), az online megbeszélések (49,2%), a NetBank (41,3%), valamint az online marketing eszközök (28,6%) voltak.
Érdekesség azonban, hogy a digitális átállás megtakarítás helyett inkább extra költséget jelentett a vállalkozások többsége számára. A kitöltők 15,6%-a számolt be jelentős beruházásokról, 21,9%-uknak a digitalizáció minimális plusz költséget jelentett, és mindössze 18,8%-uk nyilatkozott úgy, hogy spórolni is tudtak a digitálisabb működés kialakításának köszönhetően.
Mit várnak a jövőtől, mik lesznek a legnagyobb kihívások
A vártnál jobb helyzet ellenére kimondottan óvatos várakozások övezik az újraindítás időszakát. A kitöltők mindössze 33,8%-a számít dinamikus növekedésre 2021-ben, 44,6%-uk inkább stagnálást, esetleg minimális mértékű növekedést vár. A kitöltők több mint 21%-a pedig kifejezetten negatívan áll a kérdéshez: ők év végéig visszaesésre számítanak, ugyanakkor 2022-re már jóval bizakodóbb a hangulat.
A következő fél évre vonatkozóan általánosságban elmondható, hogy a cégvezetők legnagyobb kihívásnak az új vevők megtalálását, cégük likviditásának biztosítását, valamint az alkalmas munkaerő megtalálását gondolják
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
– mondta el Berényi Benjamin, a felmérést készítő cég társalapító–ügyvezető igazgatója.
Ugyan sokan számítanak új megrendelésekre, a válaszadók 49,2%-a látja jelenleg úgy, hogy a kereslet fellendülésekor nem fogja tudni saját erőből finanszírozni ezeket. 28,6%-uk külső tőke bevonásában látja a megoldást, ők faktoring vagy hitel segítségével szeretnének forráshoz jutni. Aggodalomra ad azonban okot, hogy a válaszadók 20,6%-ának viszont még nincs konkrét terve arra vonatkozólag, hogyan fogja megoldani a finanszírozást.
Visszatér az élet a normális kerékvágásba?
Hosszú távra nézve mindenképpen pozitívak a várakozások. A válaszadók 32,8%-a szerint egy bizonyos idő után visszaáll majd a válság előtti állapot, 15,6%-uk nagy növekedésre számít, 25%-uk pedig folytatja az üzletmenetet a válságtól függetlenül.
A legtöbben a megváltozott ügyféligényekben, a megnövekedett keresletben, valamint a meggyengült versenytársakban látják a lehetőséget a kitörésre
– tette hozzá Berényi Benjamin. A megkérdezettek több mint negyede viszont még nem tudja, mikorra tudja majd kigazdálkodni a válság okozta jelentős visszaesést, a moratórium és az ingyenhitel lejárta pedig még nagyobb gondokat okozhat a már jelenleg is nehéz helyzetben lévő vállalkozások számára.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








