Az év utolsó heteiben a gazdasági, társadalmi és piaci folyamatok egyaránt kiemelt figyelmet kaptak, miközben a karácsonyi készülődés és az év végi kiadások új kihívásokat...
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaszi gyorselemzéséhez hasonlóan újra áttekintette a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét, immár a vírustesztelésre is kiterjedve. A vizsgálat ismét számos problémát talált.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - a koronavírus járvány első hullámában elvégzett átfogó gyorselemzéshez, ún. sweephez hasonlóan - december elején ismét áttekintette a vírusellenesként hirdetett termékeket (pl. étrend-kiegészítőket, maszkokat, fertőtlenítőszereket) kínáló weboldalak és az online üzletek kereskedelmi gyakorlatait.
A versenyhatósági sweep ezúttal kiegészült a koronavírus-tesztelést végző egészségügyi szolgáltatók tájékoztatásainak vizsgálatával. A gyorselemzéssel a Hivatal általános rálátást szerzett arról, hogy mennyiben változott e termékek online népszerűsítése az év elején tapasztaltakhoz képest.
A sweep eredménye alapján továbbra is megjelennek kifogásolható gyakorlatok. A GVH több oldalon találkozott olyan állításokkal, melyek szerint a termékek “vírusölő", “vírusellenes", hatással bírnak, "99,9 %-os hatékonyságot" ígérnek a vírusok ellen, “elpusztítják a vírust", “baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkeznek", stb. Ezek az állítások azt a látszatot kelthetik, hogy a termék különösen hatékony a vírus elleni harcban, melyet azonban valószínűleg nem támasztanak alá megfelelő kutatások.
Egyes oldalak hatóságok engedélyeire, illetve egészségügyi szervezetek ajánlásaira hivatkoznak, amelyek különösen alkalmasak lehetnek a fogyasztói bizalom megszerzésére. Ugyanakkor egyes termékeknél nem hatósági engedélyről, hanem csupán nyilvántartásba vételről van szó. Egyes egészségügyi szervezeti ajánlások pedig valószínűleg valótlanok, a termékek esetében a szervezet tényleges támogatása nem igazolható.
A GVH olyan weboldalakkal is találkozott, amelyek esetében valószínűsíthető, hogy a negatív véleményeket a moderátorok törlik. A kizárólag pozitív vélemények közzététele befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt. Előfordult, hogy a weboldalakon hivatalosnak tűnő dokumentum vagy használati utasítás jelent meg, amelyeket azonban semmilyen technikával nem lehetett nagyobb felbontásban megjeleníteni, így tartalmuk nem volt olvasható. Ezekben az esetekben a dokumentumok valószínűleg kizárólag a létezésük látszata miatt jelentek meg, hogy a fogyasztói bizalmat növelhessék.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A GVH ismételten felhívja a szolgáltatók figyelmet, hogy ezeknél a termékeknél és szolgáltatásoknál a jelenlegi járványhelyzetben fokozottan elvárt a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. A Versenyhivatal emellett arra kéri az online áruházak, illetve egyéb értékesítő oldalak üzemeltetőit, hogy mind az oldalak kialakításában, mind tartalmuk tekintetében legyenek különös figyelemmel a GVH által közzétett javaslatokra. A hatóság különösen kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha tudomást szereznek felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló értékesítési módszerekkel, gondoskodjanak a közzététel megszüntetéséről.
A versenyhatóság kéri a fogyasztókat, hogy rendelés előtt ellenőrizzék a honlapok megbízhatóságát (pl. nézzék meg, valós-e a cég) és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is. Emellett mindenképpen érdemes időt szánni a szolgáltatási feltételek megismerésére az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF). Hasznos lehet tárolni a vállalkozással folytatott kapcsolatos levelezést is, a rendelés folyamatáról pedig képernyőmentéseket készíteni.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








