Karácsony közeledtével sokan keresnek megbízható pezsgőt az ünnepi asztalra: de vajon melyik nagy márka nyújt valódi élményt?
Szerdán derült ki, hogy meghalt a világ egyik legnépszerűbb termékének, a Big Macnek a feltalálója. A szendvics igen szép karriert futott be 1967-es feltalálása óta, még a közgazdászok is felkapták a híres ételt. A Big Mac index-szel ugyanis összehasonlíthatók az egyes országok árai. Kiszámoltuk, hogy Oroszországban fele annyiba kerül egy adag a híres szendvicsből.
Szerdán jelentették be, hogy meghalt a McDonald’s világhírű hamburgerének, a Big Macnek a feltalálója, James Delligatti. Az étteremlánc 1967 óta árusítja a szendvicset. Delligatti a korábbiaknál nagyobb, két húsos hamburgert szeretett volna, azonban ez könnyen szétcsúszott. Ezt úgy küszöbölte ki, hogy a két húspogácsa közé egy buci szeletet tett.
Az alábbi videóban egyébként a feltaláló unokája magyarázza el a Big Mac lényegét:
Miért fontos a gazdaságban a Big Mac?
A világ egyik legelterjedtebb terméke a Big Mac, szinte minden országban kapató, ráadásul a szabályok szerint mindenhol egy az egyben ugyan azt kapjuk. Emiatt viszont kiváló összehasonlítási alap az országok árszínvonalának összehasonlítására.

Ezzel lemérhetjük például azt, hogy mennyire drága az adott országba utazni, de más célra is használhatjuk. Arról persze ne feledkezzünk meg, hogy nagyobb országokban eltérés lehet az egyes városok között, így amikor az utazásunkat tervezzük, akkor ennél részletesebben is érdemes utánanézni a dolgoknak, de kiinduló alapnak jó lehet a Big Mac Index.
Hogy állnak a magyarok a Big Machez?
Magyarországon jelenleg 900 forintba kerül egy Big Mac, öt évvel ezelőtt 760 forintot kellett érte adni (2012 elején volt visszaesett az ár). Az indexet azonban dollárban mérik, a júliusi adatok szerint ekkor 3,15 dollár volt egy szendvics ára, vagyis 286 forintos árfolyammal számoltak. Ez alapján kiszámoltuk, hogy Európa-szerte mennyibe kerül egy Big Mac az akkor érvényes árfolyamon.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A legolcsóbban Oroszországban juthatunk a szendvicshez, csupán fele annyit kell érte adni (449 forint), mint hazánkban. Svájcban és Norvégiában kérik el a legtöbbet egy Big Macért, itt 1883, illetve 1574 forintba kerül egy szendvics. Ami viszont ennél lényegesebb nekünk, hogy az euróval fizető országokban 1200 forint egy Big Mac, igaz, a tagországok között jelentős különbségek vannak.
Érdekesség, hogy Törökországban többe kerül egy Big Mac, mint hazánkban, viszont a magas árszínvonaláról ismert Egyesült Királyságban alig több mint 200 forinttal kell többet fizetnünk egy szendvicsért.
Címlapkép: MTI/AP/Gene J. Puskar
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








