Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
Néha a szánk is tátva maradt, amikor megnéztük, mennyit is drágultak az egyes termékek Magyarországon az elmúlt 4 évben. A legnagyobb áremelkedés minden kétséget kizáróan a zöldségeknél volt: a káposzta több mint duplájára, a vöröshagyma másfélszeresére drágult 2015 és 2019 között. Eközben a húsoknál is érdekes folyamatok mentek végbe. A Pénzcentrum azt is kiszámolta, hogy mennyivel drágultak a szolgáltatások a vizsgált időszakban. Hát, ennek sem fogunk örülni...
Szinte naponta érkeznek a hírek, előrejelzések arról, hogy milyen termékek drágulása várható. Pedig már eddig sem volt túl rózsás a helyzet: ha csak az elmúlt 4 évet nézzük, már akkor is rengeteg olyan árucikket találunk, amelyeknek több mint duplájára emelkedett az ára. Gyűjtésünkhöz a KSH adatsorait használtuk 2015. januártól idén áprilisig. Mint ismert, a KSH 93 termék, illetve szolgáltatás éves fogyasztói átlagárát is számon tartja - ez persze messze nem egyenlő azzal a kosárral, ami alapján a fogyasztói árindexet kalkulálják. Sokszor mi is csak tátottuk a szánkat, mennyivel emelkedtek az árak! A változásokat alább csártokba foglaltuk.
Nagyon nagyot drágult rengeteg zöldségféle az elmúlt 4 évben.
és a statisztikai hivatal táblázata szerint, a második a vöröshagyma 152 százalékos áremelkedéssel.
A késő burgonyának 136 százalékkal növekedett az ára a boltokban mindössze 4 év leforgása alatt, a paradicsom csaknem negyedével drágult. Érdekesség az élelmiszerek kapcsán, hogy mialatt
addig a legtöbb hústermék minimálisan (10 százalék alatt) drágult, vagy olcsóbb is lett a vizsgált időszakban - ezekről lentebb.
Nem lett olcsóbb az önpusztítás
Sokba fájhat az is, ha valaki károsítani akarja az egészségét: nagyon nagyot drágultak a különféle dohánytermékek (ezekből a KSH 3 különféle minőségűt követ), átlagosan 30 százalékkal. A legkevésbé a három közül a legrosszabb cigi, a Symphonia drágult. Annak csak 25,8 százalékkal emelkedett az ára, a Sopiane és a Multifilter egyaránt 30-30 százalék körül drágult.
A vizsgált időszakban jelentősen emelkedett a tömények ára is: a kétdecis szeszesital majdnem 40 százalékkal kerül többe napjaingban, mint 2015 januárjában - 697-ről 967 forintra emelkedett az ára. A vodka szeszesital literje 31 százalékot drágult, 2060-ról 2700 forintra.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Olcsóság a hentesnél?
Ahogy fentebb a ponty drágulása kapcsán írtuk, bizonyos termékeket bizony a hentespultban is drágultak: az olasz felvágott például 2019. áprilisában 22,8 százalékkal kerül többek, mint 2015. januárjában. Nagyon megszaladt a párizsi árcédulája is, négy év alatt 19,4 százalékkal drágult - ahogy a lenti csárton is látszik. A kolbász és a gépsonka nagyjából hét százalékot drágult a vizsgált időszakban, a sertés rövidkaraj pedig 4,2 százalékkal kerül többe napjainkban, mint 2015-ben.
A grafikonból azonban kitűnik, hogy a baromfihús például olcsóbb lett az évek során, ahogyan a karaj kivételével a vizsgált sertéshúsok is. A csirkecombot majdnem 23 százalékkal ajdák olcsóbban, mint négy éve, a bontott csirke és a szárny kilója pedig több mint 15 százalékkal lett olcsóbb.
A pulyka- és a csirkemell 4 illetve 4 százalékkal lerül kevesebbe most, mint négy évvel ezelőtt, a sertéscomb ára pedig 7,6 százalékot csökkent ez idő alatt. A tejek között a 2,8%-os ESL 2,45 százalékkal lett olcsóbb, a másfél százalékosé pedig 4,78-cal csökkent.
Lényeg a lényeg: semmi sem lett olcsóbb, sőt!
Összességében elmondható, hogy a KSH 93 terméket vizsgáló vásárlói kosarában az élelmiszerek (42 ilyen van) átlagára 11,71 százalékkal növekedett 4 év alatt. 726 forintról 811-re. Az egyéb termékek (ruha, cipő, háztartási cikkek, újság, stb.) kevésbé drágultak: a 33 vizsgát tétel átlagára 11313 forintról 11950-re növekedett, ami 5,63 százalékos drágulást jelent.
A legdurvábbat a szolgáltatások (hajvágás, vezetési oktatás, csatornadíj, múzeumi belép stb.) drágultak 2015 és 2019 között: a KSH által vizsgált 16 tétel átlagára 10291 forintról 13214 forintra, 28,4 százalékot emelkedett 4 év alatt.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








