A magyaroknak kell a legmagasabb inflációval szembenézniük az Európai Unió 27 tagországának állampolgárai közül. Februárban átlagosan 5,9 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, elsősorban az élelmiszerek és az energia jelentős drágulása miatt. Az elemzők várakozásait is túlszárnyaló infláció azért is aggasztó, mert az adójóváírás eltörlése miatt - béremelés hiányában - a munkavállalók jelentős részének csökkent a nettó keresete, az áremelkedést is figyelembe véve így akár 10-15 százalékkal is kevesebbet ér a fizetésük, mint tavaly.
Februárban átlagosan 5,9 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak a januári 5,5 százalék után. Az áremelkedésben az élelmiszerek, a háztartási energia, valamint az üzemanyagok jártak az élen.
Az élelmiszerek közül jelentős mértékben drágult a hús, a tej, a cukor, a tojás; utóbbiért 23 százalékkal többet kellett fizetni februárban, mint egy évvel korábban. A kakaó csaknem 18, a kávé pedig 18 százalékkal drágult tavaly februárhoz képest. Az átlagnál nagyobb mértékben, 6,2 százalékkal nőtt a kenyér ára is. Kilónként 10 forinttal olcsóbb lett viszont a finomliszt.
A legnagyobb mértékben a burgonya ára csökkent: a tavalyi árnak kevesebb, mint a felét, átlagosan 98 forintot kellett februárban fizetni egy kiló krumpliért. Tavaly év elején drasztikus mértékben, csaknem a duplájára drágult a burgonya. A mostani árcsökkenéssel a 2010. februári 108 forintos kilónkénti árnál is kevesebbet kellett idén fizetni a krumpliért. Olcsóbb lett a vöröshagyma is: a tavalyi 206 forint helyett idén már csak 127 forintba került egy kiló. A sertészsírért 22 százalékkal kell kevesebbet fizetni, mint tavaly.
Az átlagosnál nagyobb mértékben, 8,1 százalékkal drágult a háztartási energia. Ezen belül a távfűtésért 11,2, a vezetékes gázért 7,4, a palackosért 10,4 százalékkal kellett többet fizetni. Az elektromos áram 7,2 százalékkal került többe, mint egy évvel korábban. Jelentős mértékben hozzájárult az átlagos infláció emelkedéséhez, hogy az üzemanyagok 17,6 százalékkal drágultak.
Az EU 27 tagországában 2012. januárban a fogyasztói árak átlagosan 2,9 százalékkal voltak magasabbak, mint 2011. januárban. A legkisebb, 0,7 százalékos áremelkedést Svédországban mérték, de Írországban is csak 1,3 százalékos volt az infláció. Magyarországon volt a legnagyobb mértékű a drágulás, a második helyezett Észtországban is jóval alacsonyabb, 4,7 százalékot mértek.
Az áremelkedés jelentős része a jövedéki, illetve az általános forgalmi adó emelésére vezethető vissza. A tetemes infláció különösen nagy problámát okoz azoknál az átlag alatti keresetűknél, akiknek a munkáltatójuk nem emelte a fizetésüket. Azok például, akik bruttó 150 ezer forintot kerestek tavaly is és az idén is, azoknak havonta több mint 7 ezer forinttal csökkent a nettó keresetük. Az 5,9 százalékos infláció mellett viszont megközelítően 12 százalékkal ér kevesebbet a fizetésük, mint tavaly.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Azoknál sem lehet kijelenteni, hogy nem jártak rosszabbul, mint tavaly, akiknek a munkáltatójuk teljesítette az elvárt béremelést. Ha ugyanannyi a nettó fizetésük, mint tavaly, akkor abból is kevesebb terméket, szolgáltatást lehet megvásárolni, mint egy évvel ezelőtt. Az élelmiszerek és a háztartási energia tetemes drágulása a legalacsonyabb keresetűeket érintik a legérzékenyebben, mivel az ő fogyasztásukban nagyobb hányadot képviselnek ezek a termékek.
A drágulás egyre több családban vezethet oda, hogy az asztalra nem jut más, csak hagymás krumpli és zsíros kenyér. Az adóterhek növelésével lényegében elinflálja a kormány a béremeléseket, vagyis a tetemes drágulás miatt semmit nem éreznek a munkavállalók a magasabb fizetésekből.
Kalkulátorunkkal SZÁMOLD KI Mennyi marad a bruttódból valójában? Most kiderül
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








