Az ajándékozás nem minden esetben jár adómentességgel, ezért különösen fontos tisztában lenni az ajándékok adózási szabályaival.
Az idei karácsonyi szezonban a vásárlók számos népszerű szaloncukormárkánál kisebb kiszerelésekkel találkozhatnak a boltokban. A zsugorodás mögött elsősorban a kakaó és a cukor világpiaci árának emelkedése, valamint egyéb gyártási költségek növekedése áll - írta a Portfolio.
Több magyarországi szaloncukorgyártó és forgalmazó jelentette be a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságnak, hogy a 2025-ös szezonban csökkentik termékeik kiszerelését. A Bonbonetti minden ét- és tejcsokoládéval mártott szaloncukra esetében 300 grammról 280 grammra, azaz 6,7 százalékkal csökken a csomagok súlya.
A Milka szaloncukroknál még jelentősebb a változás: a legtöbb íznél 310 grammról 255 grammra zsugorodik a kiszerelés, ami 17,7 százalékos visszaesést jelent. Egyes ízesítéseknél, mint az Oreós és a Sport szaloncukor, még nagyobb a csökkenés: 300 grammról 245 grammra (-18,3 százalék), míg a marcipános 300 grammról 255 grammra (-15 százalék) változik.
A Tibi szaloncukrok minden változata 330 grammról 280 grammra módosul, ami 15,2 százalékos csökkenést jelent. A Vadász termékeinél szintén egységes a mérséklés: a korábbi 350 grammos kiszerelések 300 grammra csökkennek, így 14,3 százalékkal lesz kevesebb minden ízesítés.
A kiszerelés-csökkentésekről azért állnak rendelkezésre pontos adatok, mert a jogszabályok kötelezik a gyártókat és forgalmazókat ezek bejelentésére. A rendelet a 2020. január 1. és 2023. július 1. között bevezetett, előre csomagolt termékekre vonatkozik, amelyeket évi 1 milliárd forintnál nagyobb bevételű üzletek forgalmaznak. A kereskedőknek kötelességük tájékoztatni a vásárlókat a kiszerelés csökkenéséről, kivéve, ha legalább hat hónapig párhuzamosan árusítják a korábbi, nagyobb változatot is.
A jelenség nem csak Magyarországon figyelhető meg. A The Grocer brit kiskereskedelmi portál beszámolója szerint az Egyesült Királyságban is zsugorodnak a karácsonyi édességek, miközben áruk jelentősen emelkedik, egyes termékeknél akár 33,3 százalékkal is.
A lap felmérése alapján a népszerű Quality Street dobozok mérete 8,3 százalékkal, 600 grammról 550 grammra csökkent, miközben áruk 16,7 százalékkal nőtt a legtöbb nagy áruházláncban. A Toblerone esetében 5,6 százalékos méretcsökkenés (360 grammról 340 grammra) mellett akár 16,7 százalékos áremelkedés is előfordult.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A méretcsökkenés és áremelkedés hátterében elsősorban a kakaó rekordmagas világpiaci ára áll, amit a nyugat-afrikai gyenge termés okozott. Elefántcsontparton és Ghánában a rendkívül száraz időjárás és a kakaóültetvényeken terjedő betegségek, például a kakaó duzzadt hajtás vírus súlyosbították a helyzetet.
További költségnövelő tényező a cukor és más alapanyagok árának emelkedése. A FAO cukorár-indexe 2024 őszén újabb csúcsot ért el, és a KSH adatai szerint a "csokoládé és kakaó" kategória 2025 nyarán mintegy 20 százalékos éves áremelkedést mutatott Magyarországon. A csomagolóanyagok drágulása különösen érzékenyen érinti a szaloncukrot, amely kifejezetten csomagolásigényes termék.
A magyar piacon az árfolyamhatás és a szabályozási környezet is jelentős szerepet játszik. Az édességekben magas az importhányad, így a gyenge forint automatikusan drágítja a beszerzést. Ehhez adódnak hozzá az iparági szereplők által régóta kifogásolt terhek, mint az EPR-díj és a NETA, amelyek különösen érzékenyen érintik a szezonális, nagy volumenű, de alacsony haszonkulccsal működő termékeket.
A brit piacon a hivatalos cukorcsökkentési irányelvek is ösztönzik a porciók kisebbítését. Technológiai szempontból a cukor nemcsak édesít, hanem tömeget és állagot is biztosít, így ha ezt nem pótolják más anyagokkal, az édesség mérete is csökkenhet.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








