Szinte lehetetlen lesz a Kacsóh Pongrác úti felüljárón közlekedni, ott ugyanis szeptember 30-i kezdéssel három egymást követő hétvégén is felújítási munkálatok zajlanak majd.
Ismét megközelítették a hazai üzemanyagárak a 400 forintos szintet, miután a benzinárak tíz nap alatt több mint 20, a gázolajárak pedig több mint 10 forinttal emelkedtek. Az olajárak emelkedésével párhuzamosan zajló drágulás pedig folytatódhat, így hamarosan ismét 400 forint fölé kerülhetnek az árak - írja a Portflolio. A várakozások szerint a második félévben fordulat jöhet az olajpiacon, és ismét lefelé vihetik az irányt az árfolyamok, ami az üzemanyagárakat is mérsékelheti, azonban ezt több bizonytalansági tényező is keresztülhúzhatja.
Ha 2019 eddig eltelt részét nézzük, a benzin már 50 forintos emelkedésnél tart, míg a dízel körülbelül feleekkora mértékben drágult. A jelenség mögött három fő ok áll: az olajárak mozgása, a dollár/forint árfolyam változásai, valamint az üzemanyagok iránti kereslet és kínálat eltérő alakulása. Az olajárak elmúlt időszakbeli alakulásának iránya nem, mértéke azonban meglepte a piaci szereplőket. Az áramelkedés az OPEC országok olajtermelésének visszafogásával, valamint a venezuelai válsággal is magyarázható. Az árakat felfelé hajtja a világgazdasággal, így a globális olajkereslettel kapcsolatos várakozások javulása is.
Mindennek hatására pedig az olaj drágulásának idei mértéke meghaladta a vártat. Bár az év második felében továbbra is a kereslet-kínálat kiegyensúlyozódására és az árak csökkenésére számít a piaci szereplők többsége, a várakozások szerint az előttünk álló hetekben a rali még folytatódhat, és a korábbiaknál érthetően jóval óvatosabb várakozások alapján könnyen elképzelhető, hogy a Brent a jelenlegi, 70 dollár körüli szintről előbb elérheti és meg is haladhatja a 80 dollárt, mielőtt újabb fordulat állna be.
Részben a fenti, eltérő kínálati okok, részben a kereslet eltérő jellege miatt a finomítók benzin és a gázolaj árrései is jókora hullámzást mutatnak. A jellemzően könnyebb olajból előállított benzin árrése januárban még gyakorlatilag negatív volt a piacon kialakult többlet és a kereslettel kapcsolatos aggályok miatt, márciusra azonban masszívan a pozitív tartományba emelkedett. A finomítók egyazon folyamat eredményeként állítják elő a benzint és gázolajat, és miután a nehezebb kőolajból jobban előállítható dízel nyersanyagának piacán a fenti okokból 2018 második felében hiány alakult ki, a dízel árrések jelentősen emelkedtek tavaly, a finomítók pedig a termelés fokozásával igyekeztek reagálni, ami viszont a benzintermelés növekedését is maga után vonta.
Mindez abban is megmutatkozik, hogy tavaly a dízel kiskereskedelmi ára a benzinét jelentősen meghaladóan nőtt, az év végi fordulatot követően viszont idén ezzel éppen ellentétes trend látszik. Az üzemanyagok tőzsdei árában is nyomon követhető trendhez a benzin és a dízel eltérő keresleti viszonyai is hozzájárulnak: míg a benzinét jellemzően lakossági fogyasztás, addig a dízelét sokkal inkább a gazdaság aktuális állapota és az azzal kapcsolatos várakozások határozzák meg. Bár a globális személyautó-flotta lendületesen bővül, az alternatív meghajtás (lásd e-mobilitás) terjedése és az energiahatékonysági intézkedések a benzin keresletét várhatóan jóval hamarabb fogják érezhetően negatívan befolyásolni, mint a dízelét, amelynek helyettesítése a közúti, pláne a vízi szállításban ma még sokkal problémásabbnak tűnik.
Mindennek tetejébe 2020-tól egy olyan változás jön a tengeri hajózásban, ami már most jelentősen érezteti hatását az üzemanyag-, így az olajpiacon is. A jövőre életbe lépő úgynevezett IMO 2020 szabvány az eddiginél jóval szigorúbb előírásokat tartalmaz a hajók üzemanyagára, annak kéntartalmára vonatkozóan, ez pedig a szennyezőbb üzemanyagolaj felől a dízel felé tolhatja el az ágazat keresletét, ami értelemszerűen felfelé hat a dízelárakra.
