A rendezvény-és filmforgatás-biztosítás egy meglehetősen új szegmens a hazai biztosítási piacon, az ezzel foglalkozó szakemberek pedig valóban belelátnak a kulisszatitkokba. A Pénzcentrum Rákos Tamást, a Showrisk ügyvezetőjét kérdezte filmforgatásokról, koncertekről és az esküvők teljes biztonságáról.
Sokan nem is sejtik, mennyi kockázat rejlik egy filmforgatásban, koncertben, vagy egy családi eseményben. Márpedig kevés rosszabb dolog lehet annál, mint amikor egy vihar romba dönti a kerti ceremóniát, amikor lebetegszik a zenekar, vagy eltűnnek a fényképek. Pedig már az ilyen vészhelyzetekre is van megoldás.
A Showrisk az első magyarországi filmek és rendezvények kockázatait kezelő biztosítási alkusz vállalkozás, referenciáik köre a koncertektől a filmeken és fesztiválokon át a leghétköznapibb családi programokig és céges rendezvényekig terjed.
A Pénzcentrum Rákos Tamást,a Showrisk ügyvezetőjét kérdezte az eseménybiztosítás kulisszatitkairól, az izgalmas háttérfolyamatokról, a családi ünnepek kockázatairól, és arról, hogy mennyit kaphatunk, ha lelép a menyasszony.
A Showrisk már egy éve van jelen a hazai piacon, hogyan jött a cégalapítás ötlete? Van-e kellő igény a magyar piacon a rendezvénybiztosításra?
A Showrisk nem önálló cégként működik, hanem a nagy múltra visszatekintő -elsősorban nagyipari vagyonbiztosítással foglalkozó- Nexus biztosítási alkuszcég márkaneve. Gyakorlatilag egy éve vagyunk jelen a magyar és a nemzetközi piacon: együtt dolgozunk belga, luxemburgi, amerikai partnerekkel.
Külföldi mintán alapul a vállalkozás: egy nemzetközi alkuszcégnél dolgoztam 3 évig, egy hasonló, rendezvénybiztosítással foglalkozó üzletág vezetőjeként. Nyilvánvaló volt, hogy Magyarországon is van ebben a szegmensben egy olyan piaci rés, amit be lehet tölteni, így belevágtunk. Mi tehát alkuszcég vagyunk: nem biztosítóként dolgozunk, hanem közvetítünk az ügyfél és a biztosítók között. Különféle ajánlatokat, biztosítási csomagokat kínálunk ügyfeleinknek.
Alapvetően két részre osztható a vállalkozás profilja: a film-és televíziós produkciók biztosítása, illetve a különféle rendezvények biztosítása, a legnagyobb koncertektől a kisebb, családi rendezvényekig. Arányaiban melyik profil az erősebb?
Jelenleg a rendezvénybiztosítási vonal az, ahol a bevételeink nagyobb része realizálódik. Ennek elsősorban az az oka, hogy mostanában nagyon sok film a finanszírozás hiánya miatt az utolsó pillanatban megállt, elnapolták a forgatást - ez a koprodukciós projektekre is érvényes, így nyilvánvalóan a biztosítás is elmarad.
Az általunk biztosított események között nemzetközi szinten is jegyzett projektek találhatók: monstre koncertek, VIP- party a Cannes-i filmfesztiválon, vagy épp Coca-Cola promóciós kampány az arab országokban.
Izgalmas kérdés a filmek, sorozatok, reklámfilmek biztosítása. Milyen árakkal dolgozik ez a piac, megengedheti-e magának egy hazai produkció, hogy biztosításra is költsön?
Magyarországon főleg a nagyobb költségvetésű -30-40 millió forint feletti költségvetésű- reklámfilmek forgatására kötnek biztosítást. Egy átlagos reklámfilm -amely nem kiemelten kockázatos, nincsenek víz alatti felvételek, vagy például nem használnak krokodilt kellékként- biztosítási díja 650-700 euró (180-200 ezer forint) körül mozog. Nagyjátékfilmeknél azt látjuk, hogy a költségesebb magyar produkciók is kötnek biztosítást, a nemzetközi produkcióknál pedig fel sem merül, hogy ne biztosítsák a lehető legalaposabban a projektet. Ugyanakkor Magyarország kiemelkedően erős a filmes bérmunkák piacán, így ezekben is sokat tudunk segíteni.
Mi minősül a filmeknél kárestnek? Mi alapján fizet a biztosító?
Tipikus példa, ha a stúdióban káreset történik (például tűz tör ki), vagy ha egy külső, utcai forgatáson betörik egy kirakatüveg -ebben az esetben a kárt a biztosító téríti meg. Nemrég történt egy érdekes eset: egy forgatáson Nicholas Cage dublőrje egy Ferrarival száguldott New Yorkban, kidöntött egy lámpaoszlopot, ami rázuhant egy járókelő lábára.
