27 °C Budapest
Itt a nagy vitamintitok: feleslegesen tömnek minket pirulákkal

Itt a nagy vitamintitok: feleslegesen tömnek minket pirulákkal

2018. július 19. 14:03

A különböző vitaminkészítmények, étrendkiegészítők egyre hangsúlyosabban vannak jelen az életünkben. Úton-útfélen vitaminreklámba botlunk, melyek mind arról próbálnak meggyőzni minket, hogy vásároljunk, különben nem lehetünk egészségesek. De vajon tényleg szükségünk van rájuk? Szakemberek próbálnak most rendet tenni a fejekben.


Sok dietetikus van azon a véleményen, hogy amennyiben megfelelően, változatosan étkezünk, nincs szükségünk semmiféle táplálékkiegészítőre, de olyanok is vannak, akik pont az ellenkezőjét állítják. Szerintük lehetetlen minden szükséges tápanyagot a tányérunkról megszereznünk, ma már szükségünk van a különféle pótlásokra, kiegészítésekre ahhoz, hogy szervezetünk kiegyensúlyozottan tudjon működni.

Az Independent éppen ezért több szakembert is megkért, hogy rakjanak végre rendet a fejekben. és árulják el, melyek azok a vitaminok és ásványi anyagok, amelyeket feltétlenül szednünk kell kiegyensúlyozott táplálkozás mellett is és melyek azok, amelyekre csak bizonyos élethelyzetekben van szükségünk.

D-vitamin

"Az összes vitamin közül ez az, melynek pótlására a legnagobb szüksége van az embereknek"

- magyarázza a szakértő. Táplálékból ugyanis csak nagyon nehezen szívódik fel, legkönnyebben napfény hatására állítja elő szervezetünk. A brit Egészségügyi Minisztérium ajánlása szerint, "minden felnőttnek (főleg terhes vagy szoptató nőnek) és egy évnél idősebb gyermeknek naponta 10 mikrogramm D-vitamint kellene szednie, annak érdekében, hogy elejét vegyék a főként ősszel és télvégén jelentkező vitaminhiánynak" - hívja fel a figyelmet Helen Bond, dietetikus. A sötétebb bőrszínnel rendelkezők és a 65 év felettiek pedig akár egész évben is szedhetik, hiszen ők fokozottan ki vannak téve a vitaminhiány kockázatának.

Vas

A vas pótlása főleg a fiatal nők és a vegetáriánusok számára fontos. Egy felmérés szerint a nők 27 százaléka szenved vashiányban, 11 és 18 év közötti lányoknál ez az arány már 54 százalék. A vashiány akár súlyos vérszegénységhez vezethet, és az immunrendszer működése is megsínyli. Tünetei közt szerepel a fáradékonyság, a gyakori légszomj és a sápadt bőr.

B12-vitamin

Ez a vitamin is főleg azoknak kell pótolniuk, akik vegetáriánusok, hiszen túlnyomórészt a vörös húsokban raktározódik.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

"Főként az immun- és idegrendszer egészséges működése érdekében van rá szükségünk, emellett a vörösvérsejtek képződésben is szerepet játszik"

 - magyarázza a dietetikus. Éppen ezért annak, aki nem eszik húst, feltétlenül pótolnia kell a B12 vitamint valamiféle készítmény formájában.

Kalcium

Habár a kalcium rengeteg népszerű élelmiszerben megtalálható, tejtermékekben, leveles zöldségekben, mégis megéri táplálékkiegészítő formájában is fogyasztani azoknak, akiknek gyengék a csontjai, esetleg aggódnak a csontritkulás miatt. Ha a vér kalciumszintje alacsony, azt az állapotot hipokalcémiának hívjuk, egy sor kellemetlen tünettel jár együtt: az egyszerű izomgörcsöt okoz, de súlyosabb esetben akár rohamokat is jelentkezhetnek.

Folsav

A folsavat főleg terhesség korai szakaszában ajánlatos szedni - magyarázza Rhiannon Lambert, dietetikus. Az első 12 hétben kiemelten fontos, de már a gyermek tervezésekor érdemes elkezdeni, ugyanis az embrió velőcsövét lezáró folyamat csak akkor lehet sikeres, ha elegendő folsav is jelen van a szervezetben.

A és C-vitamin

A dietetikusok azt javasolják, hogy a felnőttek ezekből a vitaminokból a szükséges mennyiséget természetes formában juttassák a szervezetünkbe, a répában és az édesburgonyában például rengeteg az A-vitamin, a kiviben és a paprikában pedig a C-vitamin. A gyermekek esetében azonban más a helyzet: a javaslat szerint azoknál, akik nem kapnak tápszert, érdemes 6 hónapos é 5 éves koruk között A, C és D-vitamincseppeket adni, főleg, ha válogatósak, és a megfelelő tápanyagok másképp nem tudnak bejutni a szervezetükbe.

NEKED AJÁNLJUK
Ez lehet a 2022-es nyár új slágeritala Magyarországon? Hihetetlen, mennyien kattantak rá

A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.

Láthatáron a nyugdíjösszeomlás: rengeteg magyarnak lehet kemény nélkülözés az időskor

Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.

Ez lehet a jövő igazi sikerszakmája: rommá keresheti magát a gyerek, ha kitanulja?

Csak úgy, mint a többi technikai vívmányt, úgy a 3D nyomtatót is ajánlják szakértők a gyerekeknek is, hiszen rengeteget tanulhatnak, miközben alkotnak.

Őrült drágulás a magyar zöldségeseknél: sokan már így védik ki a kegyetlen inflációt

Nem járunk az élen abban, hogy elegendő zöldséget és gyümölcsöt együnk. A napi közel fél kiló gyümölcsöt és zöldséget pedig egyre nehezebb beszerezni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. június 25. szombat
Vilmos
25. hét
Június 25.
Vitiligo világnapja
Június 25.
Barlangok napja
Június 25.
Tengerész világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?