0 °C Budapest
Áramszünet volt otthon? Készülj fel, hogy senki nem tériti meg a károd

Áramszünet volt otthon? Készülj fel, hogy senki nem tériti meg a károd

2018. január 4. 19:30

Az áramszünet okozta károk megtérítésének kötelezettsége igencsak problémás tud lenni. Főleg akkor, ha a szolgáltató nem ismeri el hibáját vagy nem akar eleget tenni a vélhetően jogos követelésnek. Éppen ezért nem árt tisztában lenni, mi a teendő akkor, ha valakinek az otthonában károkat okoz egy áramszünet.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A Budapesti Békéltető Testület egy jogerős ítéletre alapozva azt a közlést tette nyilvánosságra, miszerint:

üzemzavar miatti áramszünetnél igazolnia kell a szolgáltatónak, hogy nem lépte túl a feszültség rögzített mértékét, és azt is, hogy a tönkrement háztartási készülék nem volt megfelelően biztosítva a túlfeszültség ellen. Máskülönben meg kell térítenie a fogyasztónak okozott és igazolt kárt.

A sokszor vitás ügyek apropóján a testület összeszedte mit tehet az a fogyasztó, akinek áramszünet okozott kárt otthonában. Ha például egy nem várt áramszünet miatt a fogyasztók otthonában valamilyen háztartási készülék vagy műszaki cikk, például hűtő vagy televízió meghibásodik, tönkremegy, akkor bizonyos esetekben felmerülhet az áramszolgáltató felelőssége.

Nagyon fontos, hogy a szolgáltató előtt a felmerült kárt bizonyítani is kell!

Erre megfelelő lehet például a javításról és annak összegéről szóló számla. Ha pedig a javítás nem lehetséges, akkor az a számla-nyugta jelenthet kiindulási alapot, amely igazolja, hogy mennyibe került a termék eredetileg.

Emellett azt is bizonyítani kell, hogy a meghibásodás oka valóban az áram visszakapcsolásakor keletkezett túlfeszültség volt. A Fővárosi Ítélőtábla döntésének tanulsága szerint megfelelő lehet például az erre szakosodott vállalkozás által kiadott papír is, amely tartalmazza a készülék meghibásodásának hátterében álló és azt kiváltó eseményt, azaz a túlfeszültséget.

Ha a fogyasztó mindezeket igazolja, még akkor is viszont az áramszolgáltató kimentheti magát a kártérítés alól! Ehhez azt kell bizonyítania, hogy az áram visszakapcsolásakor a feszültség nem haladta meg az üzletszabályzatban rögzített mértéket és hogy a tönkrement készülék nem volt ellátva a megfelelő védelemmel a túlfeszültség ellen. Ha mindezeket az áramszolgáltató nem teszi meg, a fogyasztó pedig a korábban elmondottakat igazolja, akkor a kártérítési igény a tönkrement háztartási készülék miatt megalapozott lehet!

A fentiek is jól jelzik, bármilyen fogyasztóvédelmi problémájuk van a fogyasztóknak, nagyon fontos a jogaik eredményes érvényesítéséhez az állításaik alátámasztása, általánosságban pedig a körültekintő, tudatos fogyasztói magatartás is. Amit állítunk, azt fontos, hogy tudjuk is bizonyítani!

Ezt a megfelelő dokumentumokkal és bizonyítékokkal együtt lehet megtenni például már a békéltető testületi eljárásban, amely arra szolgál, hogy a fogyasztó és a vállalkozás ingyenesen, gyorsan, egyszerűen rendezze a vitás ügyet. Nem csak a Budapesti Békéltető Testület, hanem valamennyi, a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület előtt.

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 21. péntek
Ágnes
3. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?