A karácsonyi időszakban a magyar családok bőséges hazai halkínálathoz juthatnak, az árak a tavalyi szinten maradnak.
Tavaly 120 ezer alá csökkent a kiskereskedelmi üzletek száma, egy év alatt 2300 bolt szűnt meg az országban annak ellenére, hogy a fogyasztás kifejezetten erős húzóereje volt a gazdaság növekedésének, derült ki a KSH adataiból. A világgazdasági válság előtti 150 ezer bolttól már nagyon messze vagyunk, és a kedvezőtlen tendenciának valószínűleg még nincs vége.
Az élelmiszer és élelmiszer jellegű boltok száma 850-nel, 38140-re csökkent egy év alatt, miközben a nem élelmiszer boltokból több mint 1450 tűnt el, így 79100-ra olvadt a számuk. Sok ruházati és cipőbolt ment tönkre, de kevesebb az iparcikkeket árulók és az újságosok száma is.
Minél kisebb egy település, annál kevesebb bolt közül választhatnak a lakosok, és sajnos tovább folytatódott az a kedvezőtlen tendencia, hogy egyre több település marad bolt nélkül. A kiskereskedelemben a belföldi és a külföldi tulajdonú vállalatok száma egyaránt csökkenő tendenciát mutat.
Az elmúlt évek visszaesésében a nemzeti dohányboltok létrehozása, az online pénztárgéprendszer kialakítása, valamint a 2015 márciusában bevezetett, közel egy évig érvényben lévő, vasárnapi nyitvatartás tilalma játszott szerepet. Ehhez jött hozzá az egész gazdaságot jellemző bérrobbanás, ami a munkaerőigényes kiskereskedelemre negatív hatással volt, illetve az, hogy a versenyképesebb, nagyobb üzletek elszívták a munkaerőt a kisebb boltoktól, miközben az internetes kereskedelem előretörése is egyre fokozódó versenyt jelent.
Az idei évben nagyon komoly kihívást jelent a boltok számára, hogy az ingadozó keresletet kielégítsék (a koronavírus-járvány előtt pánikvásárlások, azt követően visszaeső kereslet), miközben egyre nyilvánvalóbb, hogy a megemelkedett költségeket a fogyasztók fizetik meg. A bolti inflációt ráadásul emeli, hogy a kormány kivetette a kiskereskedelmi különadót a koronavírus-járványra hivatkozva, miközben a járvány miatt folyamatosan emelkedő munkanélküliségi ráta már így is negatív hatást gyakorol a kiskereskedelemre.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A következő időszakban tehát könnyen lehet, hogy a recessziós környezetben érdemben tovább csökken majd a boltok száma, hiszen a visszaeső kereslet romboltja a boltok profitábilitását, miközben a járvánnyal és a kijárási korlátozással összefüggésben az internetes kereskedelem sosem látott növekedést mutat.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








