20 °C Budapest
Te dolgoznál itt? Ez a szakma tényleg jól fizet Magyarországon

Te dolgoznál itt? Ez a szakma tényleg jól fizet Magyarországon

2017. július 18. 20:04

A közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő egyre drágább: 2017 első felében az előző évvel összehasonlítva jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései. A Paylab nemzetközi fizetési portál eredményei alapján a legnagyobb növekedés Magyarországon (+10 százalék), Horvátországban (+6 százalék) és Szlovákiában (+5 százalék) történt. Ezzel szemben az év első hat hónapjában 4 százalékkal csökkentek a fizetések a cseh autóiparban, Szlovéniában és Szerbiában pedig mindössze 1 százalék volt a növekedés.

Csehország és Szlovákia a régió két legnagyobb autóipari termelője, mindkét országban a legyártott járművek száma meghaladja az évi egymilliót. A Magyarországon készült autók száma Lengyelországhoz hasonlóan ennek a számnak a fele. Az autóipar átlagfizetései a Paylab eredményei alapján Magyarországon 1209 euró, Szlovákiában 1218 euró, valamint Csehországban 1293 euró. Az iparágon belül a legmagasabb fizetések Szlovéniában vannak, átlagosan havi 1545 euró. A többi balkáni országban ettől jelentősen elmaradnak a bérek, Horvátországban például 1013 euró, Szerbiában pedig mindössze 656 euró.

Közép-Európa az utóbbi években leginkább az olcsó munkaerő miatt vált stratégiailag fontos szereplővé a járműgyártás területén. Ennek hatására az autóipar máig kulcsfontosságú szerepet tölt be a munkerőpiacon. Ily módon ezekben az országokban az autógyártók és beszállítóik a gazdasági növekedés fontos szereplőivé váltak. A folyamatos bérnövekedés bonyolíthatja ezt a helyzetet, azonban a régió munkavállalói továbbra is olcsóbbak, mint Nyugat-Európában. Az autóipari munkáltatók ennek köszönhetően kezdik érezni a szakképzett munkerő hiányát, így a régió gyáraiban egyre növekszik a bérigény egyéni és szakszervezeti szinten egyaránt.

A magyar, szlovák, cseh és lengyel autóipari szövetségek sikeres együttműködésre törekszenek a regionális versenyképesség megőrzése érdekében. Éppen ezért felszólították a kormányokat arra, hogy jobban készítsék fel a jövő munkavállalóit az autóipar igényeire. Fontos szerepe lenne ebben az oktatási rendszerek reformjának. Mindaddig, amíg ez nem történik meg, a munkavállalók mobilitásának nagyobb támogatása fedezheti a munkaerőpiac hiányát.

(Reuters)

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 10. hétfő
Ármin, Pálma
19. hét
Május 10.
Mentők napja
Május 10.
Baromfi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?