A helyzet teljesen egyértelmű, a biztosító téríti meg a kárt -még a vétlen járókelő költségeit is- a filmesek helyett.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az ügyfél számára készítünk egy biztosítási csomagot, ebből ő választja ki, hogy mit kér: a technikai eszközök, a kellékek, a díszlet, a gépjárművek biztosítása is szerepelni szokott a kínálatban. Biztosítást közvetítünk a szereplőkre, nem csak az esetleges balesetekre gondolok, hanem létezik egy úgynevezett "meg nem jelenés" opció is. Ami szintén kiemelten fontos, hogy garanciát vállalunk a nyersanyagra, legyen az filmre, vagy digitális hordozóra forgatva.
Létezik egy "befejezési garancia" nevű pénzügyi megoldás is, amely megkötésével a biztosító vállalja, hogy ha a produkció nem készül el, megtéríti a befektetők elúszott pénzeit. Ez a fajta biztosítás a film költségvetésének 5-7 százalékát teszi ki, általában 500 millió forint feletti projekteknél használják.
Esküvők, rendezvények, kár(események)
A filmekhez képest mennyiben különbözik a rendezvények biztosítása? Mik a fő szempontok, kritériumok egy rendezvény biztosításánál?
Nagyvonalakban a rendezvények biztosítása is hasonló a filmes produkciókhoz: helyszínre, eszközökre, személyekre -fellépőkre- vállalunk garanciát. A biztosítás a rendezvény szervezőjét védi: megtérít minden olyan kárt, amelyért ő felelős lehet.
Sokszor a rendezvények szervezői -legyenek ügynökségek vagy magánszemélyek- nem is gondolnak bele, mennyi "veszélyt", hibalehetőséget rejt az adott projekt -ezekre kínálunk mi megoldást.
Speciális szolgáltatás az esküvők biztosítása. Hogyan számolják ki a biztosítás díját, milyen költséget jelent ez Magyarországon az esküvőre készülőknek?
Alapvetően 3 fő adatra van szükségünk, amelyek alapján konkrét árajánlatot tudunk adni: az esküvő költségvetése, a vendégek és a szervezők száma, illetve a pontos dátum. A helyszín is fontos, a tekintetben, hogy teljes mértékben, vagy részben szabad ég alatt tartják, illetve külön kockázatot jelent az, ha sátoros a lagzi. Egy Magyarországon átlagosnak nevezhető esküvő alap biztosítási díja 250-300 euró (70-80 ezer forint).
Tehát az ifjú pár biztosítási csomagot vásárol. Ha lehet általánosítani, melyek azok a helyzetek, ahol fizet a biztosító? Mik a leggyakrabban előforduló káresetek egy esküvőnél?
Általában a csomagban szerepel a rendezvény elmaradásának fedezete: bármilyen olyan, számlával igazolható költséget megtérít a biztosító, ami a nem a szervező hibájából keletkezik, ami a szervező kontrollján kívül esik. Ha például elered az eső, és emiatt elmarad a rendezvény, a biztosító kifizeti az addig felmerült szervezési költséget. Azt, hogy valóban esett-e az eső -a biztosítótársaságok gyakorlatával- úgy ellenőrizzük, hogy bekérjük az adott helyre és időpontra érvényes hivatalos meteorológiai jelentést.
Ugyanúgy tudunk garanciát vállalni a fényképekre és a videókra: ha megsérül a negatív vagy az adathordozó, kárpótoljuk az ifjú párt. A hangsúly a számlán van: az esetleges visszaéléseket csak minél részletesebb számlával tudjuk kiküszöbölni.
Adódik a kérdés: fizet-e a biztosító akkor, ha az esküvő előtt meggondolja magát a menyasszony, és úgy dönt, mégsem akar férjhez menni?
Ez egy rendkívül szubjektív dolog, és komoly visszaélésekre adna lehetőséget: a biztosítási fedezet sajnos nem érvényes erre az esetre.
A fél mezőnyt verte a Lidl filléres sajátmárkása: ezek a legbiztonságosabb biciklis sisakok 2024-ben
Meglepően jól teljesített a Lidl sajátmárkás kerékpáros sisakja egy nagy német teszten. Egy 50 ezres modell viszont elvérzett a próbákon.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Ököllel támadt az őt megbírságoló rendőrre
- Rafah ellen készül Izrael
- Az uniós értékek magyarországi helyzetéről fogadott el állásfoglalást az EP
- Fontos intézkedést vont vissza az NMHH szinte mindenhol
- Két hét alatt 12,5 kilósra nőtt a szegedi „csöppség” – videó
- Sikeres éve volt a MBH Jelzálogbanknak