7 °C Budapest
Húsvéti ünnepi teríték vászonszalvétákkal, nárciszvirágokkal, teáskannával, poharakkal, gyertyákkal és nyuszis dekorációval az étkezőben. Tavaszi ünnepi teríték. Luxus otthon.

Soha nem látott fordulat a luxuspiacon: új stratégiát követhetnek a gazdagok

2025. augusztus 13. 15:24

A világjárvány idejét leszámítva több mint egy évtized után először torpant meg a globális luxuspiac növekedése, derül ki a Boston Consulting Group (BCG) és az Altagamma friss kutatásából. Az elemzés szerint eközben a legtehetősebbek mindinkább a wellness/hosszú élettartam (longevity) termékek, a szépségápolás és a lakberendezés felé fordulnak, és egyre nagyobb a Z-generáció súlya a luxuscikkek piacán.

A két cég idén immár a 11. alakalommal vizsgálta a luxuscikkek piacát, ahol a 2023-as 4 százalékról 2024-ben már 12 százalékra emelkedett az 1995-2009 között születettek, vagyis a Z-generáció súlya. Ez 2030-ra várhatóan eléri a 25 százalékot. A Z generáció 70 százaléka érzi úgy, hogy a globális luxusmárkák kifejezik, amit ők képviselnek – ez az arány 3 százalékponttal nagyobb, mint a millenniumiaknál, és 15 százalékponttal nagyobb, mint az idősebbek között. Nem meglepő, hogy a Z-generáció tagjai állítják a legbiztosabban, hogy az elkövetkező 12 hónapban luxuscikkekre is költenek majd.

A márkáknak át kell gondolniuk a stratégiájukat és értékeiket is

A luxus története a XIX. században kezdődött, amikor ez még kizárólag a valóban tehetősek kiváltsága volt. Idővel a piac egyre bővült: megjelent a prêt-à-porter, a luxus szépségápolási termékek, a globális luxusüzletláncok és a közösségi média is szerepet kapott – mindez komoly piaci méretnövekedést tett lehetővé.

A luxus demokratizálódása látványos növekedést hozott és az aspirációs fogyasztók (akik jórészt kisebb jövedelemből évente kevesebb mint 2 ezer eurót költenek luxusra) végül a piac volumenének több mint 70 százalékát adták. Ám a méretre való törekvés során a luxus egy része elvesztette a lényegét: az iparág egy része az exkluzivitást elérhetőségre, a stabilitást pedig kiszámíthatatlanságra cserélte.

Az úgynevezett aspirációs fogyasztói körbe azok tartoznak, akik egy adott életstílust, társadalmi státuszt vagy márkát kívánatosnak tartanak, arra törekednek, hogy azonosuljanak vele – még akkor is, ha anyagilag vagy társadalmilag még nem tartanak ott.

Arányuk a luxuscikkek vevői között 2024-ben 60 százalékra csökkent. Ők 2024-ben 623 milliárd eurót költöttek luxuscikkekre, 2 milliárddal kevesebbet, mint egy évvel korábban – a 35 százalékuk pedig inkább megtakarításra, befektetésre, egészségmegőrzésre és használt termékekre fordította a pénzét.

Ennek eredményeképp azok a márkák tapasztalják a legnagyobb visszaesést, amelyeknek a vásárlói nagyobb részben aspirációs fogyasztók

- míg azok a márkák, amelyek hűek maradtak a legfelső kategóriás ügyfeleikhez, nem csupán átvészelik a nehézségeket – hanem erősödnek is, állapította meg a BCG és az Altagamma.

Vásárlói csoportok

A luxuscikkek piacának nagyobb játékosait az elemzés 3 csoportra osztja, költéseik alapján. Az első csoport tagjai évente minimum 5 ezer eurót, a másodiké legalább 20 ezer eurót költenek luxusra – míg a harmadik csoport tagjai 50 ezer eurónál is többet. Az évi 50 ezer euró felett költők a lélekszám alapján a piac kevesebb, mint 1 százalékát teszik ki, de ők generálják a teljes forgalom 23 százalékát. 2013-ban még csak a teljes költés 12 százalékát, 2023-ban pedig a 21 százalékát adták ők. 2024-ben a kölétseik összege 236 milliárd euróra rúgott az 1022 milliárdos luxus piacon.

Az elemzés szerint a márkáknak újra a legfelső kategóriás ügyfelekre kell összpontosítaniuk, és vissza kell térniük ahhoz, amit a valódi luxus jelent.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Mennyit költenek valójában luxusra a leggazdagabbak?

Az 50 ezer euró feletti éves költés a gyakorlatban átlagosan mintegy évi 360 ezer eurót jelent – de ez az összeg az autókkal, wellness/hosszú élettartam programokkal együtt eléri akár a fél millió eurót. Ezt a kiadási szintet 2024-ben 940 ezren engedték meg maguknak. A szinte határok nélkül költők közel fele Észak-Amerikában él, majd a sorban Európa következik, de egyre több az ilyen fogyasztó Kínában, Indiában és Délkelet-Ázsiában is.

Az elemzés szerint ennek a globális csoportnak a vagyona évi 8, létszáma pedig 9 százalékkal nő. 2030-ra több mint 1,4 millió ilyen fogyasztó lesz – 100 ezer milliárd eurónyi befektethető vagyonnal. Ez a réteg biztosítja a luxusipar legstabilabb szegmensének az alapját.

Ráadásul nemcsak a számuk nő, hanem az önbizalmuk is: e befolyásos csoport minden második tagja azt állítja, hogy 5–25 százalékkal növeli luxuskiadásait a következő másfél évben. Ugyanakkor az elemzés szerint Kínában – elsősorban a makrogazdasági környezet miatt –

2025-ben 5 százalékos visszaesés várható a luxusköltésekben miközben a luxus Kínában (is) továbbra is mélyen beágyazott eszköz a siker kifejezésére.

A felsőkategóriás ügyfelek igényei látszólag egyszerűek: kapcsolódást, különleges elbánást és kiváló minőséget várnak. Ehelyett azonban a visszajelzéseik szerint gyakran iparosított és túlzsúfolt vásárlási élményt kapnak, ami túl kevés személyes élményt kínál. Azoknak a cégeknek, amelyek őket akarják kiszolgálni, a markenting üzenetek helyett a diszkrét és személyere szóló kiszolgálásra és természetesen a termékek kiválóságára kellene figyelniük – a tömeggyártás helyett a mesteri, sokszor kézműves kidolgozásra.

Az „egészség, mint vagyon” szemlélet térnyerése

A legtöbbet költők kiadásaiban jelentős átrendeződés figyelhető meg. Az „egészség mint vagyon” új szemlélete kezd meghonosodni. A hosszú távú személyes fejlődést és jólétet szolgáló kategóriák – mint a wellness/hosszú élettartam (longevity), szépségápolás és lakberendezés – a leggyorsabban növekvő szegmensek közé tartoznak. Az előrejelzések szerint ezek a költések további 10 százalékkal növekednek a következő másfél évben.

Szintén erősödik az érdeklődés a dizájner és képzőművészeti termékek iránt, míg az olyan kategóriák, mint a ruházat és a borok, stabilizálódnak.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 6. szombat
Miklós
49. hét
December 6.
Mikulás
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?