Fillérekből is főzhetsz egészségesen: mutatjuk, mi kerüljön a tányérra

Fillérekből is főzhetsz egészségesen: mutatjuk, mi kerüljön a tányérra

2016. október 19. 14:39

Napjainkban egyre nagyobb divatját éli az egészségtudatosság. De vajon tudjuk, mi számít valójában egészségesnek? Az internetről szerzett információk sokszor ellentmondanak egymásnak, akár veszélyesek is lehetek. A szakértők azonban most elárulták, mire kellene odafigyelnünk a mindennapokban.

A legtöbben manapság az internetről tájékozódnak, ennek következtében pedig egyre többen szereznek életmódjukra, egészségükre vonatkozó információkat ellenőrizetlen forrásokból, ami kifejezetten veszélyes.

KATTINTS! Te is "mentes" termékeket veszel a boltban? Erről mélyen hallgatnak a gyártók

Sok ellentmondást rejt magában a lakosság viselkedése, ugyanis hiába egyre divatosabb az egészséges életmód, a tények mégis azt mutatják, hogy hiányosságok vannak az elméleti tudás és a gyakorlat terén. Miközben egyre fontosabbnak tartjuk, az ételek egészséges mivoltát (ez sokaknak a bio, a valamitől mentes és a természetes összetevőket tartalmazó termékeket jelenti) ez mégsem feltétlen jelent megoldást. Kutatások szerint sokkal inkább kellene odafigyelnünk a só, cukor és zsírok bevitelének mennyiségére.

{{EMBED:infogram_732faf3c-b712-48a2-90e6-c02d07d596b6}}

Az egészség elérésében kulcsszerepe van a táplálkozásnak és a mozgásnak is. A legtöbben azonban nem hajlandóak lemondani a jó ízről, az alkoholról és a kényelemről. De sokan vannak olyanok is, akik azt mondják, hogy nincs elég pénzük az egészséges életmódhoz.

Mit is jelent egészségesnek lenni?

Az egészség a betegség és a fájdalom hiánya mellett - az akadályoztatás hiányát, vagyis a boldog családi élet, a társas kapcsolatok, a mozgás szabadságát és a hétköznapok örömeit: fiatalosságot, jó alvást, derűs életet is jelenti

- mondta el Antal Emese dietetikus, szociológus a TÉT Platform korábbi sajtótájékoztatóján.

Így is élelmiszerre költjük a legtöbbet...

A KSH adatai szerint összesen 2 375 forintból élünk naponta, a legtöbbet pedig élelmiszerre költjük, fejenként átlagosan 634 forintot. De egyáltalán nem mindegy, hol élünk vagy mennyi a fizetésünk. A legszegényebbek például 1 349 forintot költenek naponta, ételre pedig 435 forintot adnak ki. A legnagyobb élelmiszerkiadási tétel pedig a legszegényebbeknél és a leggazdagabbaknál is egyaránt a hús, amire 4 ezer forint és 7 ezer forint körüli összeg megy el havonta.

A GfK 1989 óta kétévente összeállított Étkezési szokások tanulmányának legutóbbi adatai szerint élelmiszervásárlásnál a legfontosabb szempont továbbra is a jó minőség és az ár. A magyarok kis hányada vallja, hogy egészségesen táplálkozik, a többség "normálisan étkezőnek" tartja magát, vagy pedig "azt eszi, ami ízlik neki". A legtöbben árérzékenységük miatt szívesebben főznek otthon, a magyarok több mint fele hetente többször is a tűzhely mellé áll. Így nem mindegy, milyen alapanyagokat használunk, illetve mi mindent tudunk azokról.

Mi legyen egy nap a tányérunkon?

A Magyar Dietetikus Országos Szövetsége és a Magyar Tudományos Akadémia Élelmiszertudományi Tudományos Bizottságának közös új magyar táplálkozási ajánlása szerint fontos, hogy mindennap elegendő folyadékot igyunk és legalább 3-5 alkalommal változatosan együnk. Az étkezéseknél pedig az alábbiakra figyeljünk oda:

  • Zöldségek, gyümölcsök

Együnk mindennap zöldséget és gyümölcsöt, a legjobb az, ha a napi ételünk felélt ezt teszi ki. Naponta legalább 4 adag friss, párolt vagy főtt, idényjellegű zöldség vagy gyümölcs ajánlott.(1 adag= 10 dkg, ami körülbelül 1 közepes paprikát vagy 1 paradicsomot, esetleg és 1 kis tányér gyümölcsöt vagy 1 kis pohárnyi bogyós gyümölcsöt jelent.)

A fő étkezésekhez válasszunk piros, narancs és sötétzöld színű zöldségeket. Fogyasszunk száraz hüvelyeseket is, mint például babot vagy lencsét - levesek, főzelékek, saláták és krémek részeként. Szerencsére a gyorsfagyasztott és a konzerv zöldségek és savanyúságok is számítanak. A legjobb, ha azt a konzervet választjuk, aminek kevesebb a só tartalma, burgonyát pedig elég két naponta ennünk.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

  • Gabonafélék

Naponta legalább egyszer együnk teljes értékű gabonából készült kenyeret, péksüteményt vagy köretet. A finomított gabonafélék helyett válasszuk a teljes kiőrlésű lisztből készült ételeket, de jó választás lehet a durum tészta is, vagy a teljes értékű barna rizs is.

Naponta legalább 3 adag gabonafélét fogyasszunk, amiből legalább 1 teljes értékű legyen. 1 adag az körülbelül 1 kiflit vagy zsömlét jelent, vagy 12 evőkanál (20 dkg) főtt tésztát/rizst vagy 3 evőkanál gabonapelyhet/müzlit.

  • Húsok, halak, tojás, tej és tejtermékek

Minden főétkezésben legyen teljes értékű fehérje, például sovány hús vagy tojás. Hetente pedig legalább egyszer legyen a tányérunkon tengeri hal, belsőséget pedig legfeljebb egyszer együnk egy héten. Tejből fél liter, vagy ennek megfelelő tejtermék fogyasztása javasolt. A legjobb, ha a csökkentet zsírtartalmú/zsírszegény tejeket vagy tejtermékeket választjuk. Hiszen ezekben is megtalálhatóak a fontos tápanyagok és a kalcium, de kevesebb zsír és energia van bennünk.

1 adag az 2 dl tejet/joghurtot/kefirt vagy 5 dkg túrót, vagy 3 dkg sajtot, vagy 1 tenyérnyi szelet húst vagy 3-4 szelet felvágottat vagy 1 darab tojást esetleg 15 dkg halat jelent.

  • Folyadék

Naponta legalább 8 pohár (2,2-5 dl) folyadékot kell innunk, amiből 5 pohár az ivóvíz. Egyébként szomjoltásra is a víz a legjobb, a gyümölcsleveket, a cukros üdítőket és a tejes italokat csak alkalmanként fogyasszunk.

Mire figyeljünk még?

Csökkentsük az elfogyasztott só, zsír és cukor mennyiségét. Mindig nézzük meg a boltban a termékek címkéjét a boltban. Hetente pedig legfeljebb kétszer együnk érdességet, desszertet és ritkábban együnk a magas zsírtartalmú élelmiszerekből, mint a zsíros sajtok, kolbászok, kekszek és a majonéz.

Emellett pedig legyünk aktívak! A gyermekeknek és a serdülőknek naponta 60 perc a felnőtteknek pedig 2,5 óra mérsékelt intenzitású mozgás ajánlott.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 15. szombat
Zsófia, Szonja
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 15. 19:20