A szálló por miatt az ország több pontján veszélyessé vált a levegő minősége ezekben a városokban.
A múlthéten tetőző árvíz már visszavonulóban van, de az árvíz második felvonása, a kárelhárítás most kezdődik. A múltheti áradás a szemnek sokszor láthatatlan kórokozókat és szennyezéseket sodort magával a szárazföldről és a csatornarendszerekből. A baktériumok súlyos megbetegedéseket okozhatnak, és az árvízzel akár a fúrt kutak vizébe is belekerülhettek. A kútvizek vizsgálata és szükség szerint a fertőtlenítés elengedhetetlen ilyen esetekben - mondja a SYNLAB környezetanalitikai üzletágvezetője.
Árvízkor a medréből kilépő folyó hemzseg a kórokozóktól, melyek a szemnek láthatatlanok, de komoly fertőzéseket okozhatnak mindenki számára. Magyarországon a magánkutak nagy része sekély mélységű talajvíz kút, így fokozottan ki vannak téve a felszíni szennyezéseknek.
A mikrobiológiai szennyezések, fekális eredetű baktériumok, valamint különböző vírusok is előfordulhatnak a kútvizekben. Ha nem történik fertőtlenítés, akkor a kórokozók a vízben elszaporodva súlyos fertőzéseket, akár járványokat is okozhatnak.
Rendszeresen kellene vizsgálni a kútvizeket
Árvízkor a vízzel elárasztott árterek és a közvetlen közelükben lévő területek vannak a legnagyobb veszélyben, de a felszín alatti rétegekben létrejövő vízáramlás miatt a távolabbi kutaknál is okozhat problémákat a szennyezett talajvíz. A fúrt és ásott kutak mindegyikének vizét ajánlatos bevizsgáltatni kémiai és bakteriológiai szempontból az ár elvonulása után, hogy meggyőződhessünk annak minőségéről. Olyankor a legfontosabb a vizsgálat, amikor a kút vize be van kötve a házba is, még akkor is, ha házi víztisztító rendszerhez csatlakozik. A megnövekedett terhelés ugyanis kimerítheti a víztisztító rendszert, amely így már nem képes ivóvíz minőségű víz szolgáltatására.
Az árvíz hatására megnő a talajban a belvíz szintje és nyomása, így akár a folyó medrétől több kilométerre is alakulhatnak ki belvizek. A föld alatti vízrendszerek is másképp kezdenek el viselkedni, és a belvízből táplálkozó, sekély talajvizű fúrt kutakba is könnyen belekerülnek ilyenkor a fertőzések, amik szagra, ízre sokszor észrevehetetlenek. Éppen ezért ajánlatos minden fúrt kút vizének minőségét árvizet követően bevizsgáltatni.
– mondja Póda Tamás, a SYNLAB kereskedelmi és marketingigazgatója.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A vizsgálat menete
Laboratóriumi vizsgálat nélkül csupán a víz színe, szaga, valamint a zavarossága érzékelhetők, a legtöbb problémára viszont csak szakszerű vizsgálatokkal deríthető fény.
„A kútvíz vizsgálatakor akkreditált laboratóriumban mikrobiológiai és kémiai vizsgálatokat végzünk annak érdekében, hogy megállapíthassuk, hogy a vizsgált paraméterek alapján a víz ivóvíz minőségű-e. Az árhullám levonulása után érdemes legalább két hetet várni, majd fertőtleníteni a kutat. A vízmintavételt a tulaj maga is elvégezheti a kútfej fertőtlenítése után. Egy másfél literes műanyag palackot először 2-3-szor át kell öblíteni a kút vizével, majd megtölteni a vízzel, kis légrést hagyva és eljuttatni a laboratóriumunkba vagy valamelyik laboratóriumi képviseletünkre. Fontos, hogy minél hamarabb eljusson hozzánk a minta, mivel 24 órán belül el kell kezdenünk a feldolgozását. A vizsgálatok körülbelül egy hetet vesznek igénybe. Viszont fontos kiemelni, hogy a kútvizeink minőségére közegészségügyi szempontból fontos odafigyelnünk nem csak árvizek idején, így ajánljuk vizeink éves vizsgálatát” – mondja Farkas Bence, a SYNLAB környezetanalitikai üzletágvezetője.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








