Az édességgyártók kiegyensúlyozott karácsonyi szezont várnak, miközben a fogyasztók továbbra is előnyben részesítik a hagyományos zselés szaloncukrokat.
Ne tévesszen meg senkit, hogy nap közben szokatlanul meleg van, még nincs itt az ideje annak, hogy nyári abroncsokra cseréljük a téli kerekeket az autón! - hívták fel a figyelmet a Pénzcentrumnak megszólaló szakértők. A Magyar Gumiabroncs Szövetség elnöke kiemelte, a legtöbben munkába járásra is használják az autóikat, ezért fontos a reggeli aszfalt, illetve levegő hőmérséklete - amely még túl hideg a nyáriguminak. Az egyik legnagyobb hazai abroncsértékesítő és gyorsszerviz hálózat szerint a nyárigumik árai a tavalyi évhez képest némiképp mérséklődtek. Viszont a növekvő szállítási költségek és a hulladékhasznosítási díj átalakulása miatt ez annyira nem érzékelhető a hazai kiskereskedelmi árakban.
A korai meleg hatására, joggal merül fel a gondolat, hogy érdemes lenne a téli abroncsokat nyárira cserélni, de érdemes óvatosnak lenni, mert a sokat emlegetett 7 Celsius-fokos határ az átlagos napi hőmérsékletre vonatkozik - hívta fel a figyelmet a Pénzcentrum megkeresésére Magály Péter, a MARSO Gumiabroncs és gyorsszerviz hálózat személyabroncs üzletágvezetője. Hozzátette, azt sem szabad elfelejteni, hogy az autósok jelentős része kora reggeli és a késő délutáni órákban közlekedik, amikor még hűvösebb van - nap közben, amikor valóban melegebb van a megszokottnál, az autó a parkolóban áll.
A márciusi hónapban az időjárás még tud meglepetéseket okozni. A legfontosabb, hogy biztonságban tudjuk magunkat, így a téli abroncs lecserélése még nem indokolt
- mondta Magály Péter. A szakember kiemelte, ezen átmeneti időszakában a téli abroncsok nem károsodnak jobban, mint ami normál felhasználásából eredendően származik.
Arra a kérdésünkre, hogy elkezdtek-e már nagy számban nyári abroncsra átállni, vagy a szervizekbe bejelentkezni az autósok, Magály Péter elmondta, jelenleg jelentős várakozási idő nem tapasztalható, akár másnapra is tudnak időpontot biztosítani az ügyfeleknek. A tapasztalatok alapján március utolsó hetétől várható hosszabb várakozás, akkor általában már csak egy-másfél hétre szoktak tudni időpontot adni a gumicserére. Hozzátette, weboldalukon működik az online időpontfoglaló rendszer, de természetesen telefonon és személyesen is el lehet ezt intézni.
A cég azt tapasztalja, hogy változó mértékben, de az abroncsok gyártói árai a tavalyi évhez képest némiképp mérséklődtek.
Viszont a növekvő szállítási költségek és a hulladékhasznosítási díj átalakulásának eredményeképp a tavalyi árszintek jellemzőek, illetve egyes termékeknél átlagosan 2 százalékos kiskereskedelmi áremelkedés várható. A Távol-Keletről érkező abroncsok esetében érzékelhető a Vörös-tengeren zajló konfliktus hatása is: ez a hajótársaságokat arra kényszeríti, hogy Afrikát megkerülve érkezzenek az európai kikötőkbe, ami jelentős többletköltséget és nem utolsó sorban jelentős szállítási idő növekedést is eredményez
- ismertette Magály Péter.
Árt a téli abroncsoknak a meleg idő?
Morenth Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség elnöke is arra hívta fel a figyelmet, hogy ne tévessze meg az autósokat az enyhe időjárás. Mivel a legtöbben munkába járásra is használják az autóikat, ezért fontos a reggeli aszfalt, illetve levegő hőmérséklete: amíg ezek 5 fok közelében vannak, nem célszerű felszerelni a nyári abroncsokat. A sokéves tapasztalat alapján március második felében, április elején már kockázat nélkül fel lehet tetetni a nyári szettet.
