Egyre többen döntenek tárgyi ajándék helyett utazási utalvány, konkrét program vagy komplett nyaralás mellett, ami már az ünnepek alatt elindítja a jövő évi foglalásokat.
Az idei karácsonyi szezonban a vásárlók számos népszerű szaloncukormárkánál kisebb kiszerelésekkel találkozhatnak a boltokban. A zsugorodás mögött elsősorban a kakaó és a cukor világpiaci árának emelkedése, valamint egyéb gyártási költségek növekedése áll - írta a Portfolio.
Több magyarországi szaloncukorgyártó és forgalmazó jelentette be a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságnak, hogy a 2025-ös szezonban csökkentik termékeik kiszerelését. A Bonbonetti minden ét- és tejcsokoládéval mártott szaloncukra esetében 300 grammról 280 grammra, azaz 6,7 százalékkal csökken a csomagok súlya.
A Milka szaloncukroknál még jelentősebb a változás: a legtöbb íznél 310 grammról 255 grammra zsugorodik a kiszerelés, ami 17,7 százalékos visszaesést jelent. Egyes ízesítéseknél, mint az Oreós és a Sport szaloncukor, még nagyobb a csökkenés: 300 grammról 245 grammra (-18,3 százalék), míg a marcipános 300 grammról 255 grammra (-15 százalék) változik.
A Tibi szaloncukrok minden változata 330 grammról 280 grammra módosul, ami 15,2 százalékos csökkenést jelent. A Vadász termékeinél szintén egységes a mérséklés: a korábbi 350 grammos kiszerelések 300 grammra csökkennek, így 14,3 százalékkal lesz kevesebb minden ízesítés.
A kiszerelés-csökkentésekről azért állnak rendelkezésre pontos adatok, mert a jogszabályok kötelezik a gyártókat és forgalmazókat ezek bejelentésére. A rendelet a 2020. január 1. és 2023. július 1. között bevezetett, előre csomagolt termékekre vonatkozik, amelyeket évi 1 milliárd forintnál nagyobb bevételű üzletek forgalmaznak. A kereskedőknek kötelességük tájékoztatni a vásárlókat a kiszerelés csökkenéséről, kivéve, ha legalább hat hónapig párhuzamosan árusítják a korábbi, nagyobb változatot is.
A jelenség nem csak Magyarországon figyelhető meg. A The Grocer brit kiskereskedelmi portál beszámolója szerint az Egyesült Királyságban is zsugorodnak a karácsonyi édességek, miközben áruk jelentősen emelkedik, egyes termékeknél akár 33,3 százalékkal is.
A lap felmérése alapján a népszerű Quality Street dobozok mérete 8,3 százalékkal, 600 grammról 550 grammra csökkent, miközben áruk 16,7 százalékkal nőtt a legtöbb nagy áruházláncban. A Toblerone esetében 5,6 százalékos méretcsökkenés (360 grammról 340 grammra) mellett akár 16,7 százalékos áremelkedés is előfordult.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A méretcsökkenés és áremelkedés hátterében elsősorban a kakaó rekordmagas világpiaci ára áll, amit a nyugat-afrikai gyenge termés okozott. Elefántcsontparton és Ghánában a rendkívül száraz időjárás és a kakaóültetvényeken terjedő betegségek, például a kakaó duzzadt hajtás vírus súlyosbították a helyzetet.
További költségnövelő tényező a cukor és más alapanyagok árának emelkedése. A FAO cukorár-indexe 2024 őszén újabb csúcsot ért el, és a KSH adatai szerint a "csokoládé és kakaó" kategória 2025 nyarán mintegy 20 százalékos éves áremelkedést mutatott Magyarországon. A csomagolóanyagok drágulása különösen érzékenyen érinti a szaloncukrot, amely kifejezetten csomagolásigényes termék.
A magyar piacon az árfolyamhatás és a szabályozási környezet is jelentős szerepet játszik. Az édességekben magas az importhányad, így a gyenge forint automatikusan drágítja a beszerzést. Ehhez adódnak hozzá az iparági szereplők által régóta kifogásolt terhek, mint az EPR-díj és a NETA, amelyek különösen érzékenyen érintik a szezonális, nagy volumenű, de alacsony haszonkulccsal működő termékeket.
A brit piacon a hivatalos cukorcsökkentési irányelvek is ösztönzik a porciók kisebbítését. Technológiai szempontból a cukor nemcsak édesít, hanem tömeget és állagot is biztosít, így ha ezt nem pótolják más anyagokkal, az édesség mérete is csökkenhet.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








