Aggasztó hír: Magyarországon még az új kocsik is túlságosan környezetszennyezők

Aggasztó hír: Magyarországon még az új kocsik is túlságosan környezetszennyezők

2025. április 11. 09:44

Magyarországon az új személyautók CO2-kibocsátási átlaga 121,2 gramm/kilométer, ami jelentősen meghaladja az EU által 2025-től előírt 95 grammos határértéket. A kibocsátás csökkentését több tényező is hátráltatja, köztük a SUV-ok térnyerése és az autók általános súlynövekedése - tudósított a vezess.hu.

Az Európai Unió döntése értelmében 2025-től büntetést kell fizetniük azoknak az autógyártóknak, amelyek újonnan értékesített személyautó-flottájának CO2-kibocsátási átlaga meghaladja a 95 gramm/kilométer értéket. Ez a határérték a környezetvédők szerint túlságosan engedékeny, míg az autógyártók számára komoly kihívást jelent.

A szabályozás betartásához a gyártóknak nagyjából 20-25 százalékban kellene tisztán elektromos járműveket értékesíteniük. Ez a jelenlegi európai piaci körülmények között nehezen teljesíthető, mivel a vásárlók többsége továbbra is a hagyományos meghajtású autókat részesíti előnyben az elektromos járművek ára, hatótávja és az infrastruktúra hiányosságai miatt.

A JATO adatai szerint 2024-ben a Magyarországon értékesített új személyautók károsanyag-kibocsátási átlaga 121,2 gramm/kilométer, ami több mint 25 százalékkal haladja meg az uniós célértéket. Ez az adat egy hosszabb időszak trendszerű csökkenésének eredménye, de még mindig távol áll a 95 grammos céltól.

Az elmúlt évtizedben több tényező is befolyásolta a kibocsátási értékek alakulását. Egyrészt jelentősen növekedett az autók mérete: szinte minden modell nagyobb lett az előző generációkhoz képest. Ennél is fontosabb azonban a SUV-ok térhódítása, amelyek aránya az új autók között 2013-ban még csak 4,48 százalék volt, mára viszont elérte az 50 százalékot.

A SUV-ok 5-20 százalékkal rosszabb légellenállási adatokkal rendelkeznek, mint a hagyományos karosszériájú társaik, ami növeli az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a CO2-kibocsátást. Bár a motorok egyre takarékosabbak, ez nem tudja teljes mértékben ellensúlyozni a nagyobb járműtestek hatását.

A SUV-ok népszerűségét több tényező is magyarázza: nagyobb biztonságérzetet nyújtanak, jobb kilátást biztosítanak a forgalomban, tágasabb az utasterük, nagyobb a hasmagasságuk, és gyakran összkerékhajtással rendelkeznek. Emellett a gyártók számára is előnyösek, mivel magasabb áron értékesíthetők, mint a kisebb modellek.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ezzel párhuzamosan visszaszorulóban vannak a legalacsonyabb fogyasztású kisautók. Egyes gyártók teljesen kivonulnak ebből a szegmensből, vagy házon belül támasztanak konkurenciát saját kisautóiknak. Jó példa erre a Suzuki, amelynek egykor népszerű Swift modellje mára kiszorult az eladási listák élmezőnyéből, helyét két SUV, a Vitara és az S-Cross vette át.

Az autók súlya is folyamatosan növekszik, részben a kényelmi extrák számának bővülése, részben a szigorodó biztonsági előírások miatt. A nagyobb tömeg mozgatásához pedig több üzemanyag szükséges, ami magasabb kibocsátással jár.

A valós csökkenés mértékét nehéz pontosan meghatározni, mivel a dízelbotrány során kiderült, hogy 2017/18 előtt számos gyártó hamis fogyasztási és kibocsátási adatokat közölt. A mai mérési módszerek már a valósághoz közelebb álló eredményeket mutatnak, így a tényleges javulás valószínűleg nagyobb, mint amit a hivatalos adatok sugallnak.

Március elején az Európai Unió három év haladékot adott az autógyártóknak: bár a 95 grammos határérték megmarad, a büntetések kiszabásánál hároméves átlagot fognak figyelembe venni. Ez némi könnyebbséget jelent a gyártók számára, de a magyar újautó-állomány kibocsátása még így is messze van a célértéktől.

 

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 16. péntek
Mózes, Botond
20. hét
Május 16.
A fény világnapja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum KVÍZ - Teszteld a tudásod!
Naponta friss kvíz kérdések; tudáspróba; tesztek felnőtteknek.
Most nem