Ami a hazai üzemanyagárak, valamint azt ezt meghatározó tényezők várható alakulását illeti, az olajpiacon meglehetősen bizonytalanok a kilátások. Fundamentális alapon a második negyedben folytatódhat a rali, amit a fentiek mellett az is támogathat, hogy a meghatározó olajtermelő országok - az Egyesült Államok kivételével - inkább a magasabb árszintekben érdekeltek. Ennek megfelelően az OPEC júniusban várhatóan kiterjeszti a kitermeléscsökkentési intézkedését.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 millió forintot, 25 éves futamidőre, már 8,1 százalékos THM-el, és havi 151 979 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 8,52% a THM; a K&H Banknál 8,57%; a Raiffeisen Banknál 8,72%, az Erste Banknál 9,02%; míg az OTP Banknál 9,3%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az irányadó északi-tengeri Brent olajfajta a 70 dolláros szinttel erős technikai ellenálláshoz is érkezett, amennyiben ezt átlépi, az szintén azt jelentheti, hogy megnyílhat az út a 80 dolláros árig. Az egyéb tényezőket változatlannak tételezve fel, a 10 dolláros további Brent olajár-emelkedés további 20-25 forinttos drágulást eredményezhet a magyarországi üzemanyagárakban. A kiskereskedelmi árak szerkezetére tekintettel egységnyi olajár változás önmagában körülbelül fél egységnyi módosulást indokol, vagyis a 10 dolláros, mintegy 14 százalékos erősödés a hazai benzinkúti árakat 7 százalékkal emelheti. A hazai üzemanyagárak elmúlt hetekben tapasztalható emelkedéséhez továbbá a dollár/forint árfolyam alakulása is hozzájárult.
Noha dízel benzinnel szembeni hazai kiskereskedelmi ártöbblete a tavaly novemberi több mint 50 forintról mostanra 10 forint alá olvadt, a két üzemanyagfajta árazását vélhetően a továbbiakban is eltérő tényezők alakíthatják. Így rövidebb távon ugyan a folytatódhat a benzin áremelkedése, tekintettel az autós szezon közeledésének szezonális hatására is, hosszabb távon viszont a dízel keresletének - és árupiaci jegyzésének - emelkedése meghaladhatja a benzinét a fenti okok miatt.
Hosszabb távon, az év második felében már ismét túlkínálatossá válhat az olajpiac, és várhatóan a finomítók is jobban alkalmazkodnak majd a helyzethez, ami várhatóan lefelé irányuló hatást gyakorol majd az olaj- és üzemanyagárakra.
A jelentős bizonytalansági tényezők - esetleges újabb iráni szankciók, venezuelai helyzet, OPEC és USA kitermelési politika, világkereskedelmi tárgyalások, hajóüzemanyag-szabványok gyakorlati bevezetése, stb - miatt azonban óvatosságra intenek. Ma még bőven benne van a pakliban az is, hogy amennyiben például Venezuela termelése tovább zuhan - ami a márciusi áramszünetek hatására értesülések szerint már be is következett - , az Egyesült Államok palaolajipara pedig esetleg nem hozza a várt lendületes termelésbővülést (, amire szintén utalnak jelek), újabb rali kezdődik majd az olajpiacon, amit vélhetően a magyar autósok is megéreznének.

Súlyos bajokról vallottak magyar autószerelők: erre nem figyelnek a hazai autósok, pedig nagyon kéne
Tíz autószerelőből kilenc tapasztalt már problémákat a kritikus motoralkatrészeken lévő, teljesítménycsökkentő lerakódások miatt - ez derül ki egy új kutatásból.

Drasztikusan átalakul a magyar gasztronómia a klímaváltozás miatt: komoly szemléletváltás kell a hazai konyhákban.
Ha egymás mellé tennénk mind a 2800-at, az Atlanti-óceánig is eljuthatnánk; utunk során pedig tökéletesen kirajzolódna egy a magyar társadalomról szóló szubjektív látlelet.
Már csak 500 nevező kell, hogy magyar Guinness-rekord szülessen októberben! A cél továbbra is, hogy ezren rúgjanak büntetőt az Országos Tizenegyesrúgó Bajnokságon.
A művészről eddig még nem készült monográfia, ezt a hiányt pótolja az ősszel megjelenő, kétnyelvű (magyar és angol) művészeti album készül.
-
Nem enyhül az élelmiszer-infláció, de nem mindenhol kell mélyebben a zsebünkbe nyúlni
A Lidl-nél például bővítik az akciós termékek körét.
-
Multi élelmiszerláncok: családtámogatás az árakon és a munkatársakon keresztül (x)
Évente több száz milliárdos nagyságrendben fektetnek be az árak letörésébe, valamint munkatársaik bérezésébe és egyéb juttatásaiba az árharcos multinacionális nemzetközi élelmiszerláncok.
-
Másodszor emel bért idén a Rossmann (x)
300 millió forintot fordít munkatársai fizetéseinek növelésére az idén 30 éves drogéria, amely tavaly elnyerte a Kincentric Legjobb Munkahely díját.
-
A környezetbarát IT eszközöké a jövő (x)
A világ első szén-dioxid-semleges üzleti laptopja új fejezetet nyithat fenntartható digitalizációban.
- Hatalmas baleset volt az éjjel az M5-ösön
- Hétszázezer fölötti bírság - hatalmas büntetéseket kaphatnak a szabálytalankodó autósok
- Szakértő: Moszkva harcolva tárgyalna, Ukrajna 1991-es határokat akar
- Megmérgezhették az egyik legszebb balatoni fát a csopaki strandnál
- Jön egy fontos NAV-határidő, milliók múlhatnak rajta
- Magyar tudósok: döntő felfedezés a denevérkullancsokról
Agrárszektor Konferencia 2023
Sustainable World 2023
Mi lesz veled magyar élelmiszer?