Túl sokáig azonban nem érdemes húzni: A téli körülményekre optimalizált gumiabroncsok számára a nyári hőmérsékleti viszonyok már túl magasak. A puhább gumikeverék tovább lágyul, ami növeli a fékutat, rontja a menet- és különösen a kanyarstabilitást, tehát fokozza a bal-esetveszélyt. A téli abroncsok nyári használata a gumiabroncsok jövő téli tulajdonságait is negatívan befolyásolja, és nem lesznek már képesek az eredetileg tervezett ha-tásfokuk elérésére, így se télen, se nyáron nem jelentenek optimális megoldást
- húzta alá az elnök, majd hozzátette, a nem az évszaknak megfelelő abroncsok használatával nem csak épségünket veszélyeztetjük, de a pénztárcánknak sem kedvezünk, hiszen abroncsaink élettartamát is lerövidítjük, ezzel nagyobb kiadást generálva, mint, amit egy-egy téli és nyári gumigarnitúra beszerzése jelente.
Ám ezen szabály alól is van kivétel: ha csak havi néhány tíz kilométer erejéig használjuk az autónkat, fent hagyhatjuk a téli szettet - tette hozzá.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A szövetség sem tapasztal egyelőre sorokat a gumiszerelőknél: szerintük a tapasztalat azt mutatja, hogy a tavaszi csere kampányidőszaka jobban széthúzódik, kevésbé koncentrálódik, mialatt ősszel, az első hó mindig megijeszti az autósokat, akik megrohamozzák a szervizeket. Morenth Péter azt tanácsolta, hogy aki nem akar sorban állni, az kérjen most időpontot március végére. Aki pedig otthon cserélné ki a kerekeit, annak fontos alaposan megnézni az abroncsait: a felületi sérüléseket, az abroncs oldalfalának kidudorodásait kell figyelni.
A szálszakadás és a hasonló sérülések nem látványosak, de balesetveszélyes helyzetet idézhetnek elő, kétség esetén kérdezzük meg a szerelőnket. Egy alapos szemrevételezés egyébként sem árt: az erősen féloldalas kopás pl. a futómű rendellenességére, helytelen beállítására is utalhat. A nyári abroncs mintázatának legalább 3 mm mélynek kell lennie, de ne várjuk meg az utolsó mm-t. Fontos, hogy időről-időre a négyévszakos abroncsokat is meg kell vizsgálni: nézzük meg, hogy a fentieken túl, megfelelő-e a nyomásérték, illetve évente egyszer érdemes ezeket átcserélni a tengelyeken, az egyenletes kopás értelmében
- sorolta az elnök. Ami az abroncsárakat illeti, Morenth Péter szerint az elmúlt évek turbulenciája után a piac stabilizálódott, az infláció is mérséklődött, de némi áremelkedésre így is számítanak.
A bizonytalanság – például a Vörös-tengeri helyzet – nem jó, még akkor sem, ha a nagy gyártók mindegyike rendelkezik európai gyártókapacitással, ami csökkenti a rizikót és a szállítási időt. Ám a nyersanyagok egy része Európán kívülről érkezik, ami végső soron kihat a teljes értékláncra
- magyarázta.
Arra is kitért: nem feltétlenül szükséges idei vagy tavaly gyártott abroncsot vásárolnunk. Sokan vizsgálják ilyenkor az abroncsok DOT-számát, de ennek kapcsán Morenth Péter szerint érdemes felidézni, hogy a megfelelően tárolt abroncs nem gyorsan romló áru, eredeti tulajdonságait évekig megőrzi. A DOT-szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját: ebből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.
Lehet, hogy nem idei mintázatúak, de az ötéves abroncsok is újnak számítanak, nem kell félni tőlük. A kereskedők ezekre sok esetben árengedményt adnak
- tette hozzá. Arra a kérdésünkre, hogy a gumisok emeltek-e idén az áraikon, az elnök azt mondta, általánosságban elmondható, hogy igen, de a mérték változó. A legtöbb szerviz független, és ország-, sőt városrészenként is változó, hogy ki milyen árakkal dolgozik. Ezzel együtt azt javasolják, hogy az online piactéren megvásárolt abroncsokat is szakszervizben szereltessük fel.
Őrült terepjárót készül piacra dobni a Mercedes: a magyar elit kedvence lehet az új csúcs G-osztály?
A Mercedes-Benz bemutatta az első képeket az új G-osztály Cabrioletről, amely közel tíz év után hozza vissza a legendás terepjáró nyitott változatát